BANANE SU UNOSAN BIZNIS: Dva su razloga koja ih čine sigurnim poslom
Gajiti banane unosan je biznis iz dva jednostavna razloga: gaji se tokom cele godine, a četvrta je poljoprivredna namirnica po potrošnji, odmah iza pirinča, pšenice i kukuruza.
Banane konzumiraju u celom svetu, a u pojedinim delovima , kao npr. u istočnoj Africi, predstavljaju jedan od glavnih izvora hrane za oko 50 posto stanovništva. U ovom delu sveta, godišnja potrošnja može biti čak i više od 400 kg po osobi.
U svetu postoji preko 500 sorti banana, a najpoznatije su kevendiš i valeri. Inače, sve komercijalne banane su klonovi jedne iste biljke. Ipak, kevendiš vrta zastupljena je na skoro pola ukupnog tržišta.
Bile su luksuz
Nakon Drugog svetskog rata, banane su postale luksuz pa su ih mogli priuštiti samo bogati ljudi.
Više od 100 milijardi banane se jede svake godine u svetu. Amerikanci jedu u proseku 27 kilograma banana po osobi godišnje. Oni godišnje u korpe spuste više banana nego pomorandži i jabuka skupa.
Najveća prosečna potrošnja po glavi stanovnika od banana u svetu je u Ugandi, gde stanovnici jedu u proseku 250 kilograma po osobi svake godine.
Iako mnogi pomisle da se najveći proizvođač banana krije među zemljama Južne Amerike, najveći proizvođač ovog južnog voća je Indija. Poslednjih godina se u ovoj zemlji proizvede u proseku 30 miliona tona banana. Najveći izvoznik, s druge strane, jeste Ekvador, a uvoznik SAD.
Najveći snabdevači Srba bananama je takođe Ekvador.
Banane rastu u više od 150 zemalja.
Najpoznatije kompanije koje se bave distribucijom ovog voća su Čikita i Dole, ali oni ipak zajedno pokriju tek 15 odsto ukupnog izvoza banana.
Zahtevne
Iako su globalno, jako dobar biznis, mada u poslednje vreme ih nagrizaju razne bolesti, koje im dižu cenu, kad je reč o mini plantažama, jedno je jako važno znati:
banane traže da se oko njih radi celu godinu, i preko zime se mora održavati temperatura koja ne sme pasti ispod plus jedan.