ПУТИНОВ ТРИЈУМФ НА БЛИСКОМ ИСТОКУ: Рат Хута против Запада и Израела донео ВЕЛИКЕ бенефите Русији, ево како
Русија је мудро искористила ситуацију
Криза у Црвеном мору значајно је смањила транзит комерцијалних бродова, али танкери који превозе руску нафту углавном пролазе кроз регион несметано, са мањим ризиком од својих конкурената, наводе званичници бродарских компанија, аналитичари и подаци о трговинским токовима.
"ИРАН ЋЕ ОДГОВОРИТИ НАСИЛНИЦИМА" Огласио се Раиси на УПОЗОРЕЊА Вашингтона: "Нећемо започети рат"
ХУТИ ЗАПРЕТИЛИ КАО НИКАД ДО САДА! Овај ударац ће осетити и Европа и Азија! (ВИДЕО)
АМЕРИЧКИ БОМБАРДЕРИ ПОЛЕТЕЛИ СА САМО ЈЕДНИМ ЦИЉЕМ! Пентагон најавио масован удар на Хуте и иранске циљеве у наредних 48 сати (ВИДЕО)
Од новембра јеменски покрет Ансар Алах (познатији као Хути) напада бродове повезане са Израелом у Црвеном мору, захтевајући обуставу израелских војних операција у окупираном Појасу Газе и испоруку хуманитарне помоћ Палестинцима.
САД и Британија су средином јануара одговориле нападима на циљеве у Јемену уз образложење да желе да обезбеде пловидбу. Јеменска група проширила је листу циљева на бродове повезане са САД и Британијом.
У међувремену, бројне логистичке компаније су преусмериле бродове око Рта Добре наде, што продужава путовање и повећава трошкове.
Број руских бродова се само незнатно смањио
Од почетка рата у Украјини, руски извозници су отпремали робу углавном преко Црвеног мора због европских санкција. Већина руске нафте сада иде у Кину и Индију, а пре рата је главни купац била Европа.
У протекле две недеље пловидба нафтних танкера кроз Црвено море доживела је значајне прекиде. Испорука дизела и млазног горива са Блиског истока и Азије у Европу готово је стала у данима од првог таласа америчких и британских напада на Јемен, показују подаци аналитичке фирме Вортек.
Истовремено, број руских бродова који пролазе кроз Црвено море тек је незнатно смањен од децембра, наводи Вортек, а прошле недеље је и даље био око 20 одсто већи од просека 2023. године.
Бродови који превозе руску нафту углавном немају везе са Израелом, САД и Британијом. Ангажују их и осигуравају компаније регистроване у земљама које Русији нису увеле санкције.
Чланови групе Г7 запретили су санкцијама осигуравајућим компанијама и превозницима који опслужују руске бареле који су скупљи од 60 долара.
Пошто њихове везе са западним компанијама нису видљиве, мање је вероватно да ће ови бродови бити мета напада. На мети су бродови повезани са одређеним земљама, наглашава трговац нафтом Ади Имшировић.
Многи руски теретни бродови сигнализирају да нису повезани са Израелом помоћу Система за аутоматску идентификацију (АИС), који емитује низ информација, укључујући позицију и одредиште брода, рекла је аналитичарка Вортека Мери Мелтон.
Мало је вероватно да ће то утицати на прошлонедељни напад
Мало је вероватно да ће прошлонедељни напад јеменског побуњеничког покрета на танкер са горивом натоварен у Русији утицати на транспорт руске робе пошто је брод био мета због његових веза са британским и америчким компанијама, рекао је Мелтон.
- Танкер је био повезан са корпорацијама са седиштем у САД и Великој Британији, тако да се други бродови који превозе руски терет, а који нису повезани са таквим компанијама, не суочавају са сличним ризиком - рекла је она.
Испоруке руске нафте ће се наставити, под условом да се посао исплати и да се обезбеди осигурање, с обзиром на ниво потражње из Индије и Кине, рекао је Иан Вилкинсон, потпредседник продаје у Inchcape Shipping Сервицес.
У међувремену, западни танкери ће вероватно избегавати руту Црвеног мора и пловити око Рта Добре наде, рекао је Шефали Шокин, водећи аналитичар бродарства у бродовласнику са седиштем у Дубаију.
Логистичке компаније у сваком случају очекују веће трошкове. За руте кроз Црвено море, шпедитери наплаћују више возарина и накнада за посаду, а повећане су и премије осигурања од ратних ризика.
Компензација посади је данас дупло већа, а премије за ратни ризик сада су око један одсто вредности брода, двоструко више него пре 10 дана, искључујући попусте, кажу извори из индустрије.
(Србија Данас/Јутарњи.хр/Т.Ш./Пренео: В.М.)