КОРОНА ПОЉУЉАЛА МНОГЕ БИЗНИСЕ: Четири кључне стратегије које ће вас дићи из пепела
Корона вирус утицао је на бизнисе широм Србије и света.
Нема компаније која на неки начин није осетила утицај вируса корона, односно тока пандемије, на своје пословање. Док су неке упркос свему имале повољан положај те прошириле и учврстиле своје пословање, за друге би се могло рећи да "грцају" у проблемима.
Ипак, стручњаци оцењују да није све изгубљено и да ће корона свакако једног тренутка проћи, а да је фирмама потребно да сада "издрже" и да се припреме и за тај период.
СВЕ О ПОРОДИЧНОЈ ПЕНЗИЈИ У СРБИЈИ: Ко на њу има право и по којим правилима се додељује?
НЕ МОГУ ДА СЕ ПОМИРЕ СА ИСТОРИЈОМ: Хрвати једва дочекали да промене валуту, али постојала је једна цака!
МОНТЕНЕГРО ЕРЛАЈНС БЕЗ КУПЦА? Министар одбио понуду шведског бизнисмена: Нећемо радити ван закона!
Како оцењује Драгољуб Рајић из Мреже за пословну подршку, већина фирми још увек примењује "кризну стратегију", док одређени број њих покушава да примени и нове стратегије и методе.
Многи аналитичари износе своје ставове и начине опоравка, а ово су неки од "рецепата" који би могли да помогну фирмама чије је пословање сада пољуљано.
Стратегија
Одређен број аналитичара сматра да треба остати доследан путу који сте одабрали, те само пронаћи начин како неке ствари урадти другачије, односно обезбедити приходе кроз неку нову методу.
Рецимо, многи ресторани су уместо примања гостију, почели да врше доставу хране.
Рајић, између осталог, наводи да су многе фирме које су раније обилазиле сајмове и на тај начин се повезивале са клијентима и сарадницима, сада то пребациле на онлајн пословање и повезивање.
Значи, задатак свима је да видимо како да унутар постојеће бранше у којој се налазимо, пронађемо нове начине пословања. Тако ћемо истовремено задржати људе и себе здравима, не само физички, него и психички, пише Алан Жепец.
Организација
Усредсредите се на сређивање интерног система функционисања. Један део компанија из земаља у региону које су примениле Боом модел јавља да је имао пад прихода, али су последњих шест или седам месеци искористили за фокус према унутра.
Кажу: "Оно за шта годинама нисмо имали времена за средимо, због константног раста и додатног посла, сада смо то урадили".
То је, рецимо,како подсећа Пословни.хр, јапанска компанија Тојота урадила за време кризе 2008., кад им је приход пао за 70 одсто. Док је цела бранша у аутоиндустрији отпуштала људе и смањивала наруџбине добављачима, Тојота је на ову ситуацију гледала као прилику да едукује људе, направи напредак у процесима и стандардима.
Добављачима су оставили исти ниво наручивања делова иако су за то морали да направе нову халу где ће те делове складиштити (Тојота је позната по томе да нема великих складишта резервних делова). То су урадили како би сачували своје добављаче од пропасти, знајући да ће криза проћи и да ако униште властити еко систем, дугорочно уништавати себе.
Новац
Да би Тојота успела да уради то што је урадила, свакако је морала да им довољно готовине на рачуну. То може бити савет - ако имате новца, чувајте га, а ако немате скупљате.
Многе компаније, како аналитичари истичу, пропадају јер су остале без кеша, не зато јер не остварују добит. Ако немате с чим да исплатите плате, платите кредите или добављаче, одлазите у банкрот.
С друге стране, ако имате довољно кеша, немојте се смрзнути и потпуно зауставити улагање и нормално функционисање. Ако сви зауставимо потрошњу, престанемо да плаћамо добављаче, не наставимо да улажемо у развој и напредак, ништа од тога на крају нећемо имати. Створићемо негативну спиралу где нико ништа нигде не троши, наводи Пословни.хр.
Рецимо, Рајић оцењује да су добар пример многи људи који су током лета решили да реновирају своје куће и станове, и тако практично направили посао многим мајсторима и услужним делатностима.
Они су како каже заправо свој новац који би потрошили на летовање или неко путовање,сада преусмерили на радове, што је с друге стране одређеним делатностима омогућио добро пословање у тешкој години.
Комуникација
Многи аналитичари од почетка пандемије наводе да је комуникација неопходна, нарочито стога што су физички контакти међу људима сведени на минимум.
Сада је важније него икада бити у свакодневном контакту с члановима тима. Како истичу, јутарњи састанци у фирмама показали су кључним за одржавање свакодневног контакта.
Ако нема контакта, јавља се неповерење са шефове стране да ли тим ради, а са стране радника - знају ли они тамо уопште да постојим или сам ту само да радим дан и ноћ.
Комуникација је стога неизоставна, како би се стварао поверење, али и јасно износили циљеви и одлуке. У суптротном се ствара фрустрација, која увек произведи љутњу, а љутња може водити неразумним реакцијама и потезима.