Да ли су универзалне гуме одлично решење или представљају лош компромис?
Од високих температура током зиме, када се "усијају" и асфалт и зимске гуме, до "неприродно" ниских температура током јесени и пролећа, и снега и леда кад им време није... "All Сеасон" гуме се намећу као сасвим логичан избор
Гуме које могу да се користе и зими и лети, односно „All Сеасон“ гуме - постају све популарније и код нас и широм Европе. То показује и раст продаје, као и све већи избор гума – ту су гуме бројних произвођача, у све већем броју димензија и у широком ценовном рангу.
Зашто су „All Сеасон“ гуме добар избор?
Зато што су зиме све топлије, са све мање снега. Често имамо и дуже сунчане периоде са врло високим температурама за зимско доба године. Истина, понекад ноћу и рано ујутро може да се налети на неочекивану поледицу, а онда послеподне буквално имамо осећај као да смо усред лета, пишу Половни аутомобили.
Међутим, снег може да нас изненади и у априлу, што смо доживели ове (2021.) године. Јасно је, дакле, да током календарске јесени, зиме и пролећа могу да нас изненаде разни „екстреми“.
Од невероватно високих температура током зиме, када долазимо у ситуацију да се „усијају“ и асфалт и наше зимске гуме, које се тако убрзано хабају и губе својства неопходна за борбу са снегом и ледом....
До „неприродно“ ниских температура током јесени и пролећа, као и снега и леда кад им време није... Зато се „All Сеасон“ или тзв. универзалне гуме намећу као сасвим логичан избор.
Да ли је све тако једноставно?
Наравно да није. Нису све „All Сеасон“ гуме исте – постоје драстичне разлике између њих.
Да би једна гума могла да се користи и на снегу и на врелом асфалту, треба направити разне компромисе. Ту на сцену ступају произвођачи који у зависности од разних фактора одлучују да ли ће направити гуму која ће се боље понашати на снегу или на врелом асфалту, али и да направе читав низ других компромиса.
Када у обзир узмемо и понашање гуме на сувом и влажном асфалту (са више или мање воде), при вишим или нижим температурама, као и разне друге карактеристике, тек онда схватамо колико је тешко направити квалитетну „All Сеасон“, односно универзалну гуму. Још када у причу убацимо и трошење гуме, односно њен животни век, ситуација постаје заиста незгодна.
„All сеасон“ гума не сме сувише да се стврдне при ниским температурама како би зими имала добру тракцију и по снегу и по сувом асфалту, али не сме ни да постане сувише мека лети да се не би пребрзо потрошио газећи слој.
На срећу, данашње „All Сеасон“ гуме драстично су напредовале у односу на некадашње. Приметан је велики напредак и у односу на оне које су се користиле пре само 10 или 15 година, мада је тада избор универзалних гума био неупоредиво мањи.
Лети ће бити горе од летњих, зими лошије од зимских, зар не?
Не обавезно. Зависи коју „All Сеасон“ гуму и коју летњу или зимску гуму поредимо. Технологија и материјали напредовали толико да данас имамо заиста широку понуду „All Сеасон“ гума и то таквих које у директном поређењу надмашују неке праве летње или зимске гуме.
На пример, на снегу се генерално не понашају уопште лоше. Напротив, на тестовима се најквалитетније универзалне гуме понашају готово као праве зимске гуме, а неретко надмаше и просечне праве зимске гуме, мада и то у великој мери зависи од врсте теста и услова у којима се обавља.
Када аутомобилски медији или разне организације (нпр. немачки АДАЦ) раде озбиљнија тестирања all-season гума, обично се истовремено и под истим условима тестирају једна права зимска и једна права летња гума, да би се видело како се универзалне гуме понашају у односу на њих у разним условима.
Ту се јавља један велики проблем – некад не знамо која је конкретно зимска или летња гума у питању, а некад знамо. Ако се као референтна зимска гума узме нека јефтинија са прилично лошим карактеристикама, онда не треба да чуди што у неким тестовима на снегу могу да је надмаше поједине „All Сеасон“ гуме.
А пошто не користе сви исте референтне зимске и летње гуме приликом тестирања, не будите изненађени тиме што у једном тесту иста гума бриљира, док у другом постигне сасвим просечан резултат. Не раде се ни сва тестирања у стандардизованим условима. Стога све тестове „All Сеасон“ гума узмите са дозом резерве.
Тестови „All Сеасон“ гума
Нађите их што више, упоредите резултате и проверите која гума константно остварује добре резултате. Такође је веома важно да погледате резултате свих тестирања, на различитим подлогама и у различитим условима.
Не заборавите да не купујете само зимску гуму која може да се вози и лети – треба да вас интересује како се та гума понаша при кочењу и скретању по сувом и влажном асфалту, колико је „отпорна“ на аквапланинг и слично.
Чак и међу оним најквалитетнијим универзалним гумама могу да постоје драстичне разлике у понашању у различитим условима.
Једна гума може да буде фантастична по снегу и на сувом, али зато да озбиљно подбаци у тестовима на мокром асфалту. Друга може да има просечне карактеристике по снегу, док ће одлично да се покаже у кишним условима.
Али где наћи тестове јефтинијих „All Сеасон“ гума? Као нпр. Тигар All Сеасон?
Тешко питање. Посебан проблем је у томе што многи аутомобилски медији или разне организације у старту на основу неке карактеристике дисквалификују најјефтиније гуме или једноставно не желе уопште да их тестирају.
На пример, један познати немачки часопис пре главног тестирања прво проверава како гуме коче на сувом и влажном асфалту и ако ту не прођу – аутоматски их дисквалификује, што значи да не иду на остатак тестирања.
Колико уопште коштају „All Сеасон“ гуме?
Даћемо и неке примере цена у димензији 195/65 Р15:
- Таурус All Сеасон 95В - 4.840 дин
- Матадор МП62 All Weather ЕВО 91Х - 4.840 дин
- Викинг FourTech 91Х - 4.900 дин
- Сава Адапто ХП 91Х М С - 5.100 дин
- Сава Allweather 91Х - 5.300 дин
- Рикен All Сеасон 95В XL - 5.300 дин
- Тигар All Сеасон 91Х - 5.350 дин
- Клебер Quadraxer 2 91Х - 5.600 дин
- Фулда МултиЦонтрол 91Х - 5.850 дин
- БФ Goodrich Г-Грип All Сеасон 2 ГО 91Х - 6.400 дин
- Дунлоп Спорт All Сеасон 91Т - 6.650 дин
- Goodyear Вецтор 4Сеасонс 91Х - 7.550 дин
- Michelin CrossClimate 91Х - 8.230 дин
- Наравно, ако користите веће точкове, нпр. 17-ице, 18-ице и веће, рачунајте и на осетно веће цене гума, нарочито уколико желите нешто од познатијих произвођача као што су Michelin, Цонтинентал и слично.
Што се тиче најјефтинијих, могу да буду заиста јефтине, нарочито у најмањим димензијама које иду на возила као што су нпр. Фиат Пунто и Опел Цорса. Цене за њих могу да буду и мање од 4.000 динара, а ту су произвођачи као што су Таурус, Рикен, Орион и Тигар (који послују у оквиру Michelin групације), затим Саилун, Waterfall, Клебер, Викинг, Сава, Матадор, Фалкен...
Како препознати „All Сеасон“ гуму?
Треба да буде јасно назначено да је реч о гуми за све сезоне. „All Сеасон“ гума треба да има и М С (или M&S или МС) ознаку и знак планине са три врха и снежном пахуљицом у њој да бисте били сигурни да ће се добро понашати на снегу.
Код многих у самом називу модела гуме стоје изрази као што су All Сеасон, All Weather, 4Сеасонс, итд. Такође могу да имају и низ следећих симбола: сунце, лист, облак са кишом и снежна пахуља или нешто слично. У сваком случају, проверите са продавцем и на друге начине да ли је заиста реч о „All Сеасон“ гуми, а саветујемо и да пронађете неки њен тест.
Да ли гуме за све сезоне могу по закону да се користе зими као зимске гуме?
Да, могу. Наиме, гуме које имају ознаку М С (или M&S или МС), могу да се користе у законски одређеном периоду када су обавезне зимске гуме по снегу, леду и поледици, као зимске гуме.
Закључак - да ли се исплате „All Сеасон“ гуме?
Некоме се исплате, некоме не – једноставно је немогуће дати универзалан одговор. Превише је фактора у игри:
- Које гуме планирате да купите? Неке могу да буду дупло и више скупље од других. Неке ће се брже потрошити од других. Колико је вама уопште важан квалитет гума и колико сте новца спремни да издвојите? Притом, за неке димензије гума избор није баш велик...
- Колику километражу прелазите годишње?
- У каквим условима возите?
- На какве компромисе сте спремни?
- Треба да будете свесни чињенице да разлике између „All Сеасон“ гума могу да буду драстичне – на снегу, зими на чистом и сувом асфалту, по киши, лети на врелом асфалту... Хоћете ли да се упустите у детаљно упоређивање или ћете узети оне које вам на први поглед делују као најбољи однос уложено/добијено?
- Углавном, уколико 90% или више одсто времена за воланом проведете у граду и то најчешће у саобраћајном шпицу, нарочито ако живите у граду у којем не пада много снега, не прелазите велике километраже, не идете на дужа путовања (осим нпр. на море), онда и неке од најјефтинијих „All-Season“ гума могу да буду добар избор.
Са друге стране, уколико се одлучите за неке са врха понуде, да не кажемо најскупље, њихове карактеристике су по снегу више него задовољавајуће, а не морате много да бринете ни за њихово понашање у другим условима.
Дакле – не могу све „All Сеасон“ гуме да се стрпају у исту корпу. Сваки произвођач је приликом одређивања карактеристика неког конкретног модела гуме и њеног конструисања пратио своју „филозофију“.