Плаћао је новогодишње поклоне и схватио да му картица не ради: Банке почеле да блокирају грађанима рачуне због једног потписа
Ових дана све више наших грађана се непријатно изненадило када им је приликом новогодишње куповине картица одбијена, а разлог је блокада рачуна услед непотписивања изјаве које су банке достављале својим клијентима претходних пар месеци.
Редакцији финансијског портала Каматица јавио се Војислав Л. (пуно име и презиме познато редакцији), пензионер који тренутно живи у у Африци, а у Србију долази једном годишње, на месец дана. Када је у јулу ове године у банци отварао рачун на који ће му се уплаћивати пензија, није му понуђено да потпише "Изјаву ради утврђивања статуса функционера". Средином септембра је на кућну адресу у Београду стигао тај документ, али како он у том тренутку није био у земљи није ни могао да га потпише.
- Банци сам изнео свој случај у жељи да се договоримо, предложио сам да пошаљем скенирану изјаву mailom али, рекли су ми да морам да дођем лично, иначе ће му крајем године "обуставити обављање свих трансакција" - каже саговорник.
ПОСЛОДАВЦИ ПОЖУРИТЕ: Ево до када је рок за наплату пореза и доприноса
Пре неколико дана то се и десило. Због непотписивања рачун му је тренутно блокиран и он може само да прима пензију на њега, али не и да располаже својим новцем. Како су му објаснили из банке, чим потпише тај документ, рачун ће му одмах бити одблокиран и моћи ће да располаже својим новац, а до тада, не.
НИЈЕ СВАКА БАНКА ИСТА
Као клијент велике аустријске банке, а њихова процедура коју морају да поштују због Закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма, је да клијент мора лично да дође у филијалу банке и поново са банкарском службеницом ажурира све своје личне податке које банка већ поседује, а на крају потпише тај документ.
Ипак, како Каматица сазнаје, различите банке су имале и различите захтеве. Па тако, у једној банци је захтевано да се попуњена изјава физички донесе у банку, у супротном "банка ће обуставити обављање свих трансакција". Са друге стране, у другој је клијентима је на кућну адресу стизала изјава о статусу функционера, уз објашњење да уколико не дођу у банку и не потпишу је банка ће сматрати да нису функционери.
КО ИМА ОБАВЕЗУ ПРИЈАВЉИВАЊА ИМОВИНЕ
Функционер (председник државе, министри, народни посланици, директор, заменик директора, члан органа управљања или другу еквивалентну функцију у међународној организацији,гувернер, вицегувернер...)
НОВО АРХИТЕКТОНСКО ЧУДО: Погледајте зашто сви хрле да сликају овај мост (ФОТО)
Члан уже породице функционера (брачни или ванбрачни партнер, родитељи, браћа и сестре, деца, усвојена деца и пасторчад и њихови брачни или ванбрачни партнери).
Ближи сарадник функционера (физичко лице које остварује заједничку добит из имовине или успостављеног пословног односа или има било које друге блиске пословне односе са функционером).
Да ли је све ово било неопходне и да ли се цео поступак око утврђивања статуса функционера могао урадити без наметнуте додатне обавезе клијентима, питали смо неколико банака. Нико није желео да одговори, али ни да достави податак о броју клијената који су потписали ту изјаву, као ни колико рачуна су због тога блокирали.
МОГУ ЛИ БАНКЕ ДА НАМ БЛОКИРАЈУ РАЧУНЕ?
На који начин ће утврдити да ли је клијент функционер, члан уже породице функционера или блиски сарадник функционера банке су могле да уреде својим унутрашњим актима. Односно, остављено им је да оне саме одлуче који је најбољи начин да све то заврше.
- Сматрамо да фокус активности које банка спроводи треба да буде на циљу - а то је да недвосмислено и на поуздан начин утврди да ли је реч о овим категоријама клијената. У случају да је банка својим унутрашњим актима предвидела да се прибављање писмене изјаве спроводи и у односу на странке са којима је пословни однос успостављен пре ступања на снагу Закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма, а не само приликом успостављања новог пословног односа, сматрамо прихватљивим да се попуњавање изјаве затражи приликом њеног првог доласка у банку, односно приликом редовног ажурирања података те странке у оквиру праћења њеног пословања у складу са утврђеном категоријом ризика - и без стављања клијента у положај обавезног доласка код обвезника (банке) искључиво ради потписивања изјаве - кажу у Народној банци Србије.
Ако банка није утврдила да је странка функционер односно повезано лице са функционером, нити у конкретном случају постоје околности које указују на то, НБС сматра да није оправдано блокирати рачун тих корисника.
Банке су се разликовале и по томе колики рок су оставиле клијентима да попуне изјаву. У некима је рок истекао крајем новембра, док су друге оставиле до краја године, односно још пар дана.