ПИТАЊЕ НАД ПИТАЊИМА: Дизне – могу ли да се чисте, зашто се кваре, поправка, замена???
ПРОБЛЕМИ СА ДИЗНАМА-стална брига власника
Пошто су проблеми са дизнама стална брига власника аутомобила са дизел моторима. Бавимо се искључиво дизнама које се користе у дизел моторима. Дизне у бензинским моторима су потпуно друга ствар.
Откривено је шта највисе мучи возаче и која су најчешћа питања о дизнама.
Ово је ПРВИ АУТОМОБИЛ са СПОЉАШЊИМ ЕКРАНОМ! Ево где се налази и многи се питају - ЧЕМУ ОН СЛУЖИ! (ВИДЕО)
ПРАВИЛА саобраћаја које ВОЗАЧИ ВЕРОВАТНО НЕ ЗНАЈУ! Проверите своје знање...
На деоницама овог аутопута морате да ВОЗИТЕ НАЈМАЊЕ 120 км/х, иначе КАЗНА 100 ЕВРА!
Који су симптоми да нешто није у реду са дизнама?
Квар дизни може да резултује практично свим симптомима који код аутомобила могу да се јаве. Од лупања, појачаног дима на издуву, трокирања, веће потрошње… Скоро свака врста неправилног рада мотора може да указује на проблем са дизнама.
Стога је готово немогуће само на основу једног симптома проценити да ли је проблем у дизнама или проблем лежи у неком другом делу.
Може ли да страда само једна дизна, а да све остале буду у реду? И колико се често овакав случај дешава?
Генерално, стање дизни је углавном слично пошто све оне раде у истим условима – добијају исто гориво, раде при истом броју обртаја, прелазе исту километражу, итд. Наравно, неке могу да буду у бољем стању од осталих и обрнуто.
Понекад некој дизни мора да се замени неки део, а другој је довољно само да се „појача“, наштелује, дотера или тако нешто.
Чишћење дизни?
Тешко да може да дође до тога да се дизна делимично запуши или запрља толико да то омета правилно убризгавање горива, пошто код дизелаша притисци у новијим системима иду и до 2.500 бара. Односно, тешко да може да дође до тога да се запуши, а да не дође до неког оштећења, тј. квара дизне.
Колики је животни век дизни?
Тешко је, чак и генерално, рећи колику километражу дизне могу да издрже пошто ми никад нисмо имали перфектно гориво.
Али рецимо, имао сам случајева када су на неким камионима дизне издржале и по милион километара. А имао сам и случајева када су били у стању да их униште за пола сата. Значи, директно утицај квалитета горива - од тога у огромној мери зависи колико ће дизне радити.
Колико градска вожња утиче на дизне?
Мислим да градска вожња уопште не утиче на дизне, односно не повећава могућност њиховог квара.
Наравно, градска вожња у великој мери негативно утиче на дизел моторе и пратеће компоненте, од ЕГР-а до ДПФ-а.
Гаранција на квар дизне након поправке
Произвођач дела који је замењен даје гаранцију од 6 месеци.
Уколико дође до проблема, односно да се неки део рекламира, произвођач тражи да се тај део пошаље у лабораторију на испитивање како би се утврдила врста оштећења.
Углавном, ако се деси да у року од 6 месеци муштерија рекламира неки део, они да би прихватили рекламацију траже да се тај део њима пошаље на испитивање и после тога кажу да ли прихватају или не прихватају рекламацију. Говоримо о деловима дизни, не о комплетним дизнама.
Непријатно је то што се рекламације најчешће не прихватају када су у питању „мали играчи“. Када су у питању „велики играчи“, ту се рекламације углавном прихватају због добрих пословних односа.
Углавном – нема правила, зависи од случаја до случаја како ће произвођачи да реагују на рекламације.
Могу ли дизне да се поправе и у којим случајевима?
Све дизне би могле да се поправе уколико би постојали неопходни резервни делови. Проблем је у томе што су произвођачи дизни отприлике од 2010. године почели да форсирају пословну политику да се дизне продају комплетне, без могућности куповине резервних делова.
Тако да нама сервисерима више није било дозвољено да добијамо резервне делове за дизне.
Али, конкуренција је почела да производи неке делове за дизне за које оригинални произвођач више није производио делове. Углавном, од те 2010. године ми можемо да поправљамо само дизне за које постоје ти заменски делови које производе други произвођачи (конкуренција).
Иначе, сами произвођачи аутомобила користе системе убризгавања готово свих произвођача: Bosch, Денсо, Сиеменс, Делпхи...
Међутим, генерално од отприлике 2010. године зависимо од тих конкурентских кућа које производе исто те (заменске) делове за дизне. Само их избацују на тржиште у виду делова, да се тако изразим, за разлику од „примарног“ произвођача дизне који жели да прода искључиво КОМПЛЕТНУ дизну.
Е сад, произвођачи заменских делова производе само оне делове чија производња им се исплати. Зато што ту мора да се уложи у технологију која је јако скупа. Затим треба узети у обзир однос улагања и цене по којој се продаје неки део, али и потражња за тим делом. То је разлог због којег немамо резервне делове за све дизне, већ само за неке.
Нажалост, то не значи обавезно ни да су покривени делови који се најчешће кваре. Рецимо да ја у једно 30% случајева могу да понудим искључиво комплетне дизне, пошто не могу да се поправљају управо због непостојања делова.
Најскупље и најјефтиније дизне?
Дизне су у практичном смислу берзанска роба. Цене зависе од понуде и потражње. Што је нека дизна траженија, то ће имати вишу цену и обрнуто. Мада увек има изузетака.
Дешавало се да неке дизне које су се слабије продавале - да им је цена падала, а да је расла онима којих нема на тржишту. На пример, једна дизна за коју нећемо наводити у које моторе су уграђивала, коштала је 180 евра у периоду 2010. до 2013. године, да би данас достигла цену од 400 евра. Основни проблем је у томе што се тој дизни квари електроника која не може да се замени или поправи, већ је једино решење куповина комплетне дизне.
Такође могу да постоје огромне разлике између дизни истог произвођача, које се конструктивно готово не разликују, осим по неким детаљима. Може се закључити да им се производна цена не разликује значајно, али се цена по којој је добијају муштерије у великој мери разликује.
Савети за крај
Власницима дизелаша могу да дам само пар савета - да сипају најквалитетније доступно гориво и да ниво горива у резервоару увек држе изнад половине.