НИШТА БЕЗ ФЕЈСБУКА: Доналд Трамп је победио захваљујући њему - а помогли су му ПРОТИВНИЦИ!
Веома моћна империја.
Већина нас зна колико је друштвена мрежа Фејсбук моћна фирма, али то се најбоље показало на примеру протеклих председничких избора у Сједињеним америчким државама, на којима је победио Доналд Трамп. И то добрим делом и уз помоћ лажних (сатиричних) вести објављених на Фејсбуку.
У последња три месеца изборне кампање, најчитаније вести на Фејсбуку су биле лажне и то до те мере да су биле дељене на профилима око 1, 4 милиона пута више од истинитих вести! Дакле, угледни медији попут Њујорк тајмса, Вашингтон поста и других, нису имали никакву шансу. Овако изгледају бројке за три месеца: 20 најчитанијих вести са сајтова који праве лажне вести имале су 8.711.000 дељења, реакција и коментара на Фејсбуку. С друге стране, 20 ударних вести са угледних страница 7.367.000 дељења, реакција и коментара.
Како се то десило? Једноставно, људи више не проверавају истинитост вести, немају ни времена, ни жеље. Када примете добар наслов који им прија оку, деле га без икаквог истраживања. И ко би их кривио? Инернет је брза ствар...
Вашингтон пост је поводом целог случаја интервјуисао Пола Хорнера, човека кога зову легендом лажних вести на Фејсбуку. Написао их је на хиљаде и добро зарађује на овај начин. Он није задовољан како је све то испало.
- Искрено, мислим да су људи постали глупљи. Они једноставно деле ствари на све стране. Нико више ништа не проверава, тако је изабран Трамп. Можете да напишете шта год хоћете, и то ће проћи - каже Хорнер.
Он је дао пример лажне вести која је за веома кратко време постала вирална на Фејсбуку. Написао је да су демонстранти против Доналда Трампа добили по 3.500 долара да се буне против њега на улицама америчких градова.
- Корисницима Фејсбука је непријатно када објаве нешто што није тачно, али не и Трамповим присталицама. Они једва дочекају. Мислим да сам помогао Трампу да победи. И осећам се лоше због тога - говори Хорнер. Он је напоменуо да је писањем лажних вести хтео да помогне супротном табору (кандидаткињи Хилари Клинтон), али да је изазвао контраефекат.
Поводом целог случаја огласио се и Марк Закерберг, власник Фејсбука. Он сматра да је сулудо помислити да је његова мегафирма помогла у исходу избора. Ипак, најавио да ће се позабавити овим проблемом у будућности, као и да ће направити програм који ће корисницима Фејсбука омогућити да јавно обележе лажну вест.
Наравно, Фејсбук може да буде само део разлога због којих је Трамп победио на изборима. Ипак, чињеница је да једна вест, била она лажна или истинита, подељена на Фејсбуку милион пута, мора да има огроман ефекат.