NIŠTA BEZ FEJSBUKA: Donald Tramp je pobedio zahvaljujući njemu - a pomogli su mu PROTIVNICI!
Veoma moćna imperija.
Većina nas zna koliko je društvena mreža Fejsbuk moćna firma, ali to se najbolje pokazalo na primeru proteklih predsedničkih izbora u Sjedinjenim američkim državama, na kojima je pobedio Donald Tramp. I to dobrim delom i uz pomoć lažnih (satiričnih) vesti objavljenih na Fejsbuku.
U poslednja tri meseca izborne kampanje, najčitanije vesti na Fejsbuku su bile lažne i to do te mere da su bile deljene na profilima oko 1, 4 miliona puta više od istinitih vesti! Dakle, ugledni mediji poput Njujork tajmsa, Vašington posta i drugih, nisu imali nikakvu šansu. Ovako izgledaju brojke za tri meseca: 20 najčitanijih vesti sa sajtova koji prave lažne vesti imale su 8.711.000 deljenja, reakcija i komentara na Fejsbuku. S druge strane, 20 udarnih vesti sa uglednih stranica 7.367.000 deljenja, reakcija i komentara.
Kako se to desilo? Jednostavno, ljudi više ne proveravaju istinitost vesti, nemaju ni vremena, ni želje. Kada primete dobar naslov koji im prija oku, dele ga bez ikakvog istraživanja. I ko bi ih krivio? Inernet je brza stvar...
Vašington post je povodom celog slučaja intervjuisao Pola Hornera, čoveka koga zovu legendom lažnih vesti na Fejsbuku. Napisao ih je na hiljade i dobro zarađuje na ovaj način. On nije zadovoljan kako je sve to ispalo.
- Iskreno, mislim da su ljudi postali gluplji. Oni jednostavno dele stvari na sve strane. Niko više ništa ne proverava, tako je izabran Tramp. Možete da napišete šta god hoćete, i to će proći - kaže Horner.
On je dao primer lažne vesti koja je za veoma kratko vreme postala viralna na Fejsbuku. Napisao je da su demonstranti protiv Donalda Trampa dobili po 3.500 dolara da se bune protiv njega na ulicama američkih gradova.
- Korisnicima Fejsbuka je neprijatno kada objave nešto što nije tačno, ali ne i Trampovim pristalicama. Oni jedva dočekaju. Mislim da sam pomogao Trampu da pobedi. I osećam se loše zbog toga - govori Horner. On je napomenuo da je pisanjem lažnih vesti hteo da pomogne suprotnom taboru (kandidatkinji Hilari Klinton), ali da je izazvao kontraefekat.
Povodom celog slučaja oglasio se i Mark Zakerberg, vlasnik Fejsbuka. On smatra da je suludo pomisliti da je njegova megafirma pomogla u ishodu izbora. Ipak, najavio da će se pozabaviti ovim problemom u budućnosti, kao i da će napraviti program koji će korisnicima Fejsbuka omogućiti da javno obeleže lažnu vest.
Naravno, Fejsbuk može da bude samo deo razloga zbog kojih je Tramp pobedio na izborima. Ipak, činjenica je da jedna vest, bila ona lažna ili istinita, podeljena na Fejsbuku milion puta, mora da ima ogroman efekat.