ВРАЋАЊЕ КИЛОМЕТРАЖЕ - најчешћа ПРЕВАРА у Србији! Опрез при куповини половњака! Овако вас ВАРАЈУ!
И даље није кажњиво.
Многи се сећају чувене сцене из култног филма "Слободан дан Фериса Бјулера" када насловни јунак и његова екипа враћају километражу на очевом аутомобилу или бар покушавају то да раде техником подизања возила изнад земље, па додавања гаса у рикверц. Духовит покушај, чак ентузијастичан, али крајње неуспешан. Оно што Ферис и пријатељи нису знали јесте да постоје технике којима би се могло ово остварити без по муке, а сличне технике, само мало модернизоване, се и данас користе у Србији.
У зависности од модела аутомобила који поседујете, за 20 до 50 евра можете спустити километражу колико вам воља, па самим тим и подићи цену аута који покушавате да продате. На старијим аутомобилима се ово "ручно" радило код одређених стручњака, док данас постоје програми који за сврху имају наведену превару. Попут плаћених прегледа на Youtube-u које користе наши певачи, то је узело маха у толикој мери да је сада чак и изненађење ако преваре нема тј. ако ауто плацеви не изведу овај "захват" на аутомобилу пре него што га ставе на продају.
За разлику од старих модела на којима је теже утврдити да ли је преправљан број пређених километара, на новијима се то може проверити тако што одвезете аутомобил до званичног сервиса у ком се може утврдити истина. Наши људи, такви какви јесу, често чак воле да их лажу, па је овај вид тестирања јако редак. Боље купити половног Аудија или BMW-a, хвалити се рођацима и живети у уверењу да имате очувану "машину" него помислити да погледате истини у очи.
Ипак, овакав вид преваре може бити изузетно опасан по купца, а Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета у Београду, види у враћању километраже велики проблем за који се не назире скорије решење.
- Упоредимо то пре свега са Немачком. Када купите аутомобил од Немца, то што видите на километар сату, то вам је то, то вам је истина. Код нас готово никад то није то. Ово је врло опасно јер сваки модеран аутомобил захтева периодично сервисно одржавање. На одређеној пређеној киломтражи морате одређене ствари да радите. Тако се зупчасти каиш мења на 90-100 хиљада километара, а продавац вам рецимо врати километражу за 50, 60, 80 км и ви мислите да возите сервисиран ауто, а то није случај. Онда дођете у огроман проблем, јер вам сервис није урађен на време, а ви то нисте знали - упозорава Вујанић и додаје да овакав вид манипулисања и даље није кажњив у Србији, па је и то разлог зашто се људи готово редовно одлучују на сличне радње. Опет упоредивши ситуацију са Немачком, Вујанић је изнео податак како је у тој земљи акција враћања километраже кривично дело.
На слици изнад можете видети очит пример враћања километраже, а купци су у овом случају имали среће због неспретности продавца који је сликао командну таблу пре преправке километара, па ту фотографију поставио у оглас. Наравно, углавном су власници знатно опрезнији и не можете очекивати да ћете их ухватити у сличној грешци, већ обавезно тражите проверу у званичном сервису пре но што купите возило.