НОВИ ПРЕДЛОГ? Тротинети и даље на тротоару, али МАКСИМАЛНО 8 км/х
Електрични тротинети би могли и даље да се возе на тротоару, али уз ограничење брзине до осам километара на сат, предлаже радна група МУП-а која се бави израдом Закона о безбедности саобраћаја којим ће се регулисати и вожња ових двоточкаша.
Према последњим информацијама, у Србији тренутно има више од 40.000 електричних тротинета.
Са друге стране, Београд има око 650.000 аутомобила и тротинети су након градског превоза постали најпопуларнији алтернативни начин транспорта, што је позитивно, ако се има у виду потреба да се смањи загађење ваздуха у престоници.
Али, како расте број тротинета, расте и потреба да се уведу правила и начин њиховог коришћења не би ли се заштитили сви учесници у саобраћају, па самим тим и возачи ових двоточкаша.
- Чињеница је да електричних тротинета има све више на тротоарима и да многи ова возила користе као алтернативни превоз. Они могу да допринесу и смањењу гужви на коловозу и загађењу ваздуха. Ми досад нисмо имали незгоде са тежим последицама у којима су учествовали тротинети. Зато размишљамо да новим законом пропишемо да се тротинети и даље возе тротоаром, али уз ограничење брзине до шест, седам или највише осам километара на сат. То значи да би практично ишли брзином пешака - кажу у саобраћајној полицији.
Такође, и даље су отворена питања ко ће смети да вози који тротинет и да ли ће бити обавезна заштитна опрема, наглашавају у полицији.
С друге стране, директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић сматра да електричним тротинетима никако није место на тротоару.
- Поставља се питање шта је тротинет ако се на тржишту појавио тротинет који иде 100 на сат? Је л‘ то мотоцикл? Ако знамо да је разлика између мопеда и мотоцикла то што мопед нема брзину већу од 45 на сат? С друге стране, нејасно је ко ће и на који начин да контролише возаче тротинета да ли поштују ограничење брзине до шест, седам или осам километара на сат? Како ће да ухвате неког ко прекорачи брзину ако тротинети немају регистарску ознаку? Зашто бицикл по закону не сме на тротоар, а тротинет сме? То су све питања која се морају сада прописати јер су на тржишту све јефтинији и бржи тротинети? Да не буде да сада законом дозволимо тротинете на тротоару, а да после четири године све мењамо када су се сви навикли да возе на тај начин - објашњава Окановић.
Поређење са бициклима?
Зоран Буквић из удружења "Улице за бициклисте" сматра да би тротинеташи требало да добију статус бициклиста.
- Свакако није рационално да укинемо нешто што практично цео свет практикује. Тротинети су реалност, а већ сада их у Србији има готово као и бициклиста. Мислим да би тим људима требало законом дати права као бициклистима, с тим што им, наравно, треба ограничити брзину кретања у пешачким зонама јер се на тротинету лакше убрзава и теже кочи него на бициклу. И бициклистима је законом забрањена вожња тротоаром, али нас толеришу ако не јуримо - подвлачи Буквић.
Како каже, тешко је замислити тротинеташа на коловозу прометне саобраћајнице.
- Не видим возача тротинета на коловозу булевара са шест трака. Више их видим на тротоару или на коловозу неких мирнијих улица. Са малим точковима тротинеташи су мање безбедни на коловозу у односу на бициклисте - апострофира Буквић.