Треба ли приватизовати аутопутеве? - Италија јесте!
На питање да ли је паметно дати аутопутеве у руке приватника, најбољи одговор даје пример Италије. Но, и тај, најбољи одговор није баш најпрецизнији. Противници кажу да су путарине, под приватним управом, само расле. Они који су за, кажу да приватници више граде.
Италија је била већински власник главног оператера аутопутева - Аутостраде. Али су је лоше јавне финансије натерале на приватизацију истог. Крајем деведесетих, продали су 87 одсто власништва у овом оператеру за 6,6 милијарди евра.
Контролних 30 посто купила је породица Бенетон, са својом компанијом Schemavenoto. Oni су касније повећали своје власништво у њој на 85 посто. Аутостраде је 2007. постала Атлантиа, мултинационална корпорација која сада управља са 5.000 километара аутопутева у пет земаља.
Када је ова компанија приватизована, путеви у Италији су били у одличном стању, а Аутостраде је остваривала профит. Јасно да је Италију мука натерала на овакав потез. Али, чиме је овај потез резултирао?
Италија је била великодушна па је дала повољне одредбе када су у питању будућа повећања путарина. И путарине су почеле да расту. Кад су путарине порасле изнад прихватљивог, влада је била у проблему.
Влада је покушала судски да измени договор са приватним концесионарима, али мало тога је могла, са правног аспекта.
До данас нема доказа да су приватни оператери ефикаснији у наплаћивању путарина и одржавању аутопутне инфраструктуре, јер, као ни јавни оператер , немају конкуренцију. Али приватни партнери ефикаснији су у изградњи путне инфраструктуре.
У Италији је концесионар на себе преузео ризик промета, па држава није гарантовала никакав минимум промета на годишњем нивоу, нити надокнађивала пад испод тог минимума.
У Италији се чују гласови незадовољства према начину на који је регулисано пословање оператера аутопутева.
У десетак година од приватизације, у аутопутеве је уложено, поврх приватних прихода од путарина, још око 50 милијарди евра јавног новца, а цене путарина су расле, преноси тпортал.
Но, постоје и неки мерљиви параметри према којима је у десетак година након приватизације направљен значајан напредак.
У Италији је саграђено око 6.840 километара аутопутева, од којих је 5.593 километара под концесијом. Осим Атлантије која управља с више од 3.000 километара, остатак држе други концесионари. Укупно у Италији постоје 24 друштва која управљају аутопутевима.
Прочитајте: