"ЛЕТЕЋИ ТАКСИ" ДОЛАЗИ У СРБИЈУ!? Ево како би то изгледало и шта то значи за наше грађане
Звучи као научна фантастика, али поред САД, Енглеске и Кине на списку држава у којима ће се возити тзв. "летећи таксији" нашла се и Србија. Како је већ сијасет пута најављено прве летеће аутомобиле видећемо у склопу изложбе EXPO 2027, а према мишљењу стручњака сама идеја не само да је изводљива, већ и од извођења исте можемо да имамо бенефите.
Да је држава изузетно заинтересована за ову технологију, потврдио је више и сам председник, Александар Вучић, који је и пре и током званичне посете Француској помињао управо њихове компаније које се баве "летећим аутомобилима" као заинтересоване за сарадњу.
- Многи се смеју, али за EXPO ћемо имати летећи такси, да покажемо како то изгледа. Радимо са две компаније, једна је француска, једна је ваљда из Аустрије, напоменуо је једном приликом председник.
Шта су уопште летећи таксији?
Ипак треба бити опрезан, јер када кажемо летећи такси или аутомобил, сви прво помисле на аутомобил коме са стране изађу крила и који после вожње по путу може комотно да полети. Да, то тако изгледа у сци-фи књигама и филмовима. Оно на шта се заправо мисли када кажемо "летећи аутомобил" су заправо еВТОЛ возила (елецтриц Вертицал Take-off анд Ландинг).
Практично, то су мале летилице на електрични погон које полећу и слећу вертикално исто као и хеликоптери, те се сматра да би се њиховим коришћењем у очима инжењера олакшао и унапредио транспорт у урбаним срединама.
Тренутно, око 150-ак до 200 компанија у свету развија прототипе ових возила.
У којој изведби је ово могуће у Србији?
Петар Војиновић, стручњак за авио-индустрију и уредник портала Танго Six, каже да је идеја државе, највероватније, у овој фази да привуче интересовање компанија које се баве еВТОЛ возилима, који имају готова возила и чекају коначну сертификацију.
- Пре ће се правити договори о мотивисању тих компанија да се појаве на EXPO догађају него што оне могу консултовати наше компаније и инжењере из ове области, истиче Војиновић.
Како он напомиње кроз гостовање оваквих летилица на EXPO догађају и њиховим демо-летовима добити једну интересантну футуристичку атракцију која се поклапа са духом ове манифестације.
- Наша земља може бити интересантна компанијама које развијају еВТОЛ летелице јер би могле да направе за нијансу либералније ваздухопловно-регулаторно окружење које би могло да мотивише еВТОЛ компаније да овде развијају своје концепте, тестирају их и спремају за даљу производњу, овде или негде другде, каже он.
Војновић је истакао да као и у свакој пионирској активности прво су битни појединци и компаније које су спремне да преузму ризик, нађу финансирање и развију прототипове.
- Већина западноевропских земаља има фирме које развијају еВТОЛ летелице, ту су и Сједињене Америчке државе. Прва следећа препрека и најбитнији циљ који ће морати да се оствари је одобравање ових прототипова у безбедносно-регулаторном смислу, где би произвођачи требало да докажу ваздухопловним регулаторима колико су безбедни за лет путника који плаћају, закључује он.
Како изгледа тржиште еВТОЛ тј. летећих таксија у свету?
Као што је већ речено до 200 компанија широм света баве се развојем ових возила, али са друге стране свега неколико земаља је спремно, укључујући и нашу, да ради на правном оквиру и реалној имплементацији ових возила.
На пример, управа Лондона и одељење за транспорт тог града објавили су двогодишњи план имплементације еВТОЛ возила у градски транспорт. Већ 2026. године очекују се први летови на острву, а у плану је истакнуто и да би аутономни "летећи таксији" могли бити доступни већ 2030. године.
Са друге стране Атлантика, у Њу Јорку се очекује пуштање у рад првог електричног летећег такси сервиса већ 2025. године, а возила ће испоручити амерички Joby Авиатион који је прво своје возило тестирао у новембру 2023. године.
Иста компанија ради и са управом Дубаија, на прављењу еВТОЛ taxi сервиса у тој метрополи.
Ипак, једна држава предводи. Кина.
Прошле године кинески ЦААЦ (Цивил Авиатион Authority оф China) дао је одобрење компанији ЕХанг за еВТОЛ taxi возило. Компанија из Гуангдонг провинције у Кини добила је 80 милиона фунти тежак посао са градом Хефеием да оспособе 100 еВТОЛ возила како за туристичке летове тако и за ванредне случајеве.
Извор: Србија Данас/Блиц Бизнис