КАДА ДА ОЧЕКУЈЕМО ЈЕФТИНИЈЕ АУТОМОБИЛЕ? Важна вест за све - обрт на тржишту је могућ под ОВИМ условом
Све више глобалних финансијских организација бави се ауто тржиштем, које је због тешко предвидивих глобалних околности током претходних година, било и више него пољуљано. Судећи према проценама инвестиционе банке ЈП Морган, цене нових и половних аутомобила у току ове године требало би да буду нешто ниже.
ЈП Морган очекује да би проблеми у снабдевању сировинама и деловима у ауто индустрији сада могли да буду блажи - да би тржиште полупроводника могло релативно да се стабилизује, а то би значило и већу и бржу производњу, а самим тим и уједначавање понуде и тражње. Такав тренд, тврде, могао би довести и до ниже цене аутомобила.
Оцена је да би цена нових аутомобила могла да иде два до пет одсто на доле, док би половни четвороточкаши требало да појефтине од 10 до 20 одсто. Цену половњака доводе у везу и са очекивано мањом инфлацијом у 2023. која би у појединим европским развијеним земљама требало да буде и упола нижа.
ОВА ЗАНИМАЊА У СРБИЈИ СУ ДЕБЕЛО ПЛАЋЕНА! Плате и до 4.000 евра, али НИКО неће да ради
МНОГИ БЕСНЕ ЗБОГ ОВЕ ПРЕВАРЕ! Обратите пажњу на који начин нас трговци обмањују - већина не зна за то, а очигледно је
ОВАЈ СРПСКИ ГРАД ЗАХТЕВА ДЕБЕО НОВЧАНИК ЗА ОСНОВНЕ НАМИРНИЦЕ! На велико изненађење, Београд НИЈЕ најскупљи
Ако погледамо извештаје са европског тржишта половних аутомобила, просечна цена половњака је пробила историјски рекорд, актуелне цене веће за око 12 одсто у просеку. ЈП Морган подсећа да су цене у 2022. години порасле, а да су половњаци у септембру, посматрајући годишњи ниво, поскупели за чак 42 одсто.
Генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Александра Граовац каже да је сада тешко оценити хоће ли половњаци и нови аутомобили у овој години појефтинити, али и да је чињеница да би мање проблема на глобалном ауто тржишту добело и до стабилизације.
- Када су нови аутомобили у питању, пре бих рекла да ће доћи до стабилизације у цени имајући у виду претходни раст и то крајем ове године, не током. Што се тиче половњака, могуће је да ћемо у међувремену видети пад цене, али треба рећи да је то јако тешко са сигурношћу тврдити. Чињеница је да је, докле год траје несташица делова и док трају турбуленције на глобалном ауто тржишту, пад цене тешко очекивати - каже Граовац и додаје:
- Надамо се да ће се ситуација на тржишту стабилизовати до краја године с тим да се цене крећу у односу на тржиште и укупне економске и тржишне околности, тако да ни тржиште нових половних возила није искључено и под утицајем је свега што се дешава.
Неколико удара на цену
Цена "половњака" је почела да расте још почетком прошле године. Прво су скочиле десетак одсто, као последица пандемије и последичног пада потражње, а онда драстичније током лета. Почетком прошле године набавка појединих модела је увелико била скупља за 20 до 30 одсто.
Тренд се на тржишту половних аутомобила додатно захуктао ове године са појавом информација да ће поред пандемијског, доћи и неколико поскупљења проузрокованих другим факторима, као што су измене закона у Немачкој, те несташица чипова на глобалном тржишту. Практично аутомобили који коштају око 7.000 евра, када се све сабере, поскупели су скоро 4.000 евра.
У међувремену је потражња порасла и због тога што су неки нови аутомобили имали испоруке од годину дана, што половне чини привлачнијим.
И нова возила скупља за 30 одсто
Нови аутомобили у Србији скупљи су у просеку око 30 одсто. Александра Граовац подсећа да је до септембра прошле године продато 22.209 нових путничких аутомобила. Она истиче да је од почетка године први пут забележен значајан раст потражње за еко-возилима, те да су регистрована 124 електрична четвороточкаша. То је, како додаје, 121,43 одсто више него у истом периоду лане.
Енергетски пасош
Енергетски пасош од 25. децембра мора да има сваки нови аутомобил који се купи у Србији, а многи још увек нису сигурни шта овај документ уопште представља. Одговоре на питања да ли ће због тога још више да поскупе аутомобили, да ли ће увоз старијих половњака постати немогућ и да ли ће бити обавезни и за стара возила, дао је помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја, Мирко Коковић.
- Енергетски пасош је новина, ми иначе не волимо промене али је ово заиста добра ствар. Закон о климатским променама налаже да постоји ознака економичности потрошње горива, као и емисије ЦО2 и штетних материја у атмосферу. Ми Срби имамо свест о томе какве аутомобиле возимо, како они утичи на околину и колико троше. Доказ о томе је да је Министарство грађевине, саобраћаја и инфраструктуре определило шест милијарди динара за субвенције нових и експанзију електричних и хибридних возила, рекао је он.