ОД ЦЕНА ГОРИВА СЕ ДИЖЕ КОСА НА ГЛАВИ: ТНГ никад ближи бензину, ово је главни разолог посклупљења
Аутогас је од јануара ове године поскупео за 29 динара у апсолутном износу са ПДВ-ом и акцизом и са цене од 72,5 динара по литру стигао је до цене од 102 до 103 динара по литру на пумпама
Цена аутогаса пробила је магичну цифру од 100 динара за литар па ово еколошко гориво никада није било скупље а ако се овако настави, прети опасност да се његово коришћење сведе на статистичку грешку јер смо за само 10 година од рекордера у региону по потрошњи од 400.000 тона, стигли на само 150.000.
Да су размере поскупљења велике показује и податак да је ових дана у поређењу са почетком године потребно издвојити 29 динара више, односно да се на пумпама плаћа и 103 динара за литар уместо јануарских 72,5. Узроци за то се углавном везују за промене на светском тржишту где је овај енергент 2021. године забележио поскупљење од чак 85 посто. Међутим узрок драстичног пада његове потрошње у Србији ипак није везан само за то већ има и дубље дубље корене, везане пре свега за акцизну политику.
ЗАСТАВА ИМА СВЕТЛУ БУДУЋНОСТ: Склопили уговор о испоруци оружја са Сједињеним Америчким Државама вредан 234 милиона
Будућност којој се радујемо: До Црне Горе стижемо за 2 сата и 45 минута и то модерним ауто-путем
УСЛОВИ ДА ДОБИЈЕТЕ НОВАЦ! Ово је све што треба да знате о повраћају ПДВ-а за куповину стана
Наиме, акцизе су са 17,90 динара по килограму, колико су биле 2011. године, стигле до чак 45,17 колико износе данас, па ако се на тако високе дажбине државе надовеже и ситуација на светском тржишту, онда не треба да чуди овако висока цена.
Све то довело је да су се смањиле и разлике у цени између бензина и ауто гаса, које ако се има у виду да се он троши 20 до 25 одсто више од других горива, постаје неисплатив. Тако бар тврде возачи који су пре десетак година уградили гасне модуле у своје аутомобиле.
- Постројење за гас сам уградио 2010. године и тада сам успео да по основу ниже цене у односу на бензин да исплатим ту инвестицију за нешто више од годину дана. Међутим, већ две године не користим гас јер ми се не исплати зато што је скуп посебно ако се има у виду да је његова потрошња већа од 20 до 25 одсто у односу на бензин. Треба да се зна да су гасне модуле уграђивали углавном грађани са мањом платежном способношћу да би уштедели, међутим данас је то не исплатива инвестиција - наводи Београђанин Милан Гајић.
- Аутогас је од јануара ове године поскупео за 29 динара у апсолутном износу са ПДВ-ом и акцизом и са цене од 72,5 динара по литру стигао је до цене од 102 до 103 динара по литру на пумпама, што је незабележено повећање. Берзанске цене ТНГ-а ове године имале су драматичан раст са 398 долара по тони почетком године на 861 долар колико је износила 16. новембра. Други спољни чинилац је смањење испорука ТНГ-а из Русије, која је значајан снабдевач Европе, за готово 18 одсто и из Западне и Источне Европе, где су неке рафинерије конзервиране или затворене - навео је Иван Брајовић, заменик председника Удружења за ТНГ.
Брајовић наводи да су акцизе у Европи на ову врсту горива минималне како се не би на рачун ниже цене деривата вештачки индуковала конкурентност привреде.
- Тај минимални износ акциза у Европи је знатно нижи од износа у Србији, а у случају ТНГ-а чак троструко. Минимални износ акцизе преведен у динаре данас је 150 долара по тони, а српски је 435 долара по тони а ефекти таквих цена на потрошњу су велики.Управо због највећих државних захватања ,акцизе, ПДВ, накнада обавезне резерве, накнада за енергетску ефикасност, накнада за маркирање тамо где постоји, која су у Србији за 54 одсто већа од европских, потрошња у Србији претходних година пада по стопи до 8,5 до 11 одсто годишње, па је стигла са 400.000 тона када смо били прваци у региону на 155.000 тона у 2020. а можда чак и мање - каже Брајовић.
Његово мишљење деле и стручњаци који такође тврде да никада није била мања разлика у цени аутогаса и бензина. Наиме, литар бензина ових дана кошта око 165 динара док за дизел треба издвојити око 175 динара. За њих је нужност да се измени акцизна политика према овом енергенту тим пре што би то имало не само економски већ и еколошки значај јер је реч о алтернативном гориву.
- Према пројекцији УНКС-а у случају да акциза на аутогас буде преполовљена, републички буџет би био ускраћен за око 4,5 милијарде динара, што је могуће надоместити на други начин.То би се могло надокнадити повећањем акцизе на друга горива која ту акцизу изискују као што је компримовани природни гас (ЦНГ) који има нулту акцизу и пореску стопу од 10 одсто, за разлику од ТНГ-а који има акцизу 45,17 динара и порез од 20 процената. Такав потез би могао да буде посматран као улагање државе у подизање еколошког нивоа, који је објективно свима битан - објашњавају из УНКС.
Из Удружења ТНГ пак кажу да су такве иницијативе раније покретане али да није било слуха за њих.
- Међутим, на последњу иницијативу, која је покренута, било је позитивних одговора ресорних министарстава екологије, финансија и енергетике и очекујемо да ће то питање да се активно разматра наредних месеци. Ако до промена акцизне политике дође могло да се дође до "ренесансе" употребе ТНГ-а као горива за аутомобиле -каже Брајовић.
Иначе, Србија се сврстава у земље увознице ТНГ-а јер иако смо релативно озбиљан произвођач са око 105.000 тона годишње, остатак до пуне потрошње, која се процењује на 155.000 тона, то јест 50.000 тона се увози. Што се тиче куповине, она је могућа на 1.440 бензинских станица у Србији које су опремљене за то.