TUGA - preminuo Luko Paljetak
Neka mu je laka crna zemlja.
Poznati hrvatski pesnik Luko Paljetak preminuo je u 81. godini, nakon duge i teške bolesti, pišu lokalni dubrovački mediji.
Luko Paljetak rođen je 19. avgusta 1943. u Dubrovniku gde je završio Učiteljsku školu. Na Filozofskom fakultetu u Zadru diplomirao je 1968. kroatistiku i anglistiku. U Zagrebu je 1992. doktorirao na Filozofskom fakultetu u Zagrebu radom o književnom delu Ante Cettinea.
Radio je kao reditelj i dramaturg Zadarskog pozorišta lutaka, zatim kao asistent na Filozofskom fakultetu u Zadru i bio jedan od urednika Zadarske revije. Bio je redovan član HAZU i dopisni član SAZU-a, Slovenske akademije nauka i umetnosti, član dubrovačkog ogranka Matice hrvatske, Društva dubrovačkih pisaca...
Jedan je od najplodnijih savremenih hrvatskih književnika s preko 150 knjiga objavljenih do 2019; objavio je četrdesetak zbirki pesama, desetak zbirki pesama za decu (npr. Miševi i mačke naglavačke, 1973; Maštoglavice, 2015), desetak grafičko-pesničkih mapa, dva romana, a pisao je i drame (Posle Hamleta, 1993), radiodrame (sabrane u knjizi Kazalište u zraku, 2001), bajke za decu, dečje i lutkarske igrokaze, haiku poeziju, feljtone, pozorišne kritike, književnopovijesne studije i eseje, studije o lutkarskom pozorištu (Lutke za pozorište i dušu, 2007) i dr.
Prvim dveju pesničkih zbirki (Nečastivi iz ruže, 1968; Najbliži konac svijeta, 1968) postavio je temelje svoje poetske prakse koje će se držati u celokupnom pesničkom delu. Njegovo polazište je opšta poetizacija sveta, hiperbolizacija pojedinosti te izuzetna versifikacijska veština. Humorni i ironični odmak od pesničke direktnosti otvara se u ludističkoj zbirci Kockice za staru damu (1975). Svojevrsnim vrhuncem objedinjavanja tradicije i modernosti smatraju se zbirke Pjesni na dubrovačku (1984), Sandosten forte (1987) i Singerica pod snijegom (1994); u prvoj je izraženo poznavanje jezika staroga Dubrovnika, nadopunjeno dodavanjem novoga smisla, poigravanjem i kombinatorikom te dijalogom s delima starije hrvatske književnosti, što je jedna od glavnih odlika njegova stvaralaštva, piše portal 24sata.hr.
Paljetkova lirska filozofija proizilazi iz ideje da je sve prisutno u svemu te da je kreacija u preoblikovanju pojavnog, fikcionalnog i mišljenog. Tematski i tehnički manirist, često se koristi klasičnom formom, najčešće sestinom i četrnaestercem, ali i distihom, sonetom pa i sonetnim vijencem (Strpljivo stepenište, 2001). Paljetkova specifičnost u kontekstu recentnog pesništva ogleda se upravo u prilagođavanju vezanog stiha, rime i tradicionalnih metričkih obrazaca savremenim temama i motivima, odnosno u postmodernom spoju tradicije i modernosti. Dubrovačkoj istorijskoj tematici ostao je veran i u svojim romanima Skroviti vrt (2004), fikcionalnom dnevniku dubrovačke plemkinje Cvijete Zuzorić, i Marin (2011), biografskom romanu o Marinu Držiću.