"ПОСТАЛИ СМО БРЕНД КОЈИ СЕ ПРЕПОЗНАЈЕ У СВЕТУ" Владимир Лучић, генерални директор "Телекома Србија"
На тржишту је само пре пет година постојао картел кабловских оператора предвођених СББ-ом који се нису међусобно нападали, где је СББ одлучивао ко ће да има које канале. То је била утакмица где су се сви комерцијално борили само против једног - "Телекома Србија", истакао је Владимир Лучић.
Владимир Лучић, генерални директор "Телекома Србија" сумирао је период од повратка у матичну компанију и трансформацију која је тада почела за Новости.
ИСТОРИЈСКИ УСПЕХ Захваљујући одговорном политиком Вучића ДУПЛИРАН БДП Србије: "Велики број земаља ЕУ у рецесији, једино наша земља и даље расте"
Брнабић: Данас потписујемо споразум са ЦЕРН-ом, велики успех за Србију
ЕВО У ШТА ДА УЛОЖИТЕ НОВАЦ! Ова криптовалута постала исплативија од злата! ПОРАСЛА више од 150/х3>
Његове одговоре на питања преносимо у целости:
- Пре пет година у првом интервјуу сам рекао да нећемо стати док не постанемо регионални лидер. Данас, не само да смо регионални лидер и најпожељнији партнер за сарадњу у овом делу Европе, већ смо купили карту за улазак у друштво најуспешнијих европских и светских компанија у телекомуникационој индустрији - истичке Лучић.
- Те 2018. били смо храбри у доношењу одлука и изборили смо се за успешну будућност. Било је то врло изазовних пет година. Тржишно учешће "Телекома Србија" у ТВ услугама је било мање од један одсто у четири највећа града, заједно са Београдом. У интернету је било мање од 10 одсто учешћа. На тржишту је само пре пет година постојао картел кабловских оператора предвођених СББ-ом који се нису међусобно нападали, где је СББ одлучивао ко ће да има које канале и то не само њихове већ и друге, попут Фокса. То је била утакмица где су се сви комерцијално борили само против једног - "Телекома Србија".
То је била утакмица где "Телеком Србија" нити је имао добар садржај, нити је имао добар квалитет телевизије и интернета јер није имао оптичку мрежу. И са тако малим тржишним учешћем број корисника интернета и телевизије почео је да се смањује. Дакле, било је потпуно јасно да "Телеком" нестаје са тржишта и да се нису предузели моментални кораци, "Телеком" не би постојао.
Шта сте све морали да урадите да поправите слику и позицију компаније?
- Било је потребно изградити снажну оптичку мрежу, консолидовати тржиште кабловске телефоније, победити у трци за бољи садржај, а истовремено снажно развијати и мобилну мрежу. Светске кризе због короне и рата у Украјини су нам додатно отежале задатке, али нас нису поколебале. Успели смо у свом плану и сада само у Србији имамо 1,2 милиона телевизијских корисника што је три пута више него што смо их имали пре пет година. Када говоримо о финансијским резултатима, приходи "Телекома Србија" ће 2023. бити више од 400 милиона евра већи него 2017. и износиће око 1,15 милијарди евра. Већ 2022. оперативни профит је био два пута већи него 2018, а ове ће бити 2,5 пута већи и износиће само у Србији преко 500 милиона евра.
Али, почели сте и са производњом садржаја.
- Веома сам поносан што смо искористили ово време да припремимо "Телеком" за дигиталну будућност. Реформисали смо нашу компанију да се више окрене према кориснику и да уз квалитетан интернет и мобилну телефонију пружимо и друге сервисе који ће нам омогућити приходе у будућности. Ту пре свега мислим на дигиталне сервисе и медијски садржај. Развили смо велики број дигиталних сервиса за бизнис и резиденцијалне кориснике и финансирамо стартап идеје. Што се тиче садржаја успели смо да направимо најјачи спортски канал у шест земаља бивше Југославије, а наше серије се продају на пет континената и присутне су на великим платформама попут ХБО, Амазона и Дизнија плус.
Успешно сте се вратили у тржишну утакмицу, када уједно почињу негативни коментари и критике на рачун вашег пословања. Како то коментаришете?
- Све критике иду и организоване су из једног центра - од наше конкуренције "Јунајтед групе", управо оних који су фактички имали монопол до пре пет година на овом тржишту. Улажући више десетина милиона евра преко њихових медија, у политичку и лобистичку кампању, "Јунајтед група" покушава да заустави развој "Телекома Србија". У европској тржишној пракси не може да се нађе пример овакве бруталне злоупотребе доминантног тржишта. Један кабловски оператер који има 40 одсто тржишта користи своје канале и врши свакодневну кампању против конкуренције. При томе им не пада на памет да у својим емисијама и прилозима о директном конкуренту напишу напомену да су њихови канали део "Јунајтед групе" и повезано лице са компанијом СББ. Овакав пример понашања, понављам, нећете нигде наћи, ни у једној привредној грани, ни у једној земљи. Интензитет њихових напада који је све јачи јасно говори да смо ми победници комерцијалне битке. Не треба бити велики стручњак па видети да је "Телеком" тај оператер који ће остати и у будућности доминантан у региону, без обзира на промене на тржишту које ће се дешавати. Неки нови оператери ће доћи у регион попут "Етисалата", неки ће се продати, а "Телеком" ће бити најјачи и најстабилнији. И то је чињеница.
У тим нападима највише се коментарише наводна презадуженост "Телекома", а ви ускоро исплаћује дивиденде грађанима, што би могло да значи да оптужбе немају основа?
- Већ пет година се говори о нашој наводној презадужености све са циљем да се "Телеком Србија" заустави. Ми смо оператер који је без обзира на две светске кризе инвестирао највише у његовој историји, радници имају највеће плате у историји, имамо највећи приход и број корисника и исплаћујемо дивиденде акционарима. Ако би се погледали генерални показатељи нашег дуга, ми се налазимо међу средње задуженим операторима са 3,5 пута ЕБИТДА дугом из 2022, а ове године тај однос ће бити значајно повољнији. Такође, чињеница је да су нам све финансијске институције од ЕИБ, Банк оф Америка и других, дале инвестиционе кредите који имају и до 3,5 година грејс период, без икаквих гаранција.
А, главни конкурент "Јунајтед медија" нема такве услове на тржишту новца?
- За разлику од нас, наша директна конкуренција која нас прозива да смо презадужени је морала да заложи све своје фирме за дуг. Довољно је да одете на сајт АПР и то видите, на пример, за СББ. Дакле, компанија која је вишеструко задуженија од нас, која је морала све фирме да заложи, која има акумулирани губитак до 2022. већи од 800 милиона евра, инсистира на кампањи о нашој презадужености. Како би додатно транспарентно показали наше пословање одлучили смо да уз финансијски извештај за 2023. јавно објавимо и наш кредитни рејтинг који ће урадити и објавити две највеће фирме из ове области. Ми смо једном прошли тај процес 2022. када смо хтели да издамо корпоративне обвезнице, па смо због рата у Украјини одустали од тога. Сада ћемо увести праксу да годишње прикажемо кредитни рејтинг за који сам сигуран да ће бити значајно бољи од неких наших конкурената. То ће бити додатни доказ нашег доброг пословања.
На удару сте критике због продаје инфраструктуре. Зашто сте то урадили?
- Свима је познато да је телекомуникациона индустрија једна од најдинамичнијих и захтева брзе реакције како би ишли у корак са променама. Сходно томе, "Телеком Србија" се последњим потезом продаје антенских стубова прикључио глобалном тренду у тренутку када је то још могуће. Отуда је сасвим нелогичан нови низ напада на ову тему.
Телекомуникациони оператори се налазе у фази велике трансформације у последњих пет година. Утицај социјалних мрежа и великих дигиталних платформи са једне стране, а потреба за израдом снажне мобилне и фиксне инфраструктуре са друге стране, довели су до тога да телекомуникациони оператори изађу из послова који нису директно окренути ка кориснику и који нису тзв. "кор" бизнис. Сви велики оператори као што су "Водафон", "Дојче телеком", "Телефоника" па на крају и "Јунајтед група", издвојили су стубове у посебне фирме и продали их страним фондовима. Неки од оператора попут "Телефонике", PPF, "Телекома Италија", продали су чак и делове своје телекомуникационе инфраструктуре, а сада у сфери клауд сервиса све више оператора одустаје да имају своја дата центре.
Дакле, ради се о озбиљним, суштинским трансформацијама које су неопходне телекомуникационим системима да би биле ефикаснији.
Шта сте конкретно урадили?
- "Телеком Србија" је издвојио стубове за базне станице у посебну компанију и на међународном тендеру их продао угледној компанији из Велике Британије из подршку Светске банке и ЕБРД. Цена коју смо добили је равна онима у Европској унији. Ово ће омогућити знатно ефикаснији и бржи раст "Телекома Србија". У јавности се пласирају потпуно лажне информације и тврдње и то од "Јунајтед групе" која је то исто урадила пре шест месеци, а тада су говорили да су урадили сјајан посао и да, цитирам, "настављају да прате индустријске трендове раздвајања и монетизације инфраструктуре мобилних телекомуникационих торњева од телекомуникационих оператора у Европи и широм света". Замислите сада низ емисија где се критикује "Телеком" за тај посао где не сме уопште више да се помене да су они као компанија то такође урадили.
Једна од неистина која се пласира јесте да су стубови стратешка имовина што, како тврде упућени, није тачно?
- За 70 одсто својих локација "Телеком" већ и није имао своје стубове, користили смо постојеће зграде, пословне објекте или стубове у туђем власништву. Самим тим, сада све локације стављамо у исту раван што ће нам поједноставити развој и осим садашње одличне зараде то ће нам смањити инвестициона улагања јер нећемо издвајати средства за градњу стубова. Стратешка имовина оператора су свакако оптичка и радио мрежа, дакле телекомуникациона инфраструктура, коју је "Телеком" развио на светском нивоу у Србији и коју нема намеру ни да издваја у посебну фирму, нити да продаје.
У Турској 200 наших канала
Присутни сте у девет земаља, која су будућа тржишта у којима ћете корисницима омогућити да користе ваше сервисе?
- Од актуелности бих издвојио да 12. децембра укључујемо прве кориснике у Турској. Тамо смо добили све неопходне дозволе да постанемо провајдер ТВ услуга. Сви корисници који знају наш језик моћи ће да гледају преко 200 ТВ канала из нашег региона као и "Телекомове" канале. Пуштањем Немачке и Турске почели смо да радимо у земљама које имају преко 200 милиона становника.
Догодине ширење и у САД
- СЛЕДЕЋЕ године се ширимо у САД где ћемо пустити МВНО. Ово издвајам из разлога што је наш пројекат за дијаспору одличан пример како телекомуникациони оператор може да направи искорак сличан дигиталним платформама и са не много улагања прошири утицај широм света где ће корисницима сим картице нудити наш медијски садржај и дигиталне сервисе. Тиме ће профитабилност као и број наших корисника значајно да расте, а "Телеком Србија" ће постати светски уместо регионалног провајдера. Када томе додамо и наше инвестиције у стартап пројекте, без лажног претеривања, можемо да послужимо као добар пример како се један телекомуникациони оператор трансформисао, закључује Лучић.