ОТКРИО КАКО НАС ВАРАЈУ: Однесете ауто код мајстора и тамо схватите да сте у вожњи могли ГЛАВУ ДА ИЗГУБИТЕ
Приликом куповине аутомобила, најважније је да водимо рачуна о томе колико је возило безбедно, што више не можемо са сигурношћу да знамо, имајући у виду да су продавци спремни на све како би зарадили.
Безбедност аутомобила углавом је било подручје у којем су некада неприкосновено владали Мерцедес-Бенц и Волво, али добар део старијих и искуснијих возача помислио и на другу шведску марку, нажалост угашену – Сааб. Шведски аутомобили били су синоним за безбедне аутомобиле, али током анализе немачког аутоклуба (АДАЦ) који је детаљно проучавао статистику с Еуро НЦАП-ових "црасх тестирања" и тестирања система активне безбедности, дошло се до закључка да се ситуација драматично променила јер у 2022. години Мерцедес и Волво нису делили победнички подијум за најбезбедније аутомобиле, већ су то учинила два модела Тесле и Lexusa.
Немања Лазаревић, креатор садржаја „Аутоанализа“ слаже се да је на тржишту по питању безбедности дошло до великих промена, првенствено јер су произвођачи данас изместили свој фокус са аутомобила на безбедност путника.
За Волво и Сааб је важила иста прича у погледу безбедности, али ситуација се сада значајно променила, поготово што се Сааб више не производи, а Волво доста заостаје. Саабови инжењери креирали су безбедносни оклоп аутомобила, па тек онда на основу те конструкције развијали изглед и све остало. Старији аутомобили били су знатно чвршћи од новијих, што се није показало као најбоља ствар. Сведоци смо да се нови робусни аутомобили напред згужвају, чак и приликом мањег судара, али на тај начин аутомобил апсорбују ударац, па ће путници осетити мањи степен потреса и силину удара”, објашњава стручњак за МОНДО наводећи да многи аутомобили сада имају развијену технологију пасивне безбедности пешака, односно да управо гужвањем апсорбују ударац.
Увек је бољи већи аутомобил
“Раније се није толико указивала пажња на заштиту пешака и на то да путник у возилу прође са што мањим степеном повреде, али данас је акценат стављен на те две ставке”, истиче наш саговорник. Његов савет возачима је да увек бирају већи аутомобил јер су таква возила увек у предности приликом судара.
“У погледу безбедности норме су јако строге и раде се тестови на сваком аутомобилу, па се произвођачи труде да произведу што безбедније возило. Ипак, увек ће се лакше преврнути мали градски аутомобил који има мање међуосовинско одстојање. Рецимо ако се неки СУВ, нпр. BMW X5 судари са аутомобилом Б сегмента, као што је Фиат Пунто или Опел Цорса, веће су шансе да путници у великом аутомобилу прођу неповређени или са мањим степеном повреда, него они у супротном возилу”, каже Лазаревић.
Отворите четворе очи кад купујете половњак
С друге стране, како наводи, при куповини половног аутомобила јако је битно да се провери да ли ваздушни јастуци раде и да ли је исправан кочиони систем у возилу.
“Има много несавсених продаваца који, у случају да је аутомобил већ имао оштећење или судар приликом кога су се активирали ваздушни јастуци, одраде поправку, али не и сензоре који активирају заштитни јастук, а дешава се и да сами ваздушни јастуци не буду замењени. Нимало није редак случај да возачу случајно током неке друге интервенције на аутомобилу, мајстор открије да, иако аутомобил има фабрички уграђено шест ваздушних јастука, ниједан од њих не би радио у случају судара јер је неки несавесни продавац како би уштедео, само искључио лампице које би указивале да ваздушни јастуци не раде”, наводи Лазаревић за МОНДО.