КО ТО УСПЕ, СВАКА МУ ЧАСТ: Чик пробајте да ПРОЧИТАТЕ шта пише на декларацијама појединих производа
Натписи на декларацијама написани тако да се морате добро потрудити да их прочитате.
Произвођачи намерно користе најмањи могући фонт за означавање састава производа јер им није у интересу да купци виде шта ту све пише, тврде потрошачи. Иако су произвођачи у обавези да на прехрамбене производе истакну јасно читљиве декларације, састав бројних артикала је писан толико ситним словима да је већини људи немогуће да га прочитају без наочара, а за неке чак треба и лупа!
ПАРА ПО ПАРА И ПРАЗАН НОВЧАНИК: На ово нико не обраћа пажњу, а трговци нас тако стално поткрадају
Правилник о декларисању, означавању и рекламирању производа прописује да висина малих слова на декларацији треба да буде минимум 1,2 милиметра, док је код мањих амбалажа та висина минимум 0,9 милиметара.
Међутим, грађани се жале да ова слова махом не могу да прочитају, чиме се губи и сам смисао постојања декларација.
- Декларације на производима су толико ситне да се не могу прочитати. Када идем у продавницу, само да купим, примера ради, чоколаду за унуке, потрошим најмање пола сата покушавајући да прочитам састав. Обично то изгледа јако комично онима са стране, јер производ приближавам па удаљавам, па окрећем ка светлу, а све како бих сазнао шта та чоколада заправо садржи - каже Београђанин Зоран З. (76), који сматра да је ово недопустиво јер обесмишљава саму сврху декларације, која би требало да информише.
ПРВО КУПИ, ПА СЕ ПОСЛЕ ПОКАЈ: Како решити рекламацију у нашим радњама
Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије, истиче да је велики проблем и то што су код нас декларације, за разлику од других европских земаља, често непрегледне, то јест нису јасно разграничене и уочљиве.
- Сви произвођачи користе законску могућност да на декларацији користе тај најмањи фонт. Наравно да никоме не пада на памет да стави већи. Но, поред тога проблем представља и то што су те декларације често невидљиве јер се налазе у мору декларација на другим језицима - енглеском, македонском, босанском, француском, немачком и другим језицима, па и пажљивом трагачу треба времена да је нађе - закључује Паповић. Он истиче и да се често не поштује обавеза да на производима који могу изазвати алергијске реакције болдованим словима у боји буде истакнуто да су у питању потенцијални алергени.
- Ми смо тражили и да се емулгатори означе другом бојом, међутим, то није усвојено. У пракси се често дешава да то чак није урађено ни са алергенима, за шта постоји законска обавеза - каже Паповић, који додаје да је нечитљивост директна последица тога што произвођачи не желе да састав производа буде прочитан.
ШОКАНТНО ОТКРИЋЕ ИЗ НАШИХ ПРОДАВНИЦА: Да ли знате шта заправо купујете?
Председник Покрета за заштиту потрошача Петар Богосављевић каже да је фонт на декларацијама у складу са европским прописима, али да се код нас дешава да је нечитљив због позадине или неког другог разлога, те би контрола декларација требало да буде строжа- Посебно се мора водити рачуна да битна својства, као то да ли неки производ може проузроковати алергију, буду јасно истакнута. То, нажалост, често није случај-истиче он.
ЕВО ДОБРЕ ПРИЛИКЕ: Срби радо купују оштећену белу технику и по 50 одсто нижим ценама
У Министарству пољопривреде и заштите животне средине истичу да подаци на декларацији производа морају бити „разумљиви, видљиви, јасни, да се лако не бришу и не могу, на било који начин, бити прекривени или испрекидани другим текстом или сликовним приказом“и додају - Висина малих слова од најмање 1,2 mm, односно 0,9 mm која се користи за навођење обавезних података на декларацији дефинисана је на нивоу ЕУ, а преузета је и у земљама у окружењу. Сматра се да горедефинисана најмања висина слова „x“ обезбеђује довољну видљивост података на декларацији производа.