ГРАЂАНИ БЕЗ БРИГЕ! Они који остану без летовања, могу тражити ОДШТЕТУ
Аранжмани се често уплаћују унапред у целости или на рате до поласка на пут
Туристи уплаћују аранжмане месецима унапред надајући се да ће поред попуста имати обезбеђен смештај у одабраном летовалишту. Ова погодност нарочито је примамљива породицама које због школских обавеза деце могу да резервишу путовање само током јула и августа.
ПОРЕСКИ РАЈЕВИ И ОФШОР ФИРМЕ ОДЛАЗЕ У ПРОШЛОСТ: Историјски договор Г7 досад признало 130 држава света
НА ОВУ РЕКОНСТРУКЦИЈУ ПУТЕВА СЕ ЧЕКАЛО ДЕЦЕНИЈАМА: Испуњава се обећање председника Вучића из Прибоја (ФОТО)
ГРАЂАНИ, ПРИПРЕМИТЕ НОВЧАНИКЕ! РЕПУБЛИЧКЕ ТАКСЕ СКУПЉЕ ОД 1. ЈУЛА: Неке поскупеле десет, а неке 15.000 динара
Аранжмани се често уплаћују унапред у целости или на рате до поласка на пут. Последњих дана сведоци смо финансијског краха неколико агенција које послују у Србији, па клијенти са правом питају где је завршио њихов новац и хоће ли га добити натраг.
- Туристичке агенције могу да западну у финансијске потешкоће из разних разлога: поремећаја на тржишту, лоших пословних одлука, проблема са партнерима и сл. Прошле и ове године агенције послују у посебно отежаним условима, због пандемије корона вируса, као што је случај и у другим привредним областима. Због тога велики број агенција има проблема са ликвидношћу - наводе из Министарства трговине, туризма и телекомуникација.
Две туристичке агенције крајем протеклог месеца нису имале финансијских могућности да реализују унапред уплаћене аранжмане. Разочарани путници и јавност покушавају да сазнају шта се догађа у оваквим ситуацијама и под којим условима клијенти поменутих компанија могу до поврата уложених средстава.
Зашто агенције отказују аранжмане?
Из надлежног Министарства напомињу да прописи који се односе на туристичку делатност не третирају стечај агенције, већ инсолвентност. Правилником о врсти, висини и условима гаранције путовања, висини депозита у зависности од категорије лиценце, начину активирања, намени средстава, као и о другим условима које мора да испуни организатор путовања дефинисана је инсолвентност организатора путовања као неспособност плаћања доспелих обавеза у износу и у року доспећа.
Инсолвентност значи финансијску блокаду организатора путовања, као и немогућност измирења обавеза када је износ већи од средстава којима агенција располаже на рачунима код банака.
- Уколико туристичка агенција организатор путовања откаже путовање и не врати путницима уплаћена средства у прописаном року, у поступку инспекцијског надзора утврђује се инсолвентност и уколико се утврди, о томе се обавештава осигуравач, односно прималац банкарске гаранције, како би се активирала гаранција путовања за случај инсолвентности. Путници се тада упућују да осигуравачу односно примаоцу банкарске гаранције, поднесу захтев за накнаду штете - објашњавају из Министарства трговине, туризма и телекомуникација и додају да када организатор путовања путницима не враћа уплаћена средства за отказани аранжман у прописаном року, подноси се предлог за одузимање лиценце за организовање туристичких путовања и предузимају друге законом прописане мере.
Шта могу да очекују путници који су остали без летовања?
Туристичке агенције које имају лиценцу за рад аутоматски имају полису осигурања или банкарску гаранцију. Приликом склапања аранжмана путници би требало да провере поменуте податке, јер је то једини начин да се заштите од евентуалне штете која може настати банкротом агенције.
- Путници добијају укупан износ уплаћених средстава. Изузетно, реалан износ потраживања по кориснику гаранције путовања може бити сразмерно снижен у случају да износ потраживања свих корисника гаранције прекорачује уговорен укупан лимит покрића - објашњавају из министарства, а преноси Biznis.rs.
Који је рок за наплату потраживања?
Када је реч о путовањима на која се односи Уредба о понуди заменског путовања за туристичко путовање које је отказано или није реализовано услед пандемије Covid-19 („Службени гласник РС“, број 63/20), организатор путовања је обавезан да врати уплаћена средства путницимља најкасније до 15. јануара 2022. године.
- За остала путовања, примењује се рок прописан Законом о туризму, а то је 15 дана од дана отказа путовања. Када говоримо о року у коме путници могу наплатити своја потраживања из гаранције путовања, уколико се утврди да је захтев корисника гаранције путовања основан, осигуравач, односно прималац банкарске гаранције, у уговореном року, који не може бити дужи од 14 дана, рачунајући од дана подношења пријаве са комплетном документацијом, исплатиће накнаду реалног износа потраживања - наводе из надлежног министарства.
У изузетним случајевима, рок за исплату накнаде реалног износа потраживања може се продужити до евидентирања свих корисника гаранције путовања који остварују право из гаранције путовања по истом основу.