ДОМИНАЦИЈА ТЕЛЕКОМА! Владимир Лучић: Нето добит компаније први пут у историји изнад 300 милиона евра
Партнери Телекома постали су Бенков Америка, Дојче банка, Светска банка и ЕБРД. Ширењем ћемо покрити више од 500 милиона корисникаод Америке до Турске. Када сте број један и када вам расте број корисника, расте и поверење великих текомуникационих играча и финансијских партнера, истиче Владимир Лучић
Када сам се пре пет година вратио у Телеком Србија, имао сам само један циљ - да компанија коју водим постане регионални лидер. Сада, на измаку 2023, када подвучем црту, могу да се похвалим да је завршавамо рекордно, каже у новогодишњем интервјуу за Курир генерални директор Телекома Србија Владимир Лучић. Он говори и о сарадњи с великим светским финансијским институцијама, трансформацији Телекома, плановима за будућност, увођењу 5Г мреже, конкуренцији, улагањима у филмску продукцију...
Последње две године биле су изузетно тешке за бизнис и уопште за компаније широм света. Како се Телеком Србија снашао у тим условима?
- Резултати показују, одлично. Потпуно се променила крвна слика Телекома узимајући у обзир да је сада његова вредност виша од пет милијарди евра, а када се говорило о приватизацији, вредност је била мања од 1,5 милијарди. Само у Србији забележен је приход већи од 1,4 милијарде евра, оперативни профит већи од 800 милиона евра, а нето добит први пут у историји далеко изнад 300 милиона евра. Као никада досад, 31. децембра Телеком Србија ће на рачуну имати преко 120 милиона евра. Све ово смо постигли не заустављајући инвестиције и без новца од продаје стубова које ће нам лећи у првом кварталу наредне године. Тиме је потпуно јасно да ћемо управо 2024. године бити и финансијски најјачи у историји Телекома, способни да убрзамо свој развој. У 2023. години монтирали смо рекордан број базних станица 4Г мреже, чак 2.200, а можемо да се похвалимо и да је, према извештају Ратела, квалитет те мреже у рангу 5Г. Наставили смо са изградњом оптичке мреже и имамо чак 1,4 милиона домаћинстава поред којих смо прошли оптиком, од којих је 450.000 повезано. Све ово је важно не само за развој компаније већ и државе Србије. Тако смо остварили најважнији циљ, а то ја да тамо где имамо највећу мрежу будемо убедљиво оператер број 1 у свим доменима, од мобилне, интернета до фиксне телефоније.
Телеком је 2023. остварио и сарадњу с неким од најважнијих светских финансијских институција. Колико то говори о поверењу које ваша компанија има у пословном свету?
- Када сте број 1 и када вам расте број корисника, расте и поверење великих текомуникационих играча и финансијских партнера. Само у једној години, у највећој финансијској кризи, постали смо партнери са четири велике институције - Бенк ов Америка, Дојче банка, Светска банка и ЕБРД. Заједно са ЕИБ практично смо добили подршку највећих финансијских институција у целом свету.
Банке нам дају финансирање у смислу грејс периода и до три и по године без икаквих гаранција и могу да се похвалим да смо једина компанија која не даје никакве гаранције. Једино што имају је наш бизнис план. Они верују у нашу одрживост и да ћемо у будућности бити још јачи. То је такође знак и јаког корпоративног управљања, јер они сигурно не би радили с компанијама које немају такву транспарентност управљања. Такође, њима је јако важно да инвестиције доприносе бенефитима у друштву у целости.
Где је у овом тренутку место Телекома у односу на остале телекомуникационе оператере у региону?
- Ситуација на тржишту је таква да у наредних 10 година лидерску позицију у региону нико не може да нам одузме, бићу слободан да кажем можда чак и читаве две деценије, а у међувремену ми ћемо и даље расти. Резултат наглог повећања прихода Телекома лежи у све већем броју корисника телевизије и интернета. Наиме, од 2017. до данас он је повећан три пута. Телеком је имао 420.000, а сада броји 1,2 милиона ТВ корисника. Такође, сваке године бележимо велики раст прихода и у мобилној телефонији.
Ако погледате акције шест највећих оператера на свету, једино су акције Дојче телекома последњих година расле, остали су у константном паду. Како бисмо опстали на тржишту, морамо да се трансформишемо, а то радимо прилагођавањем великим дигиталним платформама.
Која је ваша стратегија коју сте одабрали за трансформацију компаније?
- Телко оператери, па и ми, морају да се трансформишу. Да се више фокусирају на корисника, а да се ослободе послова који нису тзв. цоре делатност.
Наш пројекат трансформације се заснива на две основне идеје. Прва је да будемо лидери у свим услугама где имамо телекомуникациону мрежу. Друга је да постанемо светски играч кроз пројекат дијаспоре и да се генерално ширимо по читавом свету базирајући се на медијском садржају и дигиталним сервисима. Дакле, наша стратегија је комбинација класичне телекомуникационе стратегије и стратегије великих дигиталних платформи као што су Амазон, Гугл, Фејсбук и други.
Ми данас имамо велику производњу дигиталних сервиса финансирањем стартапа, као и филмова и серија који нису само за наше кориснике, већ су предвиђени за извоз и продају се у читавом свету.
Трансформација је изгледа повукла са собом и ширење Телекома Србија. Присутни сте данас у 10 земаља, и то не само у региону већ и у Аустрији, Немачкој, Северној Македонији... Какав је у овој области план за наредни период?
- Данас имамо мрежу у Србији, Црној Гори и Босни и Херцеговини, где смо апсолутни лидери, а присутни смо у још седам земаља, а од наредне године и у Америци. У свим овим земљама нисмо трошили новац на изградњу сопствене мреже.
Овим ширењем сада ћемо покрити више од 500 милиона корисника од Америке до Турске користећи мреже других оператера и улажући у сервисе преко којих ћемо у тим земљама доћи до знатног броја нових корисника. Ево, сада само у Аустрији и Швајцарској имамо 210.000 корисника, а кренули смо да освајамо и Немачку и Турску. Наша идеја је да улажемо у медијски садржај и дигиталне сервисе које воле да гледају и користе корисници и у другим земљама. За услуге Телекома влада велико интересовање не само наше дијаспоре већ и свих оних који потичу с нашег говорног подручја. Имамо у понуди и канале из Хрватске и БиХ, а можемо да се похвалимо и да је 15 одсто наших корисника Аустријанци. Велике планове имамо за Немачку, јер је то огромно тржиште на ком се троши више новца за телекомуникационе услуге него код нас.
Најавили сте да ће следеће године 5Г мрежа бити доступна корисницима у Србији. Како се компанија припремила за то и ко ће вам бити партнер за развој дигиталних сервиса?
- ЕИБ је пре две године одлучио да с нама инвестира у 5Г мрежу, јер нас сматрају највећим оператером Западног Балкана. Што се тиче развоја дигиталних сервиса, ту нам је партнер Водафон. С поносом могу да истакнем да смо већ три године стратешки партнери с Водафоном, који је и најбрже растућа 5Г мрежа у Европи.
5Г мрежа и вештачка интелигенција ће за 10 година променити свет. Суштинска предност 5Г у односу на остале технологије је што је кашњење сигнала преко ње мало и то ће омогућити роботизацију, аутоматско управљање возилима, и комерцијалне примене милијарде сензора. Помоћу низа камера и сензора у возилу и на ауто-путу биће могуће да нам аутомобили иду сами, да имамо роботе, рецимо, у пољопривреди, да возе камионе... У првој фази брзо ћемо покрити четири највећа града и ауто-путеве. Прва велика примена ће бити у индустрији и већ сада имамо захтеве озбиљних компанија у Србији. Они ће имати 5Г приватне мреже, помоћу којих ће моћи да роботизују и оптимизују сопствене процесе.
И поред очигледних успеха, конкуренција вас оптужује за презадуженост, критикују вас и за продају инфраструктуре. Шта се крије иза напада?
- Последњих пет година, откако смо кренули у развој, сви напади су искључиво из једног центра, а то је Јунајтед група. Она се свих ових година више бавила тиме да нас заустави, него да се базира на сопствени развој. Прво су кренули медијски, па медијско-политички, а на крају и лобистички напади. Када смо преузели Премијер лигу, то се нагло појачало и лобирали су од Вашингтона до Брисела да унизе нашу компанију и да притисну финансијске институције да не раде с нама. Слали су писма на многе адресе, али озбиљне институције не реагују на писма конкуренције. Само у току 2023. године имали смо 1.310 негативних објава на наш рачун с њихове стране. Јунајтед група била је надомак достизања апсолутног кабловско-медијског монопола у читавом региону 2018. године. У том тренутку ми смо имали мање од 500.000 корисника телевизије. Интересантно је да фирма која је у ствари креирала медијски монопол напада нас за монопол, а данас је, за разлику од 2018, конкуренција највећа. Сад већ у доста зграда, поред нас и СББ, постоје и Јетел и Орион, тако да корисник има много већи избор.
Могу ли ови напади да наруше позицију Телекома на тржишту?
- Њихова стратегија била је да нас уздрмају и узму поверење финансијских институција говорећи да смо презадужени и да нам је главни циљ гушење медија. Тих неколико парола они користе како би зауставили наш даљи рад. Сама чињеница да ћемо ове године имати највећи приход досад говори супротно. Пет година понављају исту реченицу - Телеком је презадужен, узима кредит за плате, неће издржати ни три месеца... а ја им поручујем да ће следећа година бити толико победоносна да ће и најсумњичавије аналитичаре убедити да смо све ове године ми били у праву.
СПОРТСКИ ПРОГРАМ: Репрезентација само на РТС
Направили сте праву револуцију у спортском програму. Да ли спремате нешто ново у години која нам предстоји?
- Истакао бих да смо обезбедили преносе на РТС свих утакмица фудбалске репрезентације, укључујући и квалификације. И кошаркашки први тим Србије гледаће се захваљујући Телекому такође на Јавном сервису, пошто су обезбеђена сва права ФИБА за такмичења од 2025. до 2033. Руководимо се тиме да све утакмице репрезентације, али и важнији мечеви Звезде и Партизана, треба да буду приказивани на Јавном сервису, јер су то утакмице од јавног интереса. Ове године смо комплетирали амерички НФЛ, амерички бејзбол и хокеј и НБА, а Премијер лига је наша до 2028.
ФИЛМОВИ И СЕРИЈЕ: Мегапројекат са Амазоном
Какви су планови везани за филмску и серијску продукцију?
- Што се тиче филмова и серија, у плану је да се све више бавимо копродукцијом с великим играчима. Бићемо са Амазоном копродуценти једног од највећих светских хитова. Ту смо 20 одсто власници пројекта, а када изађе серија, биће то мегахит на Амазону. То је наш додатни искорак и интензивно разговарамо с том платформом да наставимо с таквом стратегијом.
ПРОБЛЕМИ НА КОСОВУ И МЕТОХИЈИ: Куртијева администрација поништила решење које је сама донела
Последњих месеци је актуелна и „телекомуникациона“ криза на КиМ. Да ли и како она може да се разреши?
- Откад је Куртијева администрација преузела власт, имамо озбиљне проблеме на КиМ. Сметамо му као српска компанија с највећим бројем запослених, а плус 30.000 домаћинстава има наш интернет, ТВ и мобилну конекцију. Још у августу 2023. је донео решење да нас искључи, али смо ми захваљујући одличним међународним контактима успели да урадимо оно у што је мало ко веровао - успели смо да поништимо ту одлуку. Сада су свесни да не могу да нас искључе, али хоће да нас ограниче спречавајући нас да наставимо аквизиције кабловских оператера.
Србија Данас/Курир