Ово су најскупљи кварови аутомобила! Поправка мотора је очекивана, али листа кварова ДРУГИХ ДЕЛОВА баш и није...
Кварови и њихове поправке су вечна тема за све власнике аутомобила, али и за оне који се тек спремају да то постану.
Чак и они који возе нова или бар новија возила стрепе од самог помена дебате о најскупљим аутоделовима и најзахтевнијим поправкама, а за оне чији су аутомобили прешли на десет година, овакве и сличне приче умало да постану табу тема.
А не би требало да буду, као што они који се тек спремају да купе полован аутомобил морају на време да размишљају о њима.
Зато никада није згорег поновити неке од најскупљих кварова који могу задесити власнике аутомобила. Електроника, пумпе за гориво...
Али и такве ситуације могу изгледати као камилица у поређењу са заиста скупим, за које наводимо само неколико примера. Неки од њих су очекивани, а неки нису.
Мотори
Несрећа на мотору је крајња ноћна мора сваког власника аутомобила, без обзира да ли је возио старији и јефтинији или новији и скупљи аутомобил. У позадини овог проблема у случају неправилног одржавања често је зупчасти каиш: ако се не промени на време, његово пуцање ће изазвати познати хорор сценарио, са ударима клипова у вентиле, а зависно од случаја и оштећења водилице и седишта, као и клипови и саме главе цилиндара. У сваком од ових случајева несрећни власник од старта може рачунати на десетке хиљада динара штете, што у пракси значи да је понекад исплативије и лакше заменити цели мотор. Наравно полован, не нов, јер би иначе поправка могла да кошта више од вредности целог возила. Дакле, уз одличну услугу, никада не треба играти или одлагати.
Мењач
Аутоматски мењачи су некада били реткост, али данас су уобичајени за све већи број власника аутомобила. Познајемо их неколико врста, од класичних, преко оних са континуално променљивим преносним односима (ЦВТ), до брзих и ефикасних и софистицираних мењача са два квачила (ДЦТ, ПДК, ЕДЦ…). А свима им је, осим удобности кориштења у свакодневној вожњи, заједничка још једна ствар: ако се појаве озбиљни проблеми, поправке су јако скупе, а ако остану испод десет хиљада динара, власник се готово може сматрати сретником. Јер понекад поправка није могућа, већ је једино решење замена целог склопа који се у случају поправљеног може рачунати на десетине хиљада динара, а нови мењач понекад и више од 100.000 динара! Узроци квара, на пример, често леже у недовољној количини уља у мењачу или његовој неблаговременој промени и уласку металних струготина у сам склоп. Па опет у нередовном сервису.
Диференцијали
Исто важи и за још једну виталну гарнитуру аутомобила, без којих вожња какву познајемо и уживамо у њој не би била могућа. Диференцијал, чији је задатак да омогући окретање точкова на истој осовини различитим брзинама, баш као и горе наведени делови, захтева правилно подмазивање за њихово нормално функционисање. То значи да је кључ за добар сан у већини случајева редовно сервисирање, односно замена уља у прописаним интервалима. Чак и чешће, поготово ако се ради о службеним возилима која су често више кориштена и тежа од приватних, али то не би требао бити проблем јер се ради о заиста малим трошковима. У супротном, ако поправка није могућа, а власник има ту несрећу да ни на отпаду не нађе ништа прикладно, биће осуђен на куповину новог диференцијала.
Компресори клима уређаја
За разлику од мотора и мењача, у аутомобилу се може живети без климе, бар у теорији. Али такав став, ако је неко вољан да га брани, обично почиње да се топи са првим зрацима сунца, а након што се температура приближи ознаци од 30 степени Целзијуса, зазвоне сва звона за узбуну. Ако је проблем један од очекиваних, као што је недовољан ниво нафте или гаса у систему, што се неминовно дешава током времена и експлоатације, решење је релативно једноставно и финансијски прихватљиво. Провера притиска, уклањање остатака старих течности и допуна новим, као и замена филтера и дезинфекција довољни су у већини случајева, када се систем клима уређаја редовно одржава. Међутим, уколико дође до већих проблема, попут потпуне блокаде система, у најгорем случају бит ће неопходна потпуна замјена компресора
Ваздушни јастуци
За разлику од наведених примера, ваздушни јастук у аутомобилу не зависи од редовног одржавања и неће се сам покварити, али потреба за његовом заменом је свакако један од најскупљих трошкова са којима се може суочити власник аутомобила.
Јастуке је, наравно, потребно заменити новим ако су оригинални активирани, односно у случају судара, што само по себи значи да ће трошкови у овом случају бити поприлични. Али без урачунавања у калкулацију овде свих осталих делова који су оштећени у удесу, али и самог ваздушног јастука, ако је, рецимо, сам возач изазвао несрећу и нема каска, то ће изазвати поприличну главобољу. Јер овај део се никада не мења сам од себе, већ у калкулацију треба да се урачунају делови или цела арматура, каишеви, сензори и управљачка јединица, која такође скоро никада не кошта мање од десет, а може да се креће и до 40 или 50 хиљада. Радари за темпомат Софистицирани модерни аутомобили су оптерећени разним системима помоћи, као што је радар за одржавање безбедне удаљености од возила испред. Међутим, то не значи аутоматски да су имуни на све врсте саобраћајних ситуација, па их, на пример, можете оштетити и при малим брзинама на паркингу. А то, наравно, значи да морате да их замените новим, јер је сасвим јасно да поправка у таквим случајевима по правилу није могућа. Осим тога, баш као што је то случај са ваздушним јастуцима, треба знати да замена радарског система у неким случајевима није могућа, али се уз њега, у зависности од марке и модела, повлаче и специјални држачи, маске, контролна електроника...