Treba li privatizovati autoputeve? - Italija jeste!
Na pitanje da li je pametno dati autoputeve u ruke privatnika, najbolji odgovor daje primer Italije. No, i taj, najbolji odgovor nije baš najprecizniji. Protivnici kažu da su putarine, pod privatnim upravom, samo rasle. Oni koji su za, kažu da privatnici više grade.
Italija je bila većinski vlasnik glavnog operatera autoputeva - Autostrade. Ali su je loše javne finansije naterale na privatizaciju istog. Krajem devedesetih, prodali su 87 odsto vlasništva u ovom operateru za 6,6 milijardi evra.
Kontrolnih 30 posto kupila je porodica Beneton, sa svojom kompanijom Schemavenoto. Oni su kasnije povećali svoje vlasništvo u njoj na 85 posto. Autostrade je 2007. postala Atlantia, multinacionalna korporacija koja sada upravlja sa 5.000 kilometara autoputeva u pet zemalja.
Kada je ova kompanija privatizovana, putevi u Italiji su bili u odličnom stanju, a Autostrade je ostvarivala profit. Jasno da je Italiju muka naterala na ovakav potez. Ali, čime je ovaj potez rezultirao?
Italija je bila velikodušna pa je dala povoljne odredbe kada su u pitanju buduća povećanja putarina. I putarine su počele da rastu. Kad su putarine porasle iznad prihvatljivog, vlada je bila u problemu.
Vlada je pokušala sudski da izmeni dogovor sa privatnim koncesionarima, ali malo toga je mogla, sa pravnog aspekta.
Do danas nema dokaza da su privatni operateri efikasniji u naplaćivanju putarina i održavanju autoputne infrastrukture, jer, kao ni javni operater , nemaju konkurenciju. Ali privatni partneri efikasniji su u izgradnji putne infrastrukture.
U Italiji je koncesionar na sebe preuzeo rizik prometa, pa država nije garantovala nikakav minimum prometa na godišnjem nivou, niti nadoknađivala pad ispod tog minimuma.
U Italiji se čuju glasovi nezadovoljstva prema načinu na koji je regulisano poslovanje operatera autoputeva.
U desetak godina od privatizacije, u autoputeve je uloženo, povrh privatnih prihoda od putarina, još oko 50 milijardi evra javnog novca, a cene putarina su rasle, prenosi tportal.
No, postoje i neki merljivi parametri prema kojima je u desetak godina nakon privatizacije napravljen značajan napredak.
U Italiji je sagrađeno oko 6.840 kilometara autoputeva, od kojih je 5.593 kilometara pod koncesijom. Osim Atlantije koja upravlja s više od 3.000 kilometara, ostatak drže drugi koncesionari. Ukupno u Italiji postoje 24 društva koja upravljaju autoputevima.
Pročitajte: