FEJSBUK UVODI GLOBALNU PROMENU: Ono što je 3 meseca testirano u Srbiji, važiće za CEO SVET!
Zakerberg objasnio svoje motive.
Srbija je, ni kriva ni dužna, postala ključni igrač u najvećoj promeni u istoriji društvene mreže Fejsbuk! Pre 3 meseca, zajedno sa još pet zemalja, postali smo pokusni kunić za testiranje radikalne promene u izgledu i funkciji najpopularnije društvene mreže na svetu. Znate i sami, u vašem News Feed-u više nije bilo mesta za objave sa grupa i objave izdavača, nego se to sve preselilo na novostvoreni Explore Feed.
Tako ste na vašim News Feed-ovima počeli da viđate samo objave vaših prijatelja, o njihovim bebama, izletima, tetkama, selfijima i tako dalje, dok je sve što ste dotad skrolovali, a ima veze sa vestima, zanimljivim tekstovima i objavama iz grupa u koje ste se učlanili - nestalo. Na ovaj način je doseg objava svih medija u ovim državama, uključujući i Srbiju, dramatično pao, što je uzrokovalo i nekoliko dramatičnih pisama osnivaču Fejsbuka Marku Zakerbergu, uz apele da se promena ukine.
Svi su se pitali kada će ova proba da se završi i kada će da nam vrate stari dobri News Feed.
UPOZORENJE EPLU! Reagujte, ovo je VELIKA OPASNOST za decu
Odgovor na ovo pitanje je sledeći: Proba se upravo završila, a News Feed se neće vratiti. Uskoro će ceo svet igrati po novim Fejsbuk pravilima po kojima mi u Srbiji igramo već tri meseca. Kao što je najavljeno, Fejsbuk radikalno menja formulu koja odlučuje šta će da se pojavljuje u News Feedu, a svoj potez opravdava "menjanjem uloge koju igra u životima ljudi i društvu".
Kao što mi u Srbiji dobro znamo, korisnici Fejsbuka širom sveta uskoro će gledati mnogo, mnogo više objava svojih prijatelja i porodice i ovo će, kako Fejsbuk najavljuje "izazvati više smislenih društvenih dijaloga" - roditelji će diskutovati o tome koje priče da čitaju deci pre spavanja, prijatelji će jedni od drugih tražiti savete o putovanjima ili pričati o nekom zajedničkom interesovanju. Ono što Fejsbuk želi da uradi ovom velikom promenom je sledeće, kako su saopštili iz IT giganta: manje pasivnog skrolovanja kroz apdejte na tajmlajnu, manje čitanja članaka i gledanja video snimaka, ako se to radi nauštrb interakcije sa drugim korisnicima.
- Nedavno smo dobili signale od naše zajednice da javne objave - postovi kompanija, brendova i medija - zagušuju lične momente koje nas nagone na to da se više povezujemo jedni s drugima. Ja sada menjam cilj koji naši timovi imaju, i novi cilj je da se fokusiraju na to da vam pomognu da imate smislenije društvene interakcije na mreži - napisao je prvi čovek Fejsbuka Mark Zakerberg.
Zakerberg je već najavio investitorima ovu veliku promenu, rekavši im da želi da Fejsbuk ohrabri "smislene društvene interakcije" i umanjio značaj toga koliko vremena ljudi provode na njemu. Kako piše USA Today, ovaj potez bi mogao skupo da košta Zakerberga i Fejsbuk: i on anticipira da će većina od 2 milijarde korisnika početi da provodi manje vremena na društvenoj mreži, i da će posebo veliku cenu platiti vreme koje ljudi provode gledajući video snimke na Fejsbuku - što je bio novi, važan izvor profita za kompaniju.
- Ako uradimo pravu stvar, verujem da će ovo biti dobro za našu zajednicu i za naš biznis, dugoročno - "tešio" je Zakerberg investitore.
Treba napomenuti da je Zakerberg trpeo ogroman pritisak zbog "toksičnog" sadržaja koji je kružio Fejsbukom - nasilnih lajvstriminga, lažnih vesti i poruka kojim su ruski operativci navodno uticali na izbore u SAD 2016. godine. Još jedan talas kritika na račun Fejsbuka zasnovan je na tome da proizvodi ove kompanije eksploatišu slabosti u ljudskoj psihi kako bi "navukli" ljude na društvene mreže, "kidnapujući" njihovo vreme i pažnju, srozavajući im tako kvalitet života. Fejsbuk je i sam priznao da ponekad korišćenje društvenih mreža može biti štetno za mentalno zdravlje, što je preokret u diskursu kompanije, koja je donedavno odbacivala ovakve navode. Tako je prošlog meseca Fejsbuk objavio svoje istraživanje, čiji zaključak je da povezivanje sa drugim ljudima preko društvenih mreža ima pozitivan efekat na ličnost, ali pasivno skrolovanje kroz sadržaj na njima - nema.
U novembru, Šon Parker, jedan od osnivača Fejsbuka, teško je optužio rukovodstvo svoje bivše kompanije rekavši da su oni stvorili "opasni krug društvene validacije", koji od korisnika Fejsbuka pravi zavisnike. I direktor Fejsbuka iz njegovog ranog perioda Čamat Palihapitija rekao je da Fejsbuk namerno stvara "kratkoročne krugove zadovoljenja koji se hrane dopaminom", koji "uništavaju strukturu našeg društva".
Da ove kritike nisu bez osnova, a i da je promena News Feed-a bila nešto što je trebalo očekivati, pokazuju i cifre, koje su otkrile da se korišćenje Fejsbuka smanjilo u avgustu i septembru. Ne zna se samo da li je ovo zato što je Fejsbuk već uglavnom "pojeo" naše živote, ili su korisnici počeli da budu nezadovoljni načinom na koji on funkcioniše.
Jedan od onih koji su otkrili mogući razlog rastućeg nezadovoljstva Fejsbukom je konsultant iz San Franciska Trejsi Garza:
- Koristim Fejsbuk mnogo manje nego ranije. Nervira me njihova upornost u tome da zarađuju na bukvalno svemu. Ne shvataju da dolazi vreme kad će mnogi od nas da kažu - dosta mi je da budem tretirana kao proizvod - kaže ona.
Analitičari kažu da su upravo ove stvari naterale Zakerberga na ovako radikalnu promenu, i da objavi da mu je lični izazov za ovu godinu (u prošlosti je to bio učenje kineskog i klanje sopstvene večere) - "popravljanje Fejsbuka". A najbitniji deo toga je da osigura da je "vreme na Fejsbuku - dobro provedeno vreme".
Kad je reč o izdavačima širom sveta, koje će surovo pogoditi ova velika promena Fejsbuka, treba napomenuti da su oni već "načeti" konstantnim promenama algoritma Fejsbuka, kojim su već favorizovani postovi prijatelja i porodice, nauštrb onih sa grupa i od izdavača. Izdavači, koji su okrenuti Fejsbuku zbog dospevanja do što većeg broja ljudi i time izvora prihoda, sada će iskusiti ono što svi mediji u Srbiji koji se oslanjaju na Fejsbuk osećaju u poslednja tri meseca - očaj.
Rič njihovih stranica će dramatično da se smanji, kao i broj ljudi koji će da provode vreme na njihovim sajtovima. Fejsbuk, međutim, tvrdi da to koliko će ovo uticati na pojedine medije zavisi i od sadržaja koji oni plasiraju.
- Možete očekivati da vidite manje javnog sadržaja, kao što su postovi kompanija, brendova i izdavača. A i ono što vidite moraće da ispuni određene standarde - objasnio je Zakerberg.
Činjenica da će ljudi zbog ove promene provoditi manje vremena gledajući video sadržaj na Fejsbuku može osujetiti trud ove kompanije da postane najveći igrač u video biznisu na internetu. A ulog je veliki: Fejsbuk je već potrošio stotine miliona dolara kako bi ostvario Zakerbergov san i pretvorio Fejsbuk u "video prvo" platformu. Mamac je ovde jasan: milijarde dolara od marketinga će, očekuju marketinški stručnjaci, uskoro početi da migriraju sa televizija na internet.
Džon Hegeman, potpredsednik mednadžmenta za News Feed, kaže da neće biti velikih posledica za biznis, ako ljudi budu gledali manje video sadržaja.
- Mi i dalje mislimo da je video sjajan format za deljenje onoga što se dešava u vašim životima sa drugima. U isto vreme, želimo da osiguramo da gledanje video snimaka ne ugrozi suštinu Fejsbuka - rekao je Hegeman.
Evo i posta Marka Zakerberga, u integralnoj verziji: