Неопходне промене Закона о обавезном осигурању у саобраћају
Једна од основних активности Удружења осигуравача Србије је рад на изменама и допунама закона и прописа којима се регулише тржиште осигурања.
У Удружењу кажу да је осигурање “жива ствар” која се стално прилагођава потребама корисника и условима живота. Са недавно одржане конференције “Српски дани осигурања” коју традиционално организује УОС, поручено је да су у овом тренутку приоритетне Измене Закона о обавезном осигурању у саобраћају.
У којим сегментима треба мењати тај Закон?
Са становишта вршења јавних овлашћења која су поверена Удружењу, то се најпре односи на коначно решавање статуса и останка гарантног фонда у оквиру УОС, каже генерални секретар Удружења Душко Јовановић. Такође, у погледу остваривања регресних захтева гарантног фонда, битне су одредбе које потврђују регресну обавезу и од возача неосигураног моторног возила који је одговоран за штету, као и од осигураног лица у случају губитка права из осигурања за штете које гарантни фонд надокнађује за друштва за осигурање над којима је покренут стечајни поступак. Различита тумачења тих питања од стране судова, у пракси су направила одређене проблеме које је могуће предупредити новим, адекватним законским решењем.
Шта још у новом закону, по Вашем мишљењу, треба променити?
То су питања инвестирања средстава гарантног фонда, као и питање он-лине продаје полиса осигурања. Наш став је и да треба изменити прописе који регулишу стечајеве и ликвидације банака и друштава за осигурање имајући у виду чињеницу да је непосредно уочи короне окончан поступак ликвидације над Таково осигурањем, а да су повериоци, према расположивим информацијама, остали ненамирени.
Чини се ипак да је животно осигурање поново постало актуелно. Да ли је досадашњи модел одржив?
Претходни период нас је научио да гаранције у дугорочним уговорима животних осигурања могу бити ризичне за уговорне стране. Јер, прво смо имали пад камата на тржишту које су изложиле ризику осигураваче који нису имали где да пласирају средства техничких резерви животних осигурања закључених по значајно вишим каматним стопама. Затим, скок смртности услед пандемије који је изазвао значајне губитке у животним осигурањима. Сада имамо раст каматних стопа на тржишту, које прете да доведу до повећаног откупа постојећих полиса животног осигурања, закључених по нижим стопама. Због свега тога, тенденција је да се прелази на концепт опрезнијег тарифирања, без гаранција у делу камате, где се ризик, али и могућност да се више заради у случају повољног развоја околности пребацује на корисника услуге.
Како ће раст каматних стопа утицати на продају животног осигурања?
Ако би раст камата на тржишту био испраћен повећањем техничке каматне стопе у производима животног осигурања, то би могло да поврати интересовање за полисе са штедном компонентом. Питање је колико ће осигуравачи после негативног искуства имати храбрости да уђу у процес повећања. Лично сматрам да треба бити опрезан у том делу, с обзиром на то да се ради о дугорочним уговорима, а не можемо по висини камате да пратимо пословне банке. У фокусу наше услуге треба да остану осигурање и заштита у случају наступања осигураног случаја, поручује генерални секретар Удружења осигуравача Србије Душко Јовановић.