ЦЕНЕ ПОЛОВЊАКА ОТИШЛЕ ПРЕВИСОКО: Ова два фактора знатно утицала на повећање, а нове прогнозе не уливају поверење
Половни аутомобили у последњих годину дана поскупели су и више од 30 одсто, што је довело до тога да аутомобил који је коштао 7.000 евра, данас кошта чак 11.000.
Сада имамо и најаву измена закона којима се предвиђа да од наредне године, регистрација буде јефтинија и то за возила старости од 5 до 20 година, али имајући у виду неколико дешавања на ауто тржишту поренцијални купци страхују од новог поскупљења. Страх је већи имајући у виду да половњаци у Србији чине 85 одсто регистрованих аутомобила.
Притисака на цене половњака већ неко време има по више фронтова. С једне стране, хронична несташица чипова и полупроводника приморала је гиганте аутоиндустрије да направе значајна смањења производње. То је директно повећало и тражњу за половњацима, а онда и њихову цену.
ЛЕЖЕ И ВИШЕ ОД 30 ЕВРА! Ево колико ће вам укупно тачно бити уплаћено
"УПОТРЕБИТИ ДО" И "НАЈБОЉЕ УПОТРЕБИТИ ДО" Разлика између ознака - шта се може конзумирати иако је истекао рок трајања
Ево како да проверите да ли вам је уплаћено 30 евра: Детаљно објашњење, поступак у ДВА КОРАКА (ФОТО)
- Већина произвођача аутомобила зависи од кинеских произвођача микрочипова, а тих компоненти је мало, нема их довољно, а то има и своје последице по цену, потврдио је председник Српске асоцијације увозника возила и делова, Милан Белин.
Тако је на пример аутомобилски гигант Фолксваген недавно саопштио да његова главна фабрика у Волфсбургу тренутно ради у ограниченом опсегу, и то управо због проблема у снадбавању чиповима.. Најавили су и отказе, како радницима тако и менаџмента, а све због одржања продуктивности.
Други разлог за поскупљење половњака су најављени нови прописи у Немачкој због којих увоз половњака из ове земље потенцијално може бити скупљи и до 20 одсто.
Протеклих месеци, наиме, било је речи о немачком Закону о гаранцијама, и најави измене тог закона, чиме би требало да се ускладе немачке директиве са Директивом ЕУ о продаји робе. Наиме, у случају да Немачка буде променила свој закон, продаја половних аутомобила из те земље би могла да буде десеткована.
Немачко удружење дилера аутомобила очекује да би усвајање измена закона донело раст цена половних аутомобила за 10 до 20 процената.
Претходни рок за гаранције био је шест месеци, а продужење гаранције и ефекти, односно трошкови такве одлуке стварају проблем трговцима. С друге стране, иако ова одлука иде на руку купцима половних возила, јер би требало да им обезбеди већу сигурност да су возила која купују исправна или бар бесплатну поправку у року од годину дана ако дође до неког квара, дугорочно би могло доћи до негативних промена, попут поскупљења аутомобила.
Државно удружење независних трговаца моторним возилима (БВфК) зато је апеловало на немачко Савезно веће у покушају да спречи усвајање ових измена. "Промене су несразмерно неповољне и неодрживе за трговину моторним возилима", наводи се у саопштењу БВфК.
Министарство финансија упутило је јуче Влади Нацрт закона о изменама и допунама Закона о порезима на употребу, држање и ношење добара којим се предвиђа смањење пореза за возила старости од 5 до 20 година.
Возила која су старија од две деценије неће имати ово умањење, јер се за њих и сада плаћа 20 одсто од прописаног износа пореза. Такође, како наводе у министарству, то би могло да се сматра подстицајем за њихову набавку што није прихватљиво ни са становишта безбедности на путевима нити унапређења заштите животне средине.
Још једна измена предложена Влади тиче се начина утврђивања пореза на пренос апсолутних права на употребљаваним моторним возилима који се врши између физичких лица која нису обвезници пореза на додату вредност.
Према подацима Српске Асоцијације увозника возила и делова, продаја нових возила у нашој земљи чини око 15 одсто укупне продаје, односно првих регистрација, а чак 85 одсто чине половна возила. Притом је скоро 80 одсто половних возила старије од 10 година, што нас доводи до поражавајуће статистике просечне старости возног парка у Србији, која износи око 17 година.