Најјача европска привреда је на путу опоравка: Немачка индустрија полако хвата залет
Након жестоког пада узрокованог пандемијом корона вируса, немачка индустрија поново добија поруџбине, расте и потрошња, али се петина предузећа и даље бори за опстанак.
Немачка индустрија је у мају поново добила знатно већи број поруџбина, након што је због корона кризе доживела слом.
Према подацима Савезне службе за статистику, број поруџбина је за 10,4 процента био већи него у априлу, преноси Дојче веле.
ВАЖНА ОДЛУКА МИНИСТАРСТВА ЗА РАД: Због епидемије, од сутра НОВИ ПРАВИЛНИК за послодавце и запослене у Србији
ГРАЂАНИ ПАЖЊА: Промењено радно време продавница, тржних центара, фризерских салона, кафића, кладионица!
ПОНУДА КОЈА СЕ НЕ ПРОПУШТА: Барбадос позвао све да живе 12 месеци на том острву, али под ОВИМ условима
Али, ако се бројке упореде на годишњем нивоу, то је и даље драстичних 29,3 процента мање него 2019. године.
Поређење са периодом пре кризе показује колико је корона оптеретила индустрију: још увек је 30 одсто мање поруџбина него у фебруару, а када је реч о аутоиндустрији поруџбине су се преполовиле. Унутар Немачке, индустрија је у мају примила 12,3 одсто више поруџбина него у априлу, а из иностранства је такође стигло 8,8 процената више поруџбина. Из еврозоне је било чак 21 одсто више поруџбина, што је знатно веће повећање него ван зоне евра.
Посебно је повећан број поруџбина капиталне робе, попут машина.
Министарство привреде је саопштило да је индустрија већ прошла најнижу тачку рецесије и при том посебно указало на аутомобилску браншу и пораст поруџбина у мају за 40 процената. Укупно гледано, то је и даље веома низак број поруџбина, посебно из иностранства ван европског континента.
Али, најгоре је иза нас - коментарише Томас Гицел, главни економиста лихтенштајнске ВП банке, али додаје да добри подаци не би требало да заварају да криза није ни близу краја. Јер, брзо ширење вируса у САД не слути на добро. А делом још увек прекинути међународни ланци снабдевања сигурно ће оставити негативан утицај на дуже стазе.
Немачка индустрија ће још дуже време осећати последице вируса - сматра Гицел.
Побољшало се и расположење потрошача. Барометар потрошње, који је објавило Трговинско удружење Немачке (ХДЕ) у јулу је повећан на 96,3 бода, што је приближно исто стање као у априлу, док је тај податак за јун био мањи - 93,5 бода.
Сличне податке су објавили Немачка развојна банка (KfW) као и Ифо институт из Минхена у свом барометру о стању фирми средње величине: пословна клима код предузећа средње величине у јуну је значајно порасла, а и велики концерни полазе од тога да је најгоре иза њих.
Али, ипак је расположење прилично далеко од оног пре пандемије.
Према Ифо институту, 21 одсто или свако пето предузеће у Немачкој сматра да му је угрожен опстанак у корона кризи. Зато се у наредним месецима не искључује талас несолвентности. Експерти кажу да су посебно погођене фирме која пружају услуге, од којих се 27 одсто изјаснило да су угрожени.
Посебно климава ситуација је у туристичким агенцијама и тур оператерима: 85 одсто њих је у страху за економску егзистенцију. Када је реч о фирмама која нуде смештај, њих 76 одсто је у страху за економски опстанак, а у гастрономији 67 процената. Али, и 55 одсто креативних радника, уметника и забављача сматра да им је егзистенција угрожена, упозорава Ифо институт.
У трговини се 18 одсто анкетираних фирми осећа угрожено, највише трговци у малопродаји. У индустрији се угроженим осећа 17 одсто фирми, а ту је посебно погођена метална индустрија са 53 процента, као и текстилна индустрија са 38 процената.