Сви се пријављују, а НИКО НЕ ДОБИЈЕ ПОСАО: "Послови духови" су ОГЛАСИ ЛАЖНЕ НАДЕ!
Иако одређена компанија делује као да тражи запослене, то није увек случај.
Тржиште рада уме да буде непредвидиво и понекад може бити тешко да се пронађе нови посао. Ипак, послови постоје – или се барем чини тако. Интернет платформе за запошљавање као што су LinkedIn и Индеед настављају да оглашавају отворена радна места, а радници активно подносе своје пријаве.
СТИЖЕ ПОВЕЋАЊЕ ПЛАТА ОД ЧАК 30 ОДСТО! Ево која група грађана ће се УСРЕЋИТИ!
Ступио на снагу нови Правилник градње, ево шта је новина
ИМА ПОСЛА У СРБИЈИ: Отвара се све више фирми, потражња за ОВИМ ПОСЛОМ све већа - кад видите ПЛАТУ, биће вам јасно и зашто
Међутим, упркос приливу висококвалификованих кандидата, мноштво пожељних огласа за посао стоји на дигиталним платформама са познатом ознаком: "Објављено пре 30 дана".
Иако су ови огласи можда стари, они који траже посао и даље претпостављају да компаније активно запошљавају за те позиције. Истина је мало компликованија.
Неки од ових су једноставно још неуклоњени огласи за радна места која су већ попуњена а неки радна места уопште нису требала бити попуњена. То су такозвани "послови духови" и постају све чешћа и проблематичнија препрека за оне који траже посао.
Неке верзије ових "послова духова" одавно су део тржишта рада. Неки сајмови послова, на пример, имају репутацију да привлаче компаније које постављају штандове само да би служиле као њихови промотивни алати или за масовно прикупљање резимеа без јасне улоге коју би попунили.
Проблем се погоршао у дигиталној ери, успркос технологији која би теоретски требала побољшати процес тражења посла за све стране, посебно јер је сам број кандидата за сваку улогу нагло порастао широм свијета у последњих неколико година.
Ипак, упркос приливу кандидата, невероватан број огласа не резултира запошљавањем. Ревелио Лабс, америчка компанија за истраживање радне снаге, показала је да је однос запошљавања по огласу за посао пао испод 0,5 у 2023. години, што значи да више од половине огласа није резултирало запошљавањем.
Њујоркшка компанија Клерифај Капитал испитала је 1000 менаџера за запошљавање и открила да готово седам од 10 радних места остаје отворено дуже од 30 дана, са 10 одсто непопуњених дуже од пола године. Половина испитаника изјавила је да држе огласе за послове отворенима на неодређено време јер су "увек отворени за нове људе".
Више од једног од три испитаника рекло је да држе огласе активним како би изградили базу кандидата у случају промене – не зато што се улога мора попунити у одређеном временском периоду.
Објављени огласи су више од пуког вакуума за таленте који усисава резимее кандидата. Они су такође алат за обликовање перцепције унутар и изван компаније.
Више од 40 одсто менаџера за запошљавање рекло је да објављују огласе за послове које не покушавају активно да попуне како би оставили утисак да компанија расте. Сличан проценат менаџера рекао је да су огласи за посао направљени како би се запослени мотивисали, док је 34 одсто рекло да су послови објављени како би се умирило презапослено особље које се можда нада додатној помоћи.
- "Послови духови" су свуда. Открили смо број од 1,7 милиона потенцијалних лажних радних места на LinkedInu само у САД -каже Џефри Скот, менаџер за запошљавање у Резиме Гениус, америчкој компанији која помаже радницима у писању резимеа.
У Уједињеном Краљевству, СтандАут ЦВ, компанија за развој каријера са седиштем у Лондону, открила је да су више од трећине огласа за посао у 2023. години било "послови духови", дефинисани као огласи објављени пре дуже од 30 дана.
Стручњаци упозоравају да није свака објава која изгледа као "посао дух " заправо такав оглас.
- Не мислим да је раширена пракса да компаније објављују послове које не намеравају попунити - каже Анет Гарстек, америчка саветница за каријеру.
Уместо тога, недостатак ресурса за запошљавање и невероватан број кандидата по радном месту може значити да запошљавање не може брзо напредовати – и као последица тога, регрутери не могу одговорити на сваку пријаву.
Ипак, без обзира на то јесу ли ти огласи "послови духови" – или једноставно изгледају се попут њих – резултат је сличан. Они који су у потрази за послом на крају буду обесхрабрени.
- Овакви огласи за посао су велики губитак времена за оне који траже посао. Испуњавање једне пријаве за посао може потрајати неколико сати, будући да ће озбиљном кандидату требати времена да истражи компанију, персонализује свој резиме и пропратно писмо, а затим скаче кроз обруче попут пописивања свих послова које је икада имао и одговарања на пробна питања- каже Скот.
Ова врста огласа за посао може послодавцима пружити прилику да побољшају свој имиџ и краткорочно изграде базу резимеа, али корист може бити кратког века. Ако се потенцијални запослени осећа опеченим због компаније од које се никад није чуо, можда ће зазирати од пријаве за будуће прилике у тој комапнији, преноси Би-Би-Си.
Извор: Србија Данас/Телеграф/Вања Карличић