FILMSKO VEČE: Stojan Aralica - Dosledni kolorista
Emisija dotiče sve bitne segmente života i slikarstva Stojana Aralice.
U Spomen-zbirci Pavla Beljanskog u četvrtak, 5. februara biće održano filmsko veče posvećeno Stojanu Aralici, povodom obeležavanja 35 godina od njegove smrti.
Kako je najavljeno iz Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, biće prikazana polučasovna dokumentarna emisija iz serijala Slikari i vajari, koju je prema scenariju istoričara umetnosti Nikole Kusovca, režirao Gojko Škarić, u produkciji Radio Televizije Beograd 1986. godine.
Emisija dotiče sve bitne segmente života i slikarstva Stojana Aralice (24. decembar 1883 - 4. februar 1980). Emisija o Stojanu Aralici dopunjena je dokumentarnim snimcima umetnika i reminiscencijama na najznačajnije trenutke njegovog stvaralaštva. Naraciju prati i izbor Araličinih najznačajnijih dela, medju kojima su i slike iz Spomen-zbirke Pavla Beljanskog: Voćnjak, Plava kapija, Enterijer, Žena sa slamnim šeširom.
Potvrda prijateljstva Pavla Beljanskog i Stojana Aralice koje se razvilo krajem treće decenije 20. veka, upravo je činjenica da su Araličine slike bile medju prvima koje je Beljanski uvrstio u svoju antologijsku kolekciju moderne umetnosti.
Pročitajte i:
Život Stojana Aralice u emisiji koja će biti prikazana prati se od rodne Like, preko studija u Minhenu (1909-1914), kratkotrajne praške etape, pariskog usavršavanja, života u Zagrebu i konačnog prelaska u Beograd 1941, gde ostaje do kraja života.
Kao i u životnim razdobljima, i u njegovom slikarskom opusu razlikuju se četiri jasno odvojena perioda: minhenski, pariski, zagrebački i beogradski, koji se posebno izmedju 1951. i 1959. godine, može se smatrati stvaralačkim zenitom Stojana Aralice.
Araličino slikarstvo je bilo u stalnom kontaktu sa aktuelnim zbivanjima u evropskoj umetnosti ali, u užem smislu ono, ipak, pripada podneblju naših slikara kolorista, čije stvaralaštvo crpi snagu i inspiraciju s vlastitog, domaćeg tla. Nizom značajnih dela koja je naslikao u godinama posle oslobodjenja, odnosno 1944. godine doprineo je i daljem razvoju savremene umetnosti druge polovine 20. veka, piše Blic.