Да ли је потребно стављати зимске гуме када прогнозирају 20 степени?!
Почетак зимске сезоне законски пада 1. новембра.
Возачи у Србији се изнова суочавају са истим дилемама, али и зебњама - од тога да ли и када треба да монтирају зимске гуме на аутомобил, па све до страха да ће их са првим мразевима издати акумулатор. Од возача се очекује да има бар нека минимална знања и свест о томе шта треба да уради како би припремио своје возило за зиму.
НА БАТРОВЦИМА СЕ ЧЕКА И ДО ПЕТ САТИ: Обратите пажњу ако крећете на пут!
ДА МИРИШЕ КАО У РАЈУ: Овим једноставним триковима ОСВЕЖИТЕ ауто!
ЈАПАНСКА ЛЕГЕНДА ДРИФТУЈЕ: Нови Hyundai Ioniq 5 Н модел ухваћен у лудачкој вожњи (ВИДЕО)
Без обзира на то што се закони о безбедности саобраћаја и правилници о употреби зимских гума код нас често мењају, здрав разум нам говори да по мразу и снегу не треба да возимо без одговарајућих пнеуматика, али и да на температурама од 20-ак степени није неопходно да имамо монтиране зимске гуме.
Шта каже правилник?
Захваљујући правилнику који је ступио на снагу 2012, а почео да се примењује од 2013. године, наши возачи добили су већу слободу у одлучивању али је, са друге стране, на њима и већа одговорност.
На основу тог правилника, у Србији је од 1. новембра, па до 1. априла следеће године обавезна употреба све четири зимске гуме - али само уколико на коловозу има снега, леда или поледице. У случају да у наведном периоду нема падавина или леда, дозвољена је и употреба пнеуматика који нису предвиђени за зиму.
На први поглед, ова либерална одредба иде на руку возачима, јер имају више опција у оптицају и не морају – као раније – да 1. новембра обавезно ставе зимске гуме. Ипак, да се као возач не бисте нашли у проблему у наредних 5 месеци, ако намеравате да возите аутомобил у зимском периоду (законски од 1. новембра 2018, до 1. априла 2019. године), требало би већ ових дана да размислите и испланирате када и где ћете заменити гуме, односно да их набавите, ако их нисте купили неке од претходних зима или ако су вам старе истрошене.
Почетак "зимске сезоне", а 20 степени у плусу
Како временске прилике често не воде рачуна о календару, дешава се да нас снег изненади у октобру, или да Нову годину дочекујемо уз пролећне температуре. Прогностичари за 1. новембар најављују лепо време и максималне дневне температуре од око 20 степени. Поштујући савете произвођача гума и стручњака, да зимске гуме не треба користити док се температура ваздуха не спусти испод 7-8 степени Целзијуса, многи возачи ће одложити замену пнеуматика до последњег тренутка, како би сачували зимске гуме од претераног трошења на нешто вишим температурама.
Међутим, тако ризикују да их изненади нагло захлађење и снежне падавине, али и да их сачекају гужве код вулканизера када сви одједном похрле да монтирају зимске гуме. Осим тога, у прилог препоруци да се већ сада замене летње гуме иде и чињеница да су у периоду који је пред нама ноћне и јутарње температуре значајно ниже од дневних и да се у планинским крајевима земље спуштају и близу нуле.
Приликом доношења одлуке када заменити летње гуме зимским треба имати у виду да летња гума већ на плус осам степени Целзијуса губи своја својства па слабије пријања за подлогу што проузрокује и лошије возне карактеристике (дужи је зауставни пут). Уколико ипак не желите да на 20 и више степени возите на зимским пнеуматицима, свакако можете да одложите њихово монтирање – закон је ту флексибилан – али у том случају се препоручује да често консултујете дугорочну временску прогнозу, како вас мраз и снег не би изненадили.
Такође имајте на уму да су, када нагло захладни и падне први снег, могуће и веће гужве код вулканизера, јер ће сви они који то нису до тада урадили пожурити да што пре ставе зимске гуме. Осим тога, у случају да живите у вишим планинским пределима или се због посла и других обавеза често возите путевима кроз брдско-планинска подручја, где су температуре ваздуха знатно ниже него у граду, вероватно нећете желети да ризикујете вожњу на летњим гумама.
Возачи који имају резервни комплет фелни на којима су већ монтирани зимски пнеуматици и "луксуз" да располажу гаражом или подрумом где могу да их чувају, у бољој су ситуацији, јер практично могу да их замене и оног тренутка кад почну да провејавају прве пахуље. Дилеме око замене пнеуматика лишени су они који на својим аутомобилма имају гуме за сва годишња доба. Ипак, треба да знају да су такви пнеуматици компромисно решење и да не могу имати потпуно исте карактеристике по снегу и веома ниским температурама као праве зимске гуме.
Шта ако уопште не желим или немам могућности да купим и монтирам зимске гуме?
Актуелни правилник омогућава свима онима који из економских или било којих других разлога нису у прилици да набаве и монтирају нове зимске гуме (намерно кажемо "нове", јер се куповина половних никако не препоручује), да свој аутомобил потпуно легално користе током зиме и са одговарајућим летњим гумама - наравно, ако временски услови то дозвољавају.
Такође, постоји и један број возача који, можда због страха од евентуалног удеса, не желе да возе свој аутомобил током снежних падавина, али би га користили зими када је виша температура и сув коловоз. И они зиму могу да прођу са летњим гумама, под условом да поштују наведене одредбе правилника.
Многи возачи се жале на то да је куповина зимских гума додатни удар на ионако истањен буџет просечног српског возача. Заиста, за људе са најнижим примањима није мала ствар издвојити одједном 120-150 евра, колико кошта најјефтинији сет од 4 зимске гуме. Ипак, треба имати у виду да ће вам, у зависности од пређене зимске километраже, нове гуме трајати више сезона, тако да се овај трошак реално распоређује на неколико година.
Осим тога, чак и када бисте се зими возили на постојећим летњим пнеуматицима, и они се хабају у том периоду, па ћете раније морати да их замените него у случају да зими користити зимске. Још један трошак који не можете да избегнете је замена гума код вулканизера, уз плаћане цене балансирања (под условом да немате и резервни сет фелни на којима се већ налазе монтиране зимске гуме, и гаражу или подрум где можете да их чувате преко лета). Ипак, када се све сабере, гуме представљају релативно мали трошак када се узме у обзир да од њих у великој мери зависи ваша и безбедност ваше породице у вожњи током зиме.
Гуме нису једина зимска тема која интересује возаче
Полемике о куповини и употреби зимских гума често засене друге такође важне теме када је реч о вожњи аутомобила зими. Јер, да бисте уопште покренули аутомобил, потребно је да имате исправан акумулатор који вас неће издати ни када се температуре ваздуха спусте далеко испод нуле. Баш као што ни зимске гуме не купујете пред сваку зимску сезону, и акумулатор је ставка коју ћете морати да мењате на сваких неколико година, па ћете трошак од минимално 35-40 евра, колико коштају јефтинији акумулатори, "распоредити" на дужи период.
Ниске зимске температуре могу бити кобне за старије акумулаторе, а они који су зрели за замену показаће то већ при првим мразевима, дужим верглањем или потпуним отказивањем. Генерално, требало би да сте мирни ако је ваш акумулатор још увек у гарантном року (обично 2-3 године), али ако је старији пожељно је преконтролисати га у сервису уочи зиме и по потреби заменити.
Ако аутомобил не намеравате да користите у дужем периоду, извадите акумулатор и допуните га пре следеће употребе. У случају веома дугог мировања, најбоље је акумулатор допуњавати једном месечно.
Антифриз
Још једна веома битна ставка који треба да преконтролишете на вашем аутомобилу уочи зиме и појаве мразева, јесте расхладна течност. Лети вам је било довољно само да летимично баците поглед испод хаубе и уверите се да је ниво ове течности у преливном суду између ознака "мин" и "max", али током зиме је од виталне важности за мотор вашег аутомобила да расхладна течност не смрзне, ако је између два мењања антифриз можда разблажен водом.
У принципу, најбоље је да вам приликом сваког редовног малог сервиса, који се обавља бар једном годишње, мајстор провери својства расхладне течности, али ако на сервису нисте били дуже од годину дана, обавезно преконтролишите у сервису стање антифриза уочи наступајуће зиме. Препоручује се да се антифриз мења на сваке две године, пошто временом губи своја заштитна својства, која се не односе само на отпорност на залеђивање, већ и на спречавање корозије, пенушања, таложења кречњака.
Брисачи, течност за ветробранско стакло, "кедери"...
Јесен и зима су годишња доба када ћете због обилнијих падавина чешће него иначе користити брисаче. Зато је посебно важно да у овом периоду истрошене метлице брисача обавезно замените новим. Са друге стране, због прљавијих коловоза у зимским условима саобраћаја, од нових брисача нећете имати много користи ако немате одговарајућу течност за прање "шофершајбне" која се неће заледити у бризгаљкама на мразу.
Не заборавите да одмах након куповине зимске течности за стакла активирате уређај за прскање довољно дуго да средство против смрзавања прође кроз читаву инсталацију, до саме прскалице.
Ниске температуре у комбинацији са снежним падавинама или високом влагом у ваздуху утичу на то да се мале количине воде које доспеју између оквира врата и заптивне гуме (кедера), али и у браву у вратима - смрзну, због чега ћете имати муку да отворите врата. Чак и ако вам то пође за руком примењујући силу, на тај начин оштећујете кедер. Да се то не би дешавало, потребно је уочи првих мразева и снежних падавина премазати ове гумене селове средством против мржњења, или обичним глицерином који можете купити у свакој апотеци.
Како се не би ледиле, браве испрскајте подмазујућим и антикорозивним спрејом (као што је WD 40). Ове поступке понављајте периодично током целе зиме. Иако претпостављамо да за већину вас ови савети нису непознаница, ипак није на одмет да се сви заједно подсетимо најважнијих ставки приликом припреме аутомобила за зимске услове вожње.
Такође, сваке године на путеве Србије стиже велики број новопечених возача без искуства, који су тек стекли возачку дозволу и којима је ово прва зима "на точковима". Овог пута нисмо се бавили неким ситницама, које су такође саставни део живота сваког возача који користи свој аутомобил зими, као што су стругачи леда, метлице за чишћење снега и слично. Те ставке су вам такође неопходне и већина возача их је вероватно негде одложила након прошле зиме, па само треба да их пронађе.
У сваком случају, њихову набавку можете да решавате "у ходу", када се приближи почетак снежних падавина.