Највеће ЗАБЛУДЕ о вожњи КРУЖНИМ ТОКОМ: Стручњак открио 3 кључна момента
Нисте их ни свесни.
"Нигде толико заблуда у погледу саобраћајних прописа, као код кружних токова", објавио је на свом Twitter налогу Дамир Окановић, директор Комитета за сигурност саобраћаја.
И заиста, чини се да је на нашим кружним токовима, нарочито у престоници, вечито нека гужва и често изгледа као да су возила ушла у "зачарани круг" из којег не могу да изађу.
"Код уласка у кружни ток је свима јасно, али кад треба да се изађе ником изгледа није, нарочито у оном кружном току где има две или три траке. Знам неке који направе 5-6 кругова", коментарише један корисник Twittera.
Било је и шаљивих коментара попут "правило је да нема правила", "само стисни гас и помоли се богу"... и сличних који нису за препоручити.
Ипак, правила постоје. Дамир Окановић је за Блиц објаснио које су то кључне фазе за учеснике саобраћаја који користе кружни ток.
"Постоје три фазе, тачније три проблематична момента у коришћењу кружног тока. То су укључење, кретање и најзад искључење", расчлањује проблематику кружног тока Окановић.
Проблематика 1: Укључење
Када је, како објашњава, у питању само укључење у кружни ток, постоји та вечита дилема - ко има предност.
"Многи су погрешно убеђени да предност има возило које је већ у кружном току, и да возило које се укључује треба да га пропусти, али то је заблуда, јер то није прописано законом. То правило важи само када је тако регулисано саобраћајном сигнализацијом. Ако 'обрнутог троугла' нема, онај ко је у кружном току нема предност", објашњава Окановић.
Проблематика 2: Кретање
Када је у питању кретање кружним током, Окановић указује на главни проблем који се јавља код возача.
"Кретање на већини кружних токова, па и на Славији одвија се по исцртаним саобраћајним тракама које су кружног облика, те их називамо прстеновима. Оно што возачи не схватају јесте да током кретања кружним током важе иста правила као и на аутопуту или булевару, дакле било којом деоницом пута са више трака. Не можете да сечете траке, тачније не можете ићи из крајњег левог у крајњи десни прстен, јер ћете тако ометати друга возила. Прелазак из траке у траку је дозвољен, али не сме да омета друге учеснике у саобраћају", истиче Окановић.
Проблематика 3: Искључење
Напослетку, долазимо до искључења из кружног тока.
"О искључењу треба размишљати пре него што се уопште укључимо у кружни ток. Према нашим прописима, возач је у обавези да укључи десни мигавац када се искључује из кружног тока. Такође, смете да се искључите само из спољашњег прстена, а другачије је опет дозвољено само ако има саобраћајне сигнализације. Битно је да знате да не смете да се искључите ако при томе ометате возило десно од вас, а предност у овом случају има онај који наставља кретање у својој траци. Уколико прелазите из траке у траку, не смете, дакле, "сећи" друга возила већ је потребно да се благовремено престројите у спољни круг уколико већ не возите њиме, пре него што се искључите удесно", казао је Окановић.
Он додаје и да "како би други учесници саобраћаја знали наше намере, док се крећемо кружним током, укључен је леви мигавац, док при искључењу "палимо" десни жмигавац".
"Да резимирамо, поштујте саобраћајну траку, поштујте возила која се већ крећу одређеном саобраћајном траком и о искључењу размишљајте пре него што се укључите у кружни ток", јасан је Окановић.