Зашто се УКРШТАЈУ ГУМЕ и како да то урадите правилно?
Нормално је да се гуме временом хабају, па уколико једна гума изгледа истрошеније од друге, потребно им је периодично мењати места...
Ако редовно возите аутомобил онда већ имате два комплета гума. А како гуме баш и нису тако јефтине, вероватно желите да вам потрају што је то дуже могуће.
Нормално је да се гуме, са временом употребе и пређеном километражом, хабају, односно да се њихов газни слој троши. Међутим, уколико се гуме троше само са једне стране, односно ако једна гума изгледа истрошеније него друга, потребно им је периодично мењати места.
Различите су препоруке интервала у којима би гумама требало мењати места и крећу се од 5.000 до 10.000 пређених километара. То су, међутим, смо препоруке, па све углавном зависи од возила до возила и од гума до гума. Зато је потребно редовно прегледати гуме обраћајући пажњу на дубину њихових шара, поготово када су летење гуме у питању, будући да су оне мекше и да се брже троше.
На истрошеност гума највише утиче место на коме се налазе. Код аутомобила са предњим погоном, предње гуме подносе већи много већи терет него задње, будући да су задужене за вучу, убрзавање и успоравање, скретање, као и да трпе већи део силе кочења. Поред свега тога, код ових аутомобила и највећи део укупне тежине је на предњем делу.
Није велика разлика ни код возила са задњим погоном, а ни код оних које покрећу сва четири точка. Уствари, код сваког аута гуме се троше на различите начине, а посебности свакога од њих потичу од разика у снази мотора, врсти погона, врсти вешања, начину вожње...
Да ли гумама може да се мења место?
Неке гуме, због врста шара и начина њихове орјентације, могу да се окрећу само у једну страну која је обично означена стрелицом. Такође, код неких шаре прате облик латиничног слова "В". Такве гуме могу да се померају само са предњих на задње точкове, са исте стране возила, али не и да се укрштају.
Такође, код неких, углавном спортских аутомобила, предњи и задњи точкови се могу разликовати у величини или бити истих димензија, али различите удаљености једни од других, на предњој и задњој осовини. Таква возила су малобројни изузеци, па за њих важе посебна правила.
Овде се бавимо "обичним" аутомобилима, односно онима који на сва четири точка имају гуме идентичних димензија.
Како ротирати гуме?
Након што сте установили у каквом се стању која гума налази, направите план како ћете им мењати места. То можете урадити на неколико начина.
Можете унакрсно заменити места предњим и задњим точковима (предња - лева, задња - десна, и обрнуто). Затим задње можете померити напред, а потом предње назад унакрсно. Исто можете урадити и на обрнут начин, односно предње можете померити назад, а задње напред унакрсно.
Како то изгледа, погледајте на овом дијаграму:
Пре почетка замене места, препоручљиво је да обележите која се гума где налазила, како бисте знали уколико будете морали да их вратите у претходно стање. Можете користити словну шему: ПЛ - предња лева, ПД - предња десна, ЗЛ - задња лева и ЗД - задња десна.
Дизалица
Као и код било које друге замене точкова, прво је потребно олабавити шрафове точкова, док је аутомобил још увек на земљи. Потом дизалицом подићи ауто и скидати точкове на исти начин као што се точкови мењају када пукне гума.
Приликом извођења ове операције, уколико то радите сами на паркингу, биће потребно више пута спуштати и подизати ауто. А да бисте ослободили точак кога пребацујете на друго место, послужите се резервним точком како бисте "ослобођени" точак могли да пребаците на другу страну аутомобила.
Наравно, ако сте у прилици да користите професионалне дизалице или да овај поступак обављате код мајстора, можете очекивати да ће вам бити потребно много мање времена.
Наравно, када монтирате точкове, поступак је обрнут од онога када сте их скидали. Док је аутомобил на дизалици, шрафове зашрафите руком и потом благо притегните, док не спустите аутомобил на земљу. Тек када га спустите, добро из притегните.