ЦИЉ ТРГОВАЦА НИЈЕ ДА УСРЕЋУЈЕ МУШТЕРИЈЕ: Црни петак је показатељ да је фокус на "ЧИСТОМ ПРОФИТУ"
Петак су обележили редови - у тржним центрима, испред продавница, па чак и у маркетима. Куповало се свега више - од беле технике, преко гардеробе до хране - јер Црни петак тако налаже.
И ако мало боље погледамо, нема периода године у коме нису актуелна нека снижења - преко пролећних до новогодишњих. Да ли и колико потрошачи заиста уштеде купујући на тај начин, за РТС је открио Душан Узелац, уредник портала Каматица.
Узелац је навео да циљано треба да кренемо у куповину, да не смемо да дозволимо себи емотивне реакције и импулсивну куповину.
- Поента нашег односа према новцу је да ми њиме купујемо живот - да ми купујемо, а не да нам продају јер свака акција је позив да нам нешто продају. Ако ми пре тога нисмо дефинисали шта желимо да купимо онда ћемо пасти у замку да купимо нешто што нам не треба - објашњава Узелац.
СВЕ МЕРЕ НА ЈЕДНОМ МЕСТУ: Ово је све што треба да знате о ТРИ ПОМОЋИ ДРЖАВЕ будућим родитељима, студентима и при куповини стана
У ОВУ ЗЕМЉУ МОЖЕТЕ ДА ПУТУЈУТЕ АКО СТЕ ПОСЛЕ ДВА СИНОФАРМА ПРИМИЛИ ФАЈЗЕРА: Омиљена европска дестинација многим Србима
СРБИЈА 37 ТОНА РЕЗЕРВИ ЗЛАТА ВРАТИЛА У ЗЕМЉУ: Од 2012. године увећане скоро два и по пута
Наводи да је основни циљ трговаца, не нас да усреће већ да себи направе профит, те да ми купујемо оно што нам они врло вешто сервирају.
- Купујемо уз речи - ово ми може затребати, у, види како су лепе ципеле, све су то да кажем емотивне реакције које и очекују трговци. То је оно што ми морамо да разумемо код нас и да себи поставимо питање - да нам нико ништа не понуди шта бисмо купили? Е, то сачекамо да буде на попусту, то купимо и то је најбоље искоришћени Црни петак - објашњава Узелац.
Говорећи о ценама производа, Узелац наводи да су константно подигнуте.
- Значи, све цене које нам се предоче, било да је то за дневне намирнице или за гардеробу су трајно подигнуте, ту су марже 200, 300, 500 одсто, али намерно су тако направљене да би они имали простора за разне акције да то продају. Присутне су те манипулације и чешће него на само тај Црни петак. То су акцијске понуде, каталози, купи два за један... све је то да кажем манипулација ценом када он иницира за производ који је нама већ познат, који већ трошимо и приволи нас да ето само данас, само сад, само ове недеље ступимо у акцију и купимо тај производ - наводи Узелац.
И то је просто данашњица, додаје он и наводи да се данас купује естетика, а не функционалност.
- Чест пример који наводим је да у тржном центру нећете никог видети без кеса са одећом, сви је купују, а већ су обучени. Дакле, купује се естетика, купује емоција новог, емоција боје, нијансе у складу са сезоном и то је нешто што доминира данашњом потрошњом - наводи Узелац.
На питање да ли смо заиста нешто уштедели током Црног петка одговара:
- Прво бих појаснио шта је уштеда. То је најчешће злоупотребљена реч код трговаца. Штедња је гомила, а ако ви на гомили имате више, значи да сте уштедели и сад се питање своди - ако је неко спустио нешто са 10.000 на 5.000, да ли је тих 5.000 колико је он смањио цену вама на гомили више или мање - није, нисте на гомилу ставили и није уштеда у том смислу, то је симулација уштеде, да нешто што је, како они кажу, вредело 10.000 сада вреди 5.000, то је да кажем онако игра речима. -
Од 2005. године Црни петак је најпрометнији дан у години у свету. Али један дан често није довољан, па су трговци попусте продужили и на викенд пред нама, а неки чак и на целу претходну недељу. Пред нама су и новогодишњи и божићни попусти.
- Улазимо у најофанзивнији период потрошње новца, они измишљају празнике, попусте, само да се потроши новац. Па, онда крећу новогодишњи празници када креће период даровања. Морам да кажем да ту нема ништа погрешно, ми новац и треба да користимо да купимо живот, поента је само да управљање новцем има одложено деловање - ви шта данас урадите са новцем за шест месеци видећете резултат на текућем рачуну. Значи, данас морате да планирате летовање и то је оно што се у тим редовима, у тим акцијама често заборави и то је моменат онда када се из да кажем неке потрошње која се не објашњава уђе у проблем. Потрошња није проблем, проблем је ако вам та потрошња направи неке финансијске трзавице касније у животу - истиче Узелац.
Душан Узелац је објаснио и које су предност онлајн куповине.
- Оно што не знају многи је да када купите онлајн онда имате продужено дејство, продужени утицај Закона о заштити потрошача, а то је да имате рок од 14 дана вратите робу без икаквих, да кажем, објашњавања и да добијете рефундацију у комплету зато што нисте пробали гардеробу, нисте видели производ који купујете, а имате право да то урадите. Тако да у том смислу је онлајн куповина и практичнија него да идете на лице места - објаснио је Узелац.