Без вињета на српским путевима: Ево зашто се никоме не исплати
Начин наплате остаје исти
У Нацрту закона о путевима, чија је јавна расправа почела пре неколико дана, предложено је да се путарина плаћа у износу који се утврђује у зависности од категорије возила и дужине пређене деонице јавног пута, што значи по пређеном километру.
У "Путевима Србије" кажу да се Србија стратешки определила за тај начин плаћања јер се, према важећим прописима ЕУ, сматра најправеднијим системом наплате путарине, пошто корисник ауто-пута плаћа за пређени број километара.
ИМПОЗАНТАН ПРОЈЕКАТ: Вучић отворио аутопут од Пирота до Димитровграда (ФОТО)
"Skyline Белграде" биће још један СИМБОЛ Београда (ФОТО)
- Коришћење вињета је погодније за возаче који свакодневно користе ауто-пут, док је за оне који то чине повремено или возаче у транзиту, овај систем знатно скупљи и неправеднији - тврде у "Путевима".
- Као предност вињета над другим системима наплате путарине често се наводи вожња ауто-путевима без заустављања. Корисници српских ауто-путева од 2007. године имају могућност употребе електронске наплате путарине, односно бесконтактног плаћања путарине ТАГ уређајем. Овај систем плаћања путарине омогућава пролазак возила кроз наплатне станице без заустављања - додају.
У "Путевима" истичу и да приход који се остварује наплатом путарине путем вињета није довољан за квалитетно одржавање ауто-путева, већ су потребне додатне субвенције државе за ту намену. Из тог разлога, како кажу, већина држава које примењују систем наплате путарине путем вињета има додатне таксе за теретна возила, магистралне путеве, коришћење тунела, мостова, еколошке таксе и слично.
- Упоредна анализа ефеката система наплате путарине у европским земљама које су се определиле за вињете, указала је на њихову неисплативост - кажу у "Путевима".
- Најбољи пример за то је Словенија, која је 2008. године увела вињете за путничка возила. Да би оне биле исплативе држави, морале су да важе најмање шест месеци, што је утицало на то да цена буде веома висока, а то је за последицу имало чињеницу да су се возачи радије опредељивали за локалне путеве. Те године је Словенија забележила најмањи транзит возила и изгубила милионе евра. У земљама које користе систем вињета, као што су Словенија, Аустрија, Чешка, Мађарска, Словачка, Пољска, за возила носивости преко три и по тоне не важе вињете, већ се путарина за та возила наплаћује посебно према пређеном километру - наводе у том јавном предузећу.