ИМА ЛИ АЛТЕРНАТИВЕ? Стратешка несташица литијума би могла да се догоди већ 2025. године
Остали аналитичари не виде тако драматичан развој догађаја у блиском периоду.
Светска привреда би могла да се суочи с несташицом литијума колико већ 2025. године, али има аналитичара и који верују да би тако нешто могло да се догоди касније. Нама је прича занимљива јер је литијум један од кључних елемената батерија електромобила. Као главни покретач кризе је означена тражња у Кини, у којој се не може произвести довољно литијума. Тако нешто сматра фирма БМИ.
УЗМИТЕ ШЕЋЕРА И ВОДЕ: Дизајн нове Алфе је за падање у несвест, као и цена
ПОГЛЕДАЈТЕ ДОБРО! Ова два аутомобила ће се СУДАРИТИ - ко је КРИВ? (ВИДЕО)
ОВО МОЖЕ ДА ВАМ СПАСИ ЖИВОТ: Како препознати да су вашем аутомобилу ДОТРАЈАЛЕ КОЧНИЦЕ?
- Очекујемо да тражња за литијумом у периоду од 2023. до 2032. године, и то само у Кини, премаши упросечену стопу раста од 20,4% - каже БМИ у извештају који преноси ЦНБЦ. С друге стране, испоруке литијума ће расти у том периоду стопом од скромних шест одсто. Такав темпо раста никако не може задовољити бујање тражње, па чак ни у трећинском делу. Узгред, Кина је водећи светски произвођач литијума.
Глобална производња литијума је 2021. године износила 540 хиљада тона. Светски економски форум (World Ецономиц Форум – WEF) предвиђа да ће светска тражња превазићи три милиона тона до 2030. године. S&P Глобал Commodity Insights процењује да ће ове године бити продато 3,8 милиона електромобила, након чега се очекује драстичан раст који ће ићи све до 30 милиона у 2030. години.
- Дубоко смо убеђени да ће литијума да мањка - каже аналитичар Deutsche Банке Корине Бланшар. - Јасно је да очекјемо да ће понуда расти, али тражња ће јачати много више и брже - додала је она. Док Бланшар процењује да ће дефицит литијум-угљеника износити 40 до 60 хиљада тона до 2025. године, до 2030. би тај мањак требало да се увећа на 768 хиљада тона, сматра она.
Остали аналитичари не виде тако драматичан развој догађаја у блиском периоду, али очекују да се проблеми тог типа јаве на истеку деценије. По мишљењу друштва Rystad Energy, растућу тражњу би подмирио раст броја рудника, али и то само неко време, док се стотине потенцијалних налазишта већ испитују. Укупно је активна 101 локација за ископ литијума активна у свету у овом тренутку, наводи Рефинитив.
Производња ће у рудницима литијума ове године порасти за 30% у односу на претходну годину и за 40% у току следеће године, процењује Сузан Зоу из компаније Rystad Energy. Она очекује вишак литијума следеће године, али ће око 2028. године, према њеним речима, ланци снабдевања почети да се суочавају са несташицама.
Цене литијума у складу с дефицитом сировина би се могле приближити прошлогодишњем рекорду, што би заузврат повећало цену производње батерија. Цене литијум-угљеника су порасле на рекордних 600 хиљада кинеских јуана по тони (75,4 хиљада евра) у току прошлог новембра, више од дванаест пута у односу на јануар 2021.
Да би литијум кренуо да се производи на неком одредишту, обично је нужно да прође неких десет година каже Остин Диванеј новинару ЦНБЦ-а. - Међутим, мислим да ће бити довољно литијума за потребе електрификације - говори он. - Ипак, очекујем да ће однос понуде и тражње донети високе цене литијума у наредних много година - рече он.