Трговци имају све чудније изговоре да НЕ УВАЖЕ рекламацију: Не дајте се преварити, ово су ваша ПРАВА!
Само будите упорни
Купце посебно иритира када трговци рекламације на обућу одбијају због „неправилног хода“ или „неправилног коришћења“, истиче Горан Паповић из Националне организације потрошача.
Прочитајте и:
Купили су машину за веш и фрижидер, а кад су их распаковали, видели су да је бела техника полупана. Трговци су рекламације одбили под изговором да су потписали пријем робе у исправном стању иако им испоручиоци нису дозволи да распакују робу пре потписивања. Ово је заједнички проблем грађана чија су потрошачка права погазили трговци.
Сличан проблем има саговорник коме су се нове патике распале након непуних месец дана ношења. Иако су биле под гаранцијом, продавац му је одбио обе рекламације.
- Као разлог су навели неправилно коришћење. На моје питање да објасне шта је то тачно неправилно коришћење, нису знали да ми дају адекватан одговор - пожалио се овај незадовољни потрошач.
- 8 дана - рок у коме продавац мора да одговори на рекламацију
- 14 дана - имате право да се предомислите уколико сте наручили робу преко интернета, ТВ продаје, каталога, на презентацији или од продавца на вратима
- 15 дана - рок за решавање рекламације (изузетак су намештај и техничка роба, када је рок за решавање рекламације 30 дана)
- 30 дана - рок у коме је продавац дужан да вам испоручи робу (уколико није другачије уговорено)
- 2 године - имате право на оправку и замену робе/услуге иако немате гаранцију (рекламација)
Поменути читаоци део су армије од 17.000 потрошача који се годишње жале на фаличну робу, а највише на обућу, и то спортске патике.
Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије истиче да се чак 40 одсто приговора односи на робу под гаранцијом, да је око 20 одсто притужби неосновано, али и да од оних основаних приговора трговци никада не уваже минимално 20 одсто.
- То је поражавајуће! Посебно иритира када трговци рекламације на обућу одбијају због "неправилног хода" или "неправилног коришћења". Па да ли треба да летимо или ходамо на рукама да би нам уважили рекламацију?! Један незадовољни потрошач је чак водио дете код ортопеда и добио лекарску потврду да дете правилно хода, али ни то продавац није уважио - наводи Паповић.
- Изјавите рекламацију продавцу код кога сте робу купили, уз доставу рачуна
- Обавезно узмите потврду о рекламацији, продавац је дужан да вам је изда
- Уколико вам продавац не одговори у року од осам дана, обратите се тржишној инспекцији, уз доставу потврде о рекламацији, и удружењу потрошача
- Уколико вам продавац не прихвати рекламацију, обратите се суду. За спорове вредности до 500.000 динара не плаћа се судска такса за тужбу
Он истиче да је овакво стање последица тога што трговци не шаљу рекламирану робу на суперанализу у предвиђене лабораторије, већ, у већини случајева, самостално формирају наводно стручне комисије које обављају контролу квалитета.
- То је директно кршење прописа и зато потрошачи захтевају увођење прекршајних налога како би тржишна инспекција могла одмах да казни трговце који не поштују прописане процедуре, а чиме би и потрошачи добили већу заштиту одмах, уместо да правду траже на суду - наводи Паповић.
Да се са несавесним трговцима може изаћи на крај, сведочи пример једног Београђанина који је добио судски спор против продавца који је одбио да му уважи рекламацију за распукле патике. Овај потрошач је претходно патике сам однео на суперанализу, на којој је утврђено да се обућа у гарантном року поцепала због лошег квалитета, а не неправилне употребе. Судски спор је трајао годину дана, а по пресуди је трговац потрошачу морао да врати новац за купљене патике и надокнади судске трошкове.