Просечне плате и цене горива у региону: Колико Срби раде за пун резервоар, а колико је потребно комшијама?
За 50 литара бензина, колики је просечан капацитет аутомобила, возачи у Србији морају да плате 57,6 евра, а они који возе "дизелаше" око 61 евро
Грађани Србије за пун резервоар горива морају да раде 20 сати или два и по радна дана, што је око пола дана краће у односу на август прошле године. У Словенији радници могу да напуне своје аутомобиле после само једног дана рада, тачније за око 7,5 сати, док је Немцима потребно још мање - око 5,5 сати рада. Практично, за два радна дана могу три пута да наточе "до врха".
СРПСКА ЈАБУКА ОВЕ ГОДИНЕ ЗАВРШИЋЕ НА ЕВРОПСКОМ ТРЖИШТУ: Воћари коначно задовољни ценом, а потражња никад већа (ФОТО)
РАД ОД КУЋЕ ЗАПАЛИО АЛАРМ НА ТРЖИШТУ НЕКРЕТНИНА: Нема ко да изнајми пословни простор
ПОМОЋ ЗА МЛАДЕ ПОВРТАРЕ У УЖИЦУ: Више од четири милиона динара уложено у бизнис
Ово је рачуница до које су новинари дошли узимајући у обзир актуелне просечне плате и цене горива у региону и Европи.
Наиме, за 50 литара бензина, колики је просечан капацитет аутомобила, возачи у Србији морају да плате 57,6 евра, а они који возе "дизелаше" око 61 евро. Са просечном платом која је недавно достигла 511 евра и подразумеваним осмочасовним радним временом, они зарађују 2,9 евра на сат, а то значи да им је за пун резервоар потребно скоро 20 сати рада, односно два и по радна дана. Ако троше дизел, требаће им и сат времена више.
Слично време на послу морају да проведу и грађани суседне Црне Горе и Северне Македоније, ако желе да напуне своје резервоаре. Просечна плата у Црној Гори је 523 евра, а пошто је за 50 литара бензина потребно 57 евра, то значи да Црногорци треба да раде 19 сати. Македонци имају плату од 437 евра, па за пун резервоар који их кошта 49 евра на послу проводе пола сата више.
Нешто краће морају да раде возачи у Босни и Херцеговини пошто је у овој земљи просечна зарада мало нижа него у Србији - 493 евра, али је и бензин јефтинији, па је за пун резервоар потребно 43,6 евра. То значи да за 50 литара горива наше комшије раде нешто мање од 16 сати, односно два радна дана.
Гориво у Хрватској је најскупље међу земљама бивше Југославије, па је за танковање "до врха" у овој земљи потребан 61 евро. Ипак, са просечном платом од скоро 900 евра, односно сатницом од 5 евра, наши западни суседи могу да напуне своје аутомобиле за 12 сати рада, што је један и по радни дан.
Најбоље су прошли грађани Словеније који имају највеће просечне плате - око 1.200 евра, па за пун резервоар (50,3 евра) морају на послу да проведу око 7,5 сати, дакле мање од једног радног дана.
У знатно бољој позицији су возачи у Немачкој у којој је просечна цена горива 1,22 евра, а просечна плата око 1.950 евра. Математика је јасна – за пун резервоар морају да издвоје 61 евро, а то значи да би требало да раде "само" 5,5 сати.
Најјефтиније гориво у БиХ, дизел у Северној Македонији
Гориво у Србији поскупело је од почетка јула за око 13 динара по литру, па се тако на српским пумпама ових дана бензин може купити за 136 до 138 динара, а дизел за 142 до 144 динара. Крајем јуна бензин је коштао 123 динара, а литар дизела око 132 динара.
Цена горива у Босни и Херцеговини је 0,87 евра, а дизела 0,84 евра, док је у Хрватској гориво пре десетак дана благо поскупело, па се литар бензина попео на 1,23 евра, а дизела на 1,16 евра.
Бензин у Црној Гори кошта 1,14 евра по литру, док је дизел око једног евра. У Северној Македонији безоловни бензин мало мање од евра (97 евроценти), а цена дизела је најнижа у региону и износи 0,84 евра.