РЕШАВАМО ДИЛЕМУ: Да ли су ДОБОШ кочнице боље од кочионих дискова и зашто?
Естетски проблем?
Када су у питању добош кочнице, многи возачи ту проблематику посматрају више као проблем имиџа, стила или престижа, него као чисто техничку ствар. Некима је просто незамисливо да им се кроз атрактивне задње фелне виде добоши – дакле, чиста естетика.
ПОСТОЈИ РЕШЕЊЕ: Покварио вам се електрични ауто? Шлеповање НИЈЕ опција, али погледајте шта јесте
ОВО СИГУРНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Иако СПРЕЧАВА прекорачење ограничења брзине, може да ПОВЕЋА РИЗИК од саобраћајне незгоде
ВОЖЊА ПО МАГЛИ: Ово НИКАКО немојте да урадите, јер ће вам видљивост бити ЈОШ ГОРА
Неретко се позади стављају непотребно велики дискови само да би ауто изгледао атрактивније. Ипак је изглед оно што продаје аутомобиле.
Зашто новији аутомобили и даље користе добоше позади?
Прва помисао је да су можда јефтиније од дискова, чим произвођачи ризикују на лошијем изгледу аутомобила. Мада то није у питању, јер уграђивати добоше на задње кочнице не доноси ни приближно толику уштеду да би то било исплативо у тој мери да би произвођачи ризиковали свој имиџ и реноме, визуелну атрактивност аутомобила који желе да продају и слично.
Добош кочнице сасвим добро коче
Добош кочнице могу сасвим добро да обављају посао, пошто се приликом кочења тежина (тј. маса) аутомобила пребацује на предње точкове, тако да предње кочнице обављају и више од 85% посла у зависности од оштрине кочења, подешености ослањања, распореда масе по осовинама, итд. Много је фактора у игри.
Међутим, просечан возач сматра да су добош кочнице толико неефикасне да је апсолутно неприхватљиво да иоле новији ауто има добоше позади. Проблем је у непознавању понашања возила приликом оштрог кочења.
Одмах да се оградимо – Не, добош кочнице нису боље од диск кочница! Ту нема никакве дискусије! Међутим, за већину просечних возила сасвим су довољне.
Морамо да се оградимо
Не знамо о колико старом возилу је реч, ко је шта колико плаћао (од произвођача), постоје ли неки други разлози као нпр. "мотивација" купаца нових возила да доплате за виши пакет опреме који укључује и задње диск кочнице, итд.
Током деценија/година имали смо разноврсне понуде по питању добоша позади. Некада су били стандард, па су аутомобили са јачим моторима и бољом опремом почели да добијају дискове позади, да би данас буквално сваки ауто серијски имао дискове и позади и напред. То је практично постао нови стандард. Чињеница је да су предње кочнице увек дискови, а задње могу или не морају да буду добоши. Чак и код неких потпуно нових аутомобила.
Главне мане и предности добош кочница
Чућете и прочитаћете на интернету много нетачних ствари о добош кочницама. Од тога да су једноставније конструкције од диск кочница (то је веома компликована тема), да су јефтиније (веома упитно), да слабије коче (зависи од конструкције и намене), да је то застарела „технологија“ (а ипак се и даље користе)...
Један од често навођених аргумената је то да се спорије и слабије хладе, па због тога слаби кочиона моћ аутомобила при оштрој вожњи. Тачно је да се спорије хладе, али већ смо објашњавали да задње кочнице врло мало учествују у кочењу због пребацивања масе на предње точкове.
Наравно, када су у питању тешки и снажни аутомобили, задњи дискови дефинитивно имају смисла, нарочито ако возач има тешко стопало. Код малих и слабих аутомобила, добоши су више него довољни за кочење. Ту је и прича око разлике животног века између добоша и дискова, али то опет зависи од материјала од којих су израђени, услова вожње и много других фактора. Исто важи и за кочионе плочице код дискова и пакнове код добоша. Предност је то што се лакше изводи ручна кочница, бар из угла произвођача. Код дискова позади ручна кочница је мало компликованија.
Мана је то што добош кочнице нису најпогодније за системе као што су АБС и ЕСП. Наравно да аутомобили са задњим добош кочницама могу да имају и АБС и ЕСП и друге сличне електронске системе, али наводно сви ти системи брже и боље функционишу у сарадњи са диск кочницама него са добош кочницама. Те разлике у функционисању ће највероватније многим возачима бити неприметне у свакодневној вожњи. Ипак, морамо да их наведемо, како би возачи и ту ставку узели у обзир.
Добош кочнице заштићене од воде и блата?
Није реткост да нађете текст у којем пише како су добош кочнице заштићене од спољашњих утицаја, па им је то главна предност у односу на дискове. Наводно, пошто су затворене у добош, отпорне су на продор воде, блата, соли и сличних ствари, па неће да зарђају (бар не толико брзо), а и сам механизам у добошу због те заштите знатно ређе изазива проблеме.
Ово је заблуда. Добоши нису херметички затворени. Вода продире у њих. А та вода није чиста, већ улазе и блато, песак, со, итд. Кад је ауто релативно нов, све углавном функционише прилично добро. Међутим, код старијих аутомобила поправка и подешавање добош кочница може лако да се претвори у праву агонију.
Да ли избегавати добош кочнице код куповине половњака?
Генерално да, уколико имате избор, купите ауто са дисковима позади. Уколико немате избор, куповином аутомобила са добош кочницама нећете приметити готово никакву разлику, бар када је само кочење у питању.
Одржавање и поправка је већ друга прича. Добош кочнице су генерално компликованије, имају више делова и теже су за сервисирање и поправку. Возачи који сами сређују кочнице знају какве муке могу да задају добош кочнице. По том питању су дискови дефинитивно у предности. Редовна провера (превенција) би у великој мери решила многе проблеме са добошима. Било би идеално када би бар једном у две године или још боље сваке године одвезли ауто код мајстора – да растави добош кочнице, испита све покретне и непокретне делове, очисти, подмаже, замени оно што је за замену и слично.
Међутим, не само што нико то не ради, већ би у неким сервисима "цркли" од смеха када бисте им рекли да желите превентивно да проверите добош кочнице иако не праве никакве проблеме, осим наравно ако вам то лепо не наплате. Наравно, потпуно је друга прича уколико имате проблеме са кочењем.