Preminula zvezda pozorišta i filma - po OVOME ćemo ga svi pamtiti
Tužne vesti za sve koji su ga voleli i poštovali.
Džek Hiberd, jedan od najvažnijih australijskih dramaturga, preminuo je u 84. godini. Najpoznatiji po svojim značajnim komadima "Dimboola" i "A Stretch of the Imagination", Hiberd je tokom svoje plodne karijere napisao gotovo 40 pozorišnih komada, kao i tri romana i tri zbirke poezije.
Rođen 1940. godine u ruralnom viktorijanskom mestu Rekenbel, Džek se 1959. godine preselio u Melburn kako bi studirao medicinu. Tokom svojih studentskih dana na Univerzitetu u Melburnu, razvijao je svoj talenat za poeziju, a takođe je bio i filmski kritičar univerzitetskih novina.
Iako je 1964. godine diplomirao medicinu i radio kao lekar tokom celog života, Hiberd je paralelno gradio i svoju karijeru kao dramaturg. Radio je kao registar na Odeljenju za socijalnu medicinu u bolnici "Sveti Vinsent" u Melburnu, pre nego što je postao lekar opšte prakse, a zatim se specijalizovao za kliničku imunologiju.
Hiberd je imao ključnu ulogu u osnivanju "Australian Performing Group" (Australijska izvođačka grupa), eksperimentalnog pozorišnog ansambla sa sedištem u Melburnu, u kojem je bio aktivan deceniju, uključujući i dvogodišnji mandat kao predsednik. Godine 1983. osnovao je "Melbourne Writers Theatre" (Pozorište pisaca Melburna) i bio je član pozorišnog i književnog odbora Australijskog saveta za umetnost.
Na radijskoj emisiji "The Stage Show", ko-osnivač Australian Performing Group-a, Bill Garner, izjavio je da je Hiberd bio na čelu "pozorišne revolucije".
- "Bio je pisac koji je zapravo delovao usred pozorišne revolucije – kojoj je dao glas, a glumci su dali telo“, rekao je Garner.
Iako je tokom svog života stvorio gotovo 40 pozorišnih komada, "Dimboola", koja je premijerno izvedena u kultnom pozorištu "La Mama" u Melburnu 1969. godine, ostala je njegov najpoznatiji rad.
Ova predstava prati proslavu venčanja protestanta Morija MekAdama i katolkinje Rine Delejni u Dimbooli, Viktorija. Članovi porodice pokušavaju da očuvaju društvenu pristojnost i dostojanstvo uprkos nadolazećim katastrofama, a publika je bila pozvana da učestvuje u scenskoj akciji kao gosti na venčanju. Objašnjavajući tada ovaj kreativni izbor, Hiberd je rekao da je cilj bio razbijanje stereotipa o pozorištu.
- "Publika dolazi i pretvara se da je na društvenom ritualu, što razbija sve stare kulturne barijere o odlasku u pozorište“, rekao je Hiberd.
- "To potpuno fragmentira i rastvara sve konvencionalne strahove u vezi s odlaskom u pozorište u gradu, i mislim da je to ključ njegove popularnosti".
Predstava je 1979. godine adaptirana u film u režiji Džona Duigana, sa Brusom Spensom, Maksom Gilsom i Maksom Kalenom u glavnim ulogama.
Džek Hiberd će ostati upamćen kao pionir i inovator australijskog pozorišta, čiji su radovi inspirisali mnoge generacije pisaca i glumaca.