ЧАС ГОРЕ ЧАС ДОЛЕ! Ово је разлог због чега у Србији тренутно скаче цена горива, а ево када следи ПОЈЕФТИЊЕЊЕ
Пратили смо интезивно цене горива у Србији од тренутка када је цена од 0 долара уздрмала светска тржишта. Уочили смо неколико промена отада, а најдрастичније поскупљење десило се у јулу
Цена горива у Србији расте динамиком која се баш и не допада возачима. Прво су пратиле периоде великог пада цене нафте а затим и период пораста те цене на светском тржишту.
ДИРЕКТОР ФИЈАТА УПУТИО ПИСМО СВОЈИМ РАДНИЦИМА: Поменуо и планове које има за Србију!
ПРЕГОВОРИ СА ММФ-ом ОД 5. ДО 16. ОКТОБРА: Ради се и на ребалансу и на буџету за 2021. годину
ОВОМ СЕКТОРУ ПРЕТИ КОЛАПС? Инвеститори масовно одустају од улагања
Од почетка јула, гориво је поскупело за 12 до 15 динара по литру, па се тако на српским пумпама ових дана бензин може купити за 137 динара, а дизел за око 146 динара. Ради подсећања, крајем јуна бензин је коштао 123 динара, а литар дизела око 132 динара.
Анализе показују да је од 21. априла до данас црно злато поскупело за око 20,77 долара, док је бензин у истом периоду скупљи за 13,32 динара, евродизел за 12, а ауто-гас за 4,37 динара. Ако нафта наставии да расте, чињеница је да ће трговци подизати и своје цене у малопродаји.
Ових дана конкретно, осим берзе, на раст, пре свега дизела утиче и то што се у Србији смањују залихе сирове нафте.
- Прво, десио се опоравак цене на берзи. Ми доминатно увозимо сирову нафту, и јасно је да се она мора ускладити са ценама на тржишту. Ово што имамо сада су неке залихе које су купљене док је цена била нижа и које се црпе. Рафинерија ради нон стоп, увоз деривата се такође врши свакодневно - каже Љубинко Савић из Удружења за енергетику и енергетско рударство при Привредној комори Србије.
То, како каже наш саговорник, даје предикције за даље - како се буде понашало светско тржиште, тако ће се преливати и код нас.
Савић подсећа да и поред тога, на цену нафте утиче више фактора, а ми смо имали и скок акциза у јулу који се одразио на гориво.
- Очекивали смо у Србији, и другим земљама да ће се цена више смањии када је она била ниска на светском тржишту. Биће на клацкалици и у наредном периоду. Цену повлачи осим берзе, и долар, трошкови транспората, геополитичка кретања... Разумљиво је и са гледишта нафтних компанија, оне не могу да остану без супстане са којом раде - додао је.
Према његовим речима, како буде расла привредна активност, и како се буде опорављала економија, и инудстрије попут аутомобилске, тако ће расти и цена нафте.
- Велике економије вуку цену на горе, како буду трошили више, рашће цена, а да не помињемо геополитичка дешавања и глобална изазвана пандемијом вируса која су утицала на пад тражње нафте и на берзанску цену сирове нафте. Нестабилни односи на реалцији САД-Русија такође, договор о смањеној производњи унутар ОПЕЦ са друге стране довео је до стабилнијих цена - каже Савић.
Тај раст до краја године, како нам он каже, али и наши ранији саговорници, не би требало да буде велики. Генерално преовладава мишљење да цена сирове нафте на глобалном тржишту неће стићи до 50 долара за барел, ако изузмемо екстремне прогнозе да може да скочи опет на 100 долара.
Иначе, осим акциза, у цену горива се урачунавају и посебне накнаде за обавезне државне резерве, ПДВ, накнада за енергетску ефикасност, маркирање горива...
У региону је ситуација нешто другачија. Хрватска ових дана бележи пад цена. У БиХ литар бензина кошта 0,872 евроцента или 102,8 динара, а скупљи бензин точе само у Хрватској, Албанији и Грчкој. Када је реч о евродизелу, он је у самом врху листе, одмах после Албаније. Код нас литар кошта 143,42, а у Македонији, где је најјефтинији 96,64, што је за 47,32 динара мање. Ауто-гас код нас кошта 71,27, а у Бугарској, где је иначе најјефтинији, 49,67 динара.
Међутим, Влада би могла да одлучи да због еколошке ситуације смањи акцизу на тај дериват и у том случају би појефтинио. Тада би било прихватљиво за потрошаче да се пребацују на возило на гас.