У РАЗМАТРАЊУ: У плану је забрана извоза свих старијих аутомобила ван ЕУ
Да ли ће ова одлука утицати и на продају половњака код нас?
Прође ли предлог који је Европска комисија представила у четвртак, стари, дотрајали аутомобили не би се више могли продавати ван ЕУ и доприносити небезбедности на путевима и загађењу околине у трећим земљама, а уместо тога требало би их рециклирати.
ТОП 10 НАЈПРОДАВАНИХ ПОЛОВЊАКА У СРБИЈИ: Ово су најтраженија возила на нашем тржисту, ПРВИ ДЕО
БЕЗ КОМПРОМИСА: Европска унија озбиљно размишља да у СВИМ ДРЖАВАМА ограничи вожњу с АКОХОЛОМ НА НУЛУ
- Следећих ће година на тржиште доћи све више аутомобила с нултим емисијама, чиме ће се повећати потражња за вредним примарним материјалима. Данашњим ће се предлогом осигурати рециклирање и поновна употреба што већег броја тих материјала, чиме ће се омогућити нови живот саставним деловима наших аутомобила и знатно смањити еколошки отисак путничког саобраћаја - изјавио је извршни потпредседник Комисије Франс Тимерманс, надлежан за европски Зелени план.
Комисија је предложила уредбу која би заменила постојеће директиве о отпадним возилима и о могућности поновне употребе и рециклирања. Комисија тврди да би нови прописи довели до годишњег смањења емисија ЦО2 за 12,3 милиона тона до 2035, бољу валоризацију 5,4 милиона тона материјала и повећану поновну употребу кључних сировина.
- Спровођење уредбе довешће до дугорочне уштеде енергије у фази производње, смањења зависности о увозним сировинама и промовисања одрживих и кружних пословних модела - наводи Комисија.
Осим привредних, еколошких и социјалних користи за ЕУ, уредба би допринела већој сигурност на путевима у трећим земљама јер би спречила извоз ислужених аутомобила и смањила загађења у земљама које увозе такве аутомобиле. Сваке године више од шест милиона возила у Европи достигне крај свог животног века.
Аутомобилска индустрија постаће највећи потрошач кључних сировина које се употребљавају у трајним магнетима е-мотора у Европи. Стога је јачање отпорности ЕУ на поремећаје у ланцу снабдевања и смањење његове зависности од увоза тих сировина кључно за прелазак на возила с нултим емисијама штетних гасова.
Према предлогу нове уредбе, произвођачи аутомобила мораће осигурати јасна и детаљна упутства за растављање возила и о томе како заменити и уклонити делове и компоненте током употребе и на крају животног века возила. Најмање 25 посто пластике у новим аутомобилима мораће се добити од рециклирања, а од тога најмање 25 посто мора бити рециклирано из возила на крају животног века.
Подручје примене тих мера постепено ће се проширити на нове категорије као што су мотоцикли, камиони и аутобуси, чиме ће се осигурати свеобухватнија покривеност.
О предлогу Комисије сада одлучују Веће ЕУ и Европски парламент.