Elizabet Tejlor i Ričard Barton - priča stoleća: Strast, svađe i misteriozna pisma otkrila detalje njihove burne veze
Jedan od najpoznatijih parova 20. veka, Elizabet Tejlor i Ričard Barton, snimili su 11 legendarnih filmova zajedno, uključujući "Ukroćenu goropad" i "Ko se boji Virdžinije Vulf?". Međutim, više od samih filmskih projekata, oni su izazivali senzaciju gde god bi se pojavili.
U knjizi "Furious Love: Elizabeth Taylor, Richard Burton, and the Marriage of the Century", autori Sem Kašner i Nensi Šoenberger detaljno prikazuju buran početak njihove veze i ekstravagantan život koji su vodili kao "osuđeni nomadi“, lutajući kroz tri kontinenta, konzumirajući alkohol, šarmirajući i izazivajući svakoga ko bi ih sreo – a naročito jedno drugo.
"Kada ste zaljubljeni i osećate toliku strast“, rekla je Tejlorova 1973. godine, "uhvatite to s obe ruke i prebrodite oluju".“ A to su zaista i uradili, kroz godine preterivanja, previranja, skandala, i bezbroj boca pića.
Fatalno upoznavanje
Prvi susret Bartona i Tejlorove desio se 1953. godine, kada je Barton, tada mladi velški glumac, prisustvovao elitnoj holivudskoj zabavi kod filmskih zvezda Džin Simons i Stjuarta Grendžera.
"Devojka s druge strane bazena spustila je knjigu, skinula naočare za sunce i pogledala me. Bila je toliko neverovatno lepa da sam skoro prasnuo u smeh", zapisao je Barton u svom dnevniku. "Bila je neosporno prelepa... Tamna i nepopustljiva raskoš. Ukratko, bila je previše".
Prema knjizi "Furious Love", Tejlorova, već zvezda s 21 godinom, smatrala je Bartona "nadmenim i vulgarnim" i ignorisala ga. Međutim, devet godina kasnije, kada je saznala da će Barton biti njen partner u filmu Kleopatra, odlučila je da neće biti još jedna recka u njegovom ljubavničkom pojasu.
Dana 22. januara 1962. godine ponovo su se sreli, oboje potpuno našminkani i u kostimima.
"Da li vam je neko ikada rekao da ste vrlo lepa devojka?“, upitao je Barton naizgled arogantno. U svojoj autobiografiji iz 1965. godine, Tejlorova je opisala kako ju je njegova nezgrapna upadica iznenadila. "O bože,“ rekla je svojim prijateljicama, "Evo velikog ljubavnika, velikog duhovitog intelektualca iz Velsa, a dolazi s takvom rečenicom".
Međutim, tokom prvog dana snimanja, Tejlorova se zbližila s Bartonom kada je bio mamuran i pogrešio rečenicu. "Svojim srcem sam ga 'cwtched' – što na velškom znači zagrlila,“ napisala je. Njihova hemija eksplodirala je tokom ljubavne scene.
"Tokom njihovog prvog dubokog poljupca, u Kleopatrinoj budoaru... Barton se našao opčinjen njenim prisustvom. Scena se ponavljala više puta, a njihov poljubac trajao je duže sa svakim ponavljanjem. Konačno, reditelj Džozef Mankijevič povikao je 'Snimi to' – ali scena se nastavila. 'Da li vam smeta ako kažem stop?' upitao je ponovo -"Da li vas zanima da je vreme za ručak?'“.
Kasnije tog dana, Barton je povukao Tejlorinu stolicu bliže svojoj, i ostala je tamo narednih 13 godina.
Le skandal
Njihova opsesivna afera, koju je Barton nazvao "le skandal“, ubrzo je uništila njihove prethodne brakove, set na kojem su snimali Kleopatru, i postala vest širom sveta. U jednom trenutku, četvrti suprug Elizabet Tejlor, pevač Edi Fišer, pozvao je kući, a na telefon se javio Barton. "Šta radiš u mojoj kući?“ upitao je. "Šta misliš da radim?“ odgovorio je Barton, „J*bem ti ženu".
Fišer se kasnije umalo predozirao, dok su kružile glasine da je Bartonova supruga Sibil pokušala samoubistvo. Tejlorova je takođe dva puta pokušala samoubistvo tokom snimanja Kleopatre, a jednom je to učinila u Bartonovom prisustvu. Jedne noći probudila se i zatekla Fišera kako stoji iznad njenog kreveta s pištoljem. "Ne brini, Elizabet“, rekao je, „Neću te ubiti. Previše si lepa".
Barton i Tejlorova su, progonjeni italijanskim paparacima i opčinjenim obožavaocima, vreme van snimanja provodili zaključani u iznajmljenoj vili, pijuckajući piće i igrajući beskrajne partije skrebla.
"Kada se uzbudiš dok igraš skrebl, to je prava ljubav“, izjavila je Elizabet. Prema rečima čuvene novinarke Luele Parsons, ogromna količina publiciteta koju su dobijali "trebalo je da ih uništi".
Doba vulgarnosti
Njihova ekstravagantna potrošnja šokirala bi čak i najiskusnije bogataše. Barton, koji je jednom koristio ček od 1,25 miliona dolara kao obeleživač knjige, kupio je avion vredan 960.000 dolara jer su se njime jednom vozili do Pariza. Par je podržavao čitavu vojsku rodbine, osoblja i brojnih dobrotvornih organizacija. Posedovali su imanja u Puerto Valjarti, Švajcarskoj i Irskoj, kao i jahtu „Kalizma“, njihov plutajući luksuzni dvorac. Takođe su posedovali dela umetnika poput Monea, Pikasa, Renoara, Ruoa, Pisara, Dega, Augusta Džona i Rembranta.
Jednom prilikom, Tejlorova je kupila Bartonu Van Goga na aukciji kod Sotbija, koji je lično donela u njihov penthaus u Dorčesteru, izula cipele i obesila sliku iznad kamina.
Međutim, njihova najveličanstvenija potrošnja bila je na nakit. Elizabet je imala nezasitnu ljubav prema draguljima.
"Ja sam Elizabet upoznao sa pivom; ona mene sa Bulgari nakitom", šalio se Barton. Na kraju, nadmetao se u nekoliko aukcijskih ratova sa grčkim tajkunom Aristotelom Onasisom.
Barton je Elizabet poklonio neka od najpoznatijih svetskih dragulja, uključujući dijamant Krupp od 33,19 karata i legendarni biser "La Peregrina", nekada u vlasništvu španske kraljevske porodice i Bonaparta. Nakon što joj je poklonio biser u penthausu Cezar Palasa, Tejlorova je primetila da je biser nestao s lanca oko njenog vrata. Ubrzo ga je pronašla u ustima jednog od svojih pasa, malog maltezera. Pre nego što je mali pas uspeo da ga zagrize, Elizabet je uspela da povrati vredni biser iz njegovih usta, i tako se ovaj incident pretvorio u još jednu od anegdota iz burnog života slavnog para.
Njihova ljubav prema nakitu postala je simbol njihove raskošne, ali haotične veze. Elizabet je uvek govorila kako Barton nije mogao da odoli lepoti, bilo da se radi o umetnosti, glumi ili – naravno – o njoj samoj. Njihova strast i sklonost preterivanju često su bili praćeni burnim raspravama, ali i vrtoglavim mirenjima. Barton je, pored svojih spektakularnih darova, često bio oštar NA rečima. Ipak, čak i u trenucima najvećih svađa, uvek je priznavao da je Elizabet bila "ljubav njegovog života".
Brak i razvod - dva puta
Elizabet i Ričard venčali su se dva puta. Prvi put 15. marta 1964. godine u Montrealu, u jednoj od najglamuroznijih ceremonija svog vremena. Njihov prvi brak trajao je 10 godina, iako je u tom periodu njihova veza prošla kroz mnoge izazove, uključujući neverstva, zavisnosti i napetost zbog Bartona koji je osećao pritisak da dokaže svoje glumačke sposobnosti u senci svoje izuzetno slavne supruge.
Godine 1974. par se razveo, ali nije prošlo mnogo pre nego što su se ponovo pomirio. Barton je obećavao da se promenio, a Elizabet je, uprkos svim problemima, i dalje bila zaljubljena u njega. Venčali su se drugi put u oktobru 1975. godine u Bocvani, na intimnoj ceremoniji. Ipak, ovaj brak trajao je svega 9 meseci, nakon čega su konačno odlučili da stave tačku na svoj ljubavni roman.
Bartonov alkoholizam i Elizabetina borba s težinom i zdravljem dodatno su pogoršali ionako komplikovan odnos. Ipak, čak i nakon razvoda, njih dvoje ostali su u kontaktu i održavali prijateljstvo.
"Nema tog muškarca na svetu s kojim bih više volela da provedem večnost", govorila je Elizabet, a Barton je u svojim memoarima pisao kako je uvek bio svestan da je "najbolja stvar koja mu se dogodila u životu bila ona – Elizabet".
Poslednja pisma i Bartonova smrt
Godine 1984, samo nekoliko dana pre svoje smrti, Barton je napisao pismo Elizabet u kojem je priznao da je ona bila ljubav njegovog života i da se nada da će jednog dana pronaći put do nje. Elizabet je saznala za ovo pismo tek nakon njegove smrti, kada ga je pronašla u njegovim ličnim stvarima.
"Čuvam ga blizu svog srca", rekla je kasnije u intervjuima, dodajući kako će zauvek žaliti što nisu dobili još jednu priliku.
Ričard Barton preminuo je 5. avgusta 1984. godine, ostavivši neizbrisiv trag ne samo u svetu filma, već i u životu Elizabet Tejlor. Nakon njegove smrti, Elizabet je često govorila kako nikada nije prestala da ga voli.
"U mom srcu, on je uvek bio tu. Moja najveća ljubav, moj partner, moj najbolji prijatelj".
Ljubavna priča Elizabet Tejlor i Ričarda Bartona ostaće upamćena kao jedna od najveličanstvenijih, ali i najkomplikovanijih ljubavnih saga u istoriji. Njihova veza bila je istovremeno epska i destruktivna, veličanstvena i tragična, baš kao i njihovi najpoznatiji filmski likovi. Danas je njihova strast, luksuzan život i neprekidne svađe i pomirenja postali su deo holivudskog mita, svedočeći o tome kako ljubav, čak i u najtežim trenucima, može ostaviti neizbrisiv trag na srcima onih koji su je doživeli.