ДОМИНО ЕФЕКАТ - КАДА МАТИЦА ПАДНЕ, ПАДАЈУ И ОСТАЛИ: Гашење Фејсбука најбољи пример колико је свет завистан!
"Фејсбук" се изградио у повезану платформу са порукама, лајвстримингом, виртуелном реалношћу и многим другим дигиталним услугама
"Фејсбук" и његова породица апликација, међу којима и "Инстаграм" и "Воцап", били су сатима у прекиду у понедељак, а пад кључне платформе за комуникације коју користе милијарди људи показао је колико је свет постао завистан од компаније која се поново нашла на мети критика због тог и других извештаја.
НОВИ ПРОБЛЕМ ДРУШТВЕНИХ МРЕЖА: Корисници бесни, пријављују КВАР - никако да проради! (ФОТО)
ОГЛАСИО СЕ ЗАКЕРБЕРГ: Ево шта каже о вишесатном паду друштвених мрежа
ПОЛАКО СЕ ЗАВРШАВА ДРАМА - ПОНОВО ОНЛАЈН! После шест сати Фејсбук и Инстаграм прорадили, чека се Воцап
"Фејсбукове" апликације - које укључују "Фејсбук", "Инстаграм", "Воцап", "Месинџер" и "Окулус" - почеле су да показују обавештења о грешци око 11.40 ујутро по источном времену (17.40 по нашем). За свега неколико минута "Фејсбук" је нестао с интернета. Прекид је трајао више од пет сати, након чега су неке апликације полако почеле да се враћају у живот, иако је компанија упозорила да ће требати времена да се услуге стабилизују.
Без обзира, удар је био далекосежан и озбиљан, пише "Њујорк тајмс". Портал "Даундетектор" који прати извештаје о прекидима на интернету, саопштио је да је "Фејсбуков" био "највећи који су икад видели", пренео је Ndtv.com.
- Прекид Фејсбука се наставља и постао је највећи који смо видели да Даундетектору са преко 19,6 милиона извештаја о проблему са свих страна глобуса - навела је компанија у понедељак у посту.
"Гардијан" истиче да лични подаци корисника нису били у ризику, прецизније "не више него кад је Фејсбук укључен и ради".
"Фејсбук" се изградио у повезану платформу са порукама, лајвстримингом, виртуелном реалношћу и многим другим дигиталним услугама. У неким земљама попут Мјанмара и Индије "Фејсбук" је синоним за интернет. Више од 3,5 милијарди људи широм света користе "Фејсбук", "Инстаграм", "Месинџер" и "Воцап" да комуницирају са породицом, пријатељима, шире политичке поруке и своје бизнисе преко оглашавања и контактирања.
"Фејсбук" се такође користи за пријављивање у многе друге апликације и услуге, што је довело до неочекиваног домино ефекта, попут тога да људи не могу да се улогују на сајтове за куповину или да уђу у своје паметне телевизоре, термостате и друге уређаје повезане с интернетом.
Технолошки прекиди нису неуобичајени, али да толико много апликација са највеће светске друштвене мреже "оде у мрак" у исто време - веома је необично, истиче "Њујорк тајмс". Последњи значајан прекид "Фејсбука" одиграо се 2019, кад је због техничке грешке сајт био погођен 24 сата.
Овог пута, како је саопштила компанија у понедељак увече, проблем је била грешка у промени конфигурације, односно њихове интернет инфраструктуре која координише саобраћајем између "Фејсбукових" центара података. То је прекинуло комуникације и прелило се на друге центре, "обустављајући нашу услугу", навела је компанија. Како су "Њујорк тајмсу" рекли извори упознати са случајем, "Фејсбук" је на крају повратио услуге након што је тим добио приступ у сервер компјутере у центрима података у Санта Клари, Калифорнија, а онда су даље могли да их ресетују.
Компанија се иницијално извинила на "Твитеру", а исто је данас урадио и шеф "Фејсбука" Марк Закерберг.
Последњи инцидент догодио се у време кад "Фејсбук" пролази кроз критичан период. Прошле недеље је компанија суспендовала планове о лансирању "Инстаграма" за децу, након што је у медије процурело унутрашње истраживање које је открило да је компанија била свесна да апликација може да штети ментаном здрављу девојчица.
У другом документу у који је увид имао угледни "Волстрит журнал" откривају се напори компаније да таргетирају децу, коју је описала као "вредну, али неискоришћену публику".
Због тих извештаја је пред Конгресом у четвртак саслушана Антигони Дејвис, глобална шефица безбедности "Фејсбука", а ЦНЕТ пише да ће у уторак по први пут бити саслушана и узбуњивачица која стоји иза великог цурења интерних података компаније - бивша продукт менаџерка "Фејсбука" Френсис Хоген.
Она је у недељу јавности открила низ шокантних докумената који "доказују да је компанија често давала приоритет свом расту на уштрб безбедности".
- "Фејсбук" је у више наврата одлучио да поступи у властитом интересу, због зараде више новца - рекла је Хоген у емисији ЦБС "60 минута".
А пут преко "ћуприје" испао је скупљи него преко "моста", показује цена "Фејсбуковог" пада.
Масивни пад "Фејсбука" најбољи је пример колико је свет завистан од друштвених мрежа. Такође је разоткрио да није добро имати толико повезаних апликација у једном центру - кад се једна угаси, угасе се све.
Закербег је ујединио "Фејсбук", "Инстаграм" и "Воцап" па кад се деси квар то подједанко утиче на сваку платформу појединачно док он губи новац, исто тако истовремено и одједном.
- Данашњи прекид јасно је указао на нашу зависност од "Фејсбука". Нагли прекид осветљава запањујући ниво несигурности која је у структури све дигиталније посредоване економије рада - истакла је Брук Ерин Дафи, професорка Универзитета Корнел.
Кад је почело да долази до прекида у понедељак, корисници "Фејсбука" и "Инстаграма" брзо су отишли на "Твитер" да се жале, али и збијају шале на рачун апликација. Меме о инциденту су "процветали", пише "Њујорк тајмс".
Али, шале су биле кратког века јер се прекид одужио, а много људи широм света ослања се на поменуте апликације како би обављали своје послове и водили свакодневне животе.
- Са угашеним "Фејсбуком" губимо хиљаде (евра) у продаји - рекао је Марк Донели, оснивач ирског стартапа "ХУХ Клотинг", бренд иначе фокусиран на ментално здравље, а који користи "Фејсбук" и "Инстаграм" да допре до својих муштерија.
- Можда то некоме не звучи много, али пропуштање четири или пет сати продаје може значити разлику између плаћања рачуна за струју или станарине – истакао је.
Самир Мунир, који се бави испоруком хране у Њу Делхију, изјавио је "Њујорк тајмсу" да није могао да контактира своје клијенте или испоручи наруџбине јер води бизнис преко "Фејсбука", а наруџбине прима преко "Воцапа".
- Све је угашено, читав мој посао је угашен - рекао је.
"Њујорк тајмс" указује да су муку делили и радници унутар "Фејсбука", јер су унутрашњи системи престали да функционишу. Имали су проблема да позову са мобилних телефона које су добили од фирме или да примају мејлове од људи ван компаније.
Угашена је била и "Фејсбукова" унутрашња платформа за комуникације, "Воркплејс", због чега многи нису могли да раде свој посао. Неки су отишли на мреже попут "ЛинкедИна", "Зума" или "Дискорд" како би комуницирали.
Неки запослени који су се вратили у своје канцеларије, док пандемија још траје, нису могли ни да уђу у зграду и сале за састанке јер су њихови дигитални беџеви престали да раде.
- Фејсбуков глобални центар за безбедносне операције одредио је прекид као ВИСОКИ ризик за људе, умерен за имовину и ВИСОК за репутацију Фејсбука - пренео је "Њујорк тајмс".
Компанија је у раним данима трпела повремене прекиде, како су милиони корисника пристизали, али је током година изградила своју инфраструктуру и услуге, са огромним центрима за податке у градовима као што су Прајнвил у Орегону и Форт Ворт у Тексасу. Компанија већ неколико година покушава да интегрише основну техничку инфраструктуру "Фејсбука", "Воцапа" и "Инстаграма". Џон Грејем Каминг, технолошки директор "Клаудфлера", који помаже да у усмеравању саобраћаја у "Фејсбук", рекао је да је његова компанија била свесна прекида у раној фази и да је увидела обим инцидента.
- Било је као да је "Фејсбук" просто рекао "збогом, ми сада идемо" - рекао је Каминг.