Ништа није гаранција квалитета: Брендирана обућа се топи на киши, а рок за РЕКЛАМАЦИЈУ је СРАМОТАН
Притужбе потрошача су учестале
Ни цена, ни светски позната робна марка, па чак ни жиг и декларација не гарантују квалитет обуће, упозоравају у удружењима потрошача.
- За патике једне од најпознатијих светских марки, које код нас коштају и до 300 КМ, имате само месец дана гаранције, али потрошачи то не знају, јер то не пише на декларацији – каже Муриса Марић, извршна директорка Удружења грађана “Дон” из Приједора.
Прочитајте и:
Упозорава да је тржиште РС преплављено обућом лошег квалитета. Чак и када на декларацији пише да је обућа од природне коже, или да је водоотпорна, непријатна изненађења нису искључена.
Са сличним проблемима боре се и грађани на југу Српске, каже Недељка Илијић, извршна директорка Удружења “Оаза” из Требиња.
- Без обзира на то да ли је купују на пијачној тезги или у гламурозном тржном центру, потрошачи су у ризику да дају много новца за лошу обућу – каже Илијићева.
Притужбе потрошача су учестале. Један Требињац је тако купио ципеле са жигом којим се гарантује да су водоотпорне, платио их 150 КМ, али чим је пала киша ноге су му биле мокре.
- Имали смо и случај да се скупо плаћене, наводно квалитетне сандале једног од водећих светских брендова распадну након два ношења – наводи Илијићева.
У Инспекторату РС признају да је обућа, уз техничку робу и одећу, већ годинама у самом врху по броју рекламација. Појашњавају, међутим, да се за обућу и одећу не издаје гаранција, јер гарантни лист у правилу имају само технички производи.
- Кад је у питању обућа, потрошачи могу, у складу са Законом о заштити потрошача, упутити рекламацију. Ако је недостатак видљив, рекламацију морају упутити у року од осам дана, а ако се ради о скривеном недостатку, у року од 60 дана од када потрошач открије недостатак – каже портпаролка Инспектората РС Душанка Макивић.
Ако се испостави да је потрошач у праву, трговац је дужан да уклони недостатке на производу о свом трошку, замени производ новим исправним производом или врати новац.
Када су у питању декларације, наводе у Инспекторату, тржишна инспекција у редовним контролама проверава да ли је обућа означена у складу са прописима.
Сви случајеви у којима смо заступали интересе потрошача решени су у корист потрошача. Трговци често неће да уваже рекламацију, али потрошачи треба да буду упорни и да се обрате или удружењу потрошача или инспекцији, и траже натраг свој новац или другу робу у замену, каже Недељка Илијић.