МГСИ увелико развија мрежу е-пујнача, производња електричне "панде" додатни ветар у леђа
Алемпић је навео да на ауто-путевима сада постоји осам е-пуњача на местма за која су задужени "Путеви Србије", док на бензинским пумпама има најмање 50 електричних пуњача.
Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, на иницијативу министра Горана Весића, већ увелико на ауто-путевима развија мрежу електичних пуњача, којих ће само до новембра бити још око 30, а почетак производње електричне "гранде панде" у Крагујевцу биће додатни ветар у леђа да се тај процес настави истим темпом, изјавио је данас помоћник министра за друмски саобраћај Мирослав Алемпић.
Алемпић је подсетио да је управо на предлог министра Весића измењен Закон о планирању и изградњни тако да пружи основе за развој инфраструктуре за електричне пуњаче и алтернативна горива, па ће тако од наредне године све нове зграде, резиденцијалне или пословне, морати да имају одређен број електричних пуњача, док ће све бензинске пумпе на државним путевима И А реда морати да на четири места за точење горива, имају по један е-пуњач.
-Припрема се пропис о успостављању инфраструктуре за атренативна горива, који ће дефинисати е-пуњаче у смислу њихових капацитета, потребних места.. Идемо ка уређењу ове области, а почетак производње електричне "гранде панде" у Краујевцу је додатни замах и ветар у леђа који ће убрзати све ово- рекао је Алемпић за ТВ Пинк.
Он је навео да су лане у Србији била регистрована 25.422 аутомобила, од чега је 331 потпуно електичан аутомобил и 6.006 хибрида. Такође, 25 одсто учешћа у прошлогодишњој продаји аутомобила чинила су возила са неким елементом струје.
Алемпић је навео да на ауто-путевима сада постоји осам е-пуњача на местма за која су задужени "Путеви Србије", док на бензинским пумпама има најмање 50 електричних пуњача.
-То није довољно и зато идемо у нови корак. На тендеру Министарства и 'Путева' изабран је извођач који ће у наредних годину 16 одморишта претворити у 'зелене оазе', на којима ће бити уграђено најмање пет а највише 20 пуњача. Већ следеће седмице почиње уградња нових 10 е-пуњача. За то је потребно месец до месец и по дана, а након тога биће уграђено још 10. И када се заврши деоница Моравског коридора, од Крушевца до Врњачке бање, ту ће бити још пет, шест е-пуњача. Тако да ћемо до краја ове године имати нових 34 е-пуњача на путевима- рекао је Алемпић.
У "зелене оазе", додао је, биће претворена неискоришћена одморишта дуж путева, где ће уз постављене е-пуњаче, бити отворен и неки ресторан, кафић, где ће возачи моћиу да се одморе, напуне своје возило.
Алемпић је прецизирао да се тренутно коришћење електричних пуњача у надлежности "Путева Србије" не наплаћује, док се на бензинским станицама та услога плаћа.
Најавио је да ће се са успостављајнем нових пуњача, њихово коришћење наплаћивати, по јединици времена, а касније и по утрошеним киловатима.
Појаснио је да ће се пуњачи пунити и на соларне панеле.
-Елетрични пуњачи се пуне на струју, па је велика потрошња. Морамо да нађемо алтернативне изворе енергије, а то су соларни панели. На свих 16 зелених оаза биће соларни панели, како би се део енергије која недостаје допунио на тај начин-додао је он.
Напоменуо је да ће у зеленим оазама бити инсталирани брзи пуњачи, јер ће извођач који је добио посао на тендеру Министарства и "Путева" уграђивати пуњаче снаге 165 киловата, што је довољно за пуњење од 15-ак минута.
Алемпић је указао и да је обавеза Србије, као потписнице Зелене агенде, да од 2025. године нема у употреби моторе који емитују угљен-диоскид, што значи да се морају обезбедити алтернативни енергенти, а за струју је то - литијум.
-Морамо да га нађемо, да га експлоатишемо да бисмо могли да покрећемо електричне аутомобиле. Постоје и друга алтернативна горова, која могу да произведу струју, попут водоника, а то је слећеда фаза која нас чека- додао је Алемпић.
Додао је и да ниједна земља није успела да подигне свест о куповини електричног аутомобила без неког вида субвенција, финансијских или нефинансијских.
Србија је до прошле године субвенционисала и набавку хибрида и куповину потпуно електричних возила, док се од ове године субвенционише само куповина у потпуности електричних аутомобила.
За то је из буџета издвојено 170 милиона динара. Свако ко купи електрични аутомобил може да добије сувенције од 5.000 евра. Од 331 електричног аутобомила регистрованог прошле године, чак 310 купљено је управо уз субвенцију.
Навео је да ће изменама Закона о безбедности саобраћаја бити уведене зелене таблице и налепнице, које ће возачима електричних аутомобила омогућити неке попусте и погодности, а тако ће бити лако препознатљиви.
-Све ово ће нас у путној привреди натерати да размишљамо на тај начин. Обновљиви извори енергије су неопходни, зелене оазе морају да имају капацитет око 400 киловата, па и од једног мегавата, а за камионске терминале пуњаче чак и јачине 3.600 киловата... То је велико оптећење за енергетски систем, зато нам је потребна струја из обновљивих извора енергије. Зато је министар Весић дао налог да се уради студија која ће испитати путни коридор дуж ауто-пута, на око 1.000 километара мреже, за сва места на којима мог да се поставе соларни панели. Такође и панели за заштиту од буке постаће соларни панели, па ће опрема дуж ауто-пута моћи да добија струју из соларних панела- рекао је Алемпић.
Извор: Србија Данас