МАРКЕТИНШКИ ТРИК КОГ НИСМО СВЕСНИ: Како нас продавци терају да потрошимо више него што смо планирали?
Продавци кафе, пецива, гардеробе, супермаркети увелико у Србији користе такозвани мирисни маркетинг да би привукли купце да пазаре робу.
Овај трик је у свету изузетно развијен, а према истраживањима једног страног спортског бренда, купци изложени мирисном маркетингу спремни су да плате робу 20 одсто више.
КИНЕСКИ ГИГАНТ СТИЖЕ У СРБИЈУ: Шта нам доноси платформа за мобилну и онлајн наплату "АЛИПЕЈ"?
АЕРОДРОМ "МОРАВА" КОД КРАЉЕВА ДОБИЈА НОВУ ПИСТУ! Држава улаже огроман новац
НАЈЛЕПШЕ МОГУЋЕ ВЕСТИ! Незапосленост коначно пала испод 10 одсто: Најважнији циљ државе ЗАПОШЉАВАЊЕ МЛАДИХ
Стручњаци за маркетинг, али и психолози кажу да чуло мириса шаље директан сигнал мозгу који показује угодност или, на пример, покреће сећање на детињство уколико, рецимо, поред пекаре осетите мирис свеже испечених пецива. Мириси који се путем распршивача користе намамиће купце да пазаре пециво па чак и ако нису гладни, а овај трик користе и поједини трговински ланци у Србији поред својих пекара.
Маркетинг стручњаци објашњавају да овакав вид продаје није незаконит и да се користи и у свету и код нас.
- Циљ оваквог вида маркетинга је да привуче купце, али и да их подстакне на куповину. Сасвим је логично да ће неко, ако осети угодан мирис у радњи, можда пожелети да се задржи дуже, а док тако разгледа робу, често купи више од планираног - објашњава Марко Поповић, стручњак за маркетинг.
У продавницама кућних потрепштина или трговинским центрима користи се овај трик, пушта се мирис лаванде или ваниле да би се купци осећали пријатније, али и задржали дуже.
- Поједини кафићи користе распршиваче са мирисом пржене кафе којем љубитељи овог напитка тешко да могу одолети. Иако је то само трик, ту се не пржи кафа, али преко чула мириса сигнал одлази до мозга и самим тим јавља се жеља за шољицом кафе - додаје наш саговорник.
Др Денис Перинчић из Републичке уније потрошача каже да је овакав вид маркетинга заправо трговачка вештина и да није незаконита.
- Ова радња регулисана је како у свету тако и код нас, а циљ је што боље пласирање и продаја производа. Продавци пуштањем мириса заправо подстичу купце да се одлуче за одређени производ. Ако је у питању пекара, мирис печеног хлеба или пецива привлачи људе да купују и кад су сити, јер су надражени мирисом. Тим триковима се продавци успешно служе. Такође имамо примере и непотребне куповине, опијени мирисом или акцијском ценом купите вишак хране коју после не можете да поједете - објашњава Перинчић.
На питање да ли је оваква продаја етичка, доц др Ивана Стојановић Прелевић професорка Медијске етике, пословне комуникације и пропаганде на Филозофском факултету у Нишу, објашњава да је оваква радња етичка све док купца не доводи у заблуду.
- Маркетиншки стручњаци на различите начине покушавају да допру до публике. Свака новина у области попаганде за маркетинг је само плус. Ма колико људи мислили да су маркетари себични у свом послу, они морају испоштовати законе и етички кодекс. Мирисни маркетинг је само једна од техника. Иако неки стручњаци о чулу мириса говоре као о најмоћнијем, ипак чуло вида има предност. Мирисни маркетинг је само једна од техника креирања и промоције бренда, попут музике и логоа. Све док купца не доводи у заблуду или му не нарушава достојанство, употреба ове технике је етичка - каже Стојановић Прелевић.
Са психолошког аспекта посматрано, циљ је да се примами или омами купац. Мириси се користе и у хотелима, ресторанима, продавницама, фитнес центрима...
Психолог Ана Митић објашњава да се одређени мириси користе за опуштање, али и да би дочарали луксуз и лепоту неког амбијента да би конзумент дошао поново.
- Тако се, на пример, у фитнес центрима користе свеже цитрусне ноте које разбуђују и дају енергију, у спа-центрима су биљни мириси који опуштају. Ако боравите у неком хотелу, тамо се могу осетити мириси скупих парфема чији је циљ да се дочара луксуз објекта, гост се осећа пријатно, а онда се увек радо врати. Мириси имају невероватну манипулативну моћ, а продавци то умеју да искористе - каже она.
Иако продавци не раде ништа нелегално, употреба мирисног маркетинга јесте манипулација између жеље и потребе, кажу стручњаци. Опијени пријатним мирисним нотама, купци често могу да потроше више новца него што су планирали. Зато психолози саветују да је добро пре одласка у куповину направити списак онога што је потребно купити.
Код нас се петнаестак фирми бави ароматизацијом, односно продајом мирисних нота трговинама и угоститељима. Како сазнајемо од људи који се баве овим послом, они располажу различитим палетама мириса које користе продавнице хране, шопинг центри, хотели.
ЗБОГОМ ПРИВАТНОСТИ: Гугл улази у здравство, знаће БУКВАЛНО СВЕ о пацијентима
ГИГАНТИ АУТОМОБИЛСКЕ ИНДУСТРИЈЕ ОПТИМИСТИ: Уколико Трамп не повећа царине, следе МИЛИОНСКЕ ИНВЕСТИЦИЈЕ (ВИДЕО)
За овај посао није потребна диплома, плата је ОДЛИЧНА, а до радног места се долази више него брзо
НОВА ТЕХНОЛОГИЈА: Отисак прста открива шта сте унели у ОРГАНИЗАМ чак и после ПРАЊА РУКУ!
Одзвонило израбљивачима запослених: ОВО је први град у Србији који ће ЗАБРАНИТИ РАД НЕДЕЉОМ?