"СОКО" УСКОРО СТИЖЕ ДО СУБОТИЦЕ! Један од најважнијих пројеката у Србији приведен крају
Давне 1869. године први воз је стигао у Суботицу, тадашњу варош на самом ободу Аустроугарске монархије, и са собом донео дух Европе, убрзао индустријски развој, Палић претворио у монденско излетиште, а грађане приближио Сомбору и Сегедину.
Као што је тада народ помно посматрао постављање сваког шрафа и прага, тако и данас свакодневно пролази поред радова на брзој прузи Нови Сад - Суботица и нестрпљиво чека да протутњи "Соко" и да их "приближи" престоницама Србије и Мађарске.
На железничкој станици Бачка Топола пре неколико дана полагањем задњег шинског поља спојени су колосеци на брзој прузи од Новог Сада до Суботице, дугој 108 километара, на којој ће саобраћати возови брзином 200 километара на сат.
- Предвиђено је да крајем јула почне сертификација новоизграђене пруге, а од септембра тестирања и њен технички пријем, како би железнички саобраћај на овој брзој прузи био успостављен већ крајем 2024. године - најављује Ненад Станисављевић, портпарол "Инфраструктура железнице Србије". - Уговорени рок за завршетак радова био је август 2025. године, што значи да ће брза пруга Нови Сад - Суботица бити завршена годину дана пре рока.
Када у децембру ове године, после пробних вожњи и тестова, буде успостављен редован железнички саобраћај између Београда и Суботице време путовања између ова два града биће свега око 80 минута, док ће се од Суботице до Новог Сада путовати 42 минута. Сва укрштања пруге са друмским саобраћајницама биће денивелисана, то значи да на читавој брзој прузи Београд - Нови Сад - Суботица - Келебија државна граница са Мађарском, неће постојати путни прелази. Пруга ће бити електрифицирана и опремљена савременим сигнално-сигурносним и телекомуникационим уређајима. То значи да ће пруга за брзине од 200 километара на сат испуњавати све највише европске стандарде када је реч о технологији, функционисању и безбедности железничког саобраћаја.
Деоница између Новог Сада и Суботице је изузетно захтевна. У току су радови на изградњи укупно 58 нових објеката. На овој деоници биће изграђено 30 надвожњака, 13 подвожњака, пет галерија, као и по два пешачко-бициклистичка pothodnika и потпорне конструкције уз галерију.
- Најтежи и најсложенији објекат је вијадукт у Врбасу дуг 1.417 метара, а граде се вијадукти у Малом Иђошу, Змајеву, Степановићеву, Ловћенцу и Бачкој Тополи. На траси брзе пруге биће изграђене и четири мостовске конструкције преко канала Дунав-Тиса-Дунав - додаје Станисављевић. - Пројектом су предвиђене обнова девет железничких станица и изградња три нове станице са станичним капацитетима: Руменка, Врбас Нова и Ловћенац.
Суботички железнички чвор је изузетно компликован, можда најкомпликованији на целој траси, не само због положаја, значаја и величине, већ и што реконструкција мора да тече уз несметано одвијање теретног и путничког саобраћаја из правца Сегедина према Сомбору и Сенти. Радови на изградњи пруге одвијају се готово у центру града.
Аутентичан изглед станица
И ДОК се старе пруге које су превазишле свој век експлоатације замењују новим, по питању железничких станица дуж пруге ситуација је обрнута: њихово стање враћа се у прошлост, како би сачувале изглед из времена када су грађене. Под надлежношћу Међуопштинског завода за заштиту споменика културе у Суботици је реконструкција четири заштићене железничке станице: у Наумовићеву, Бачкој Тополи, Новом Жеднику и Суботици.
У Суботици је још 1869, доласком првог воза из правца Сегедина изграђена мала постаја, а накнадно се гради железничка станица са успостављањем линије Будимпешта - Земун. Иако је објекат мало истражен и током деценија је доживео бројне промене, па га није било ни могуће враћати у претходно стање, приликом реконструкције станичне зграде пројектанти и извођачи водили су рачуна да се сачува културна и историјска вредност самог објекта - наглашава Ненад. - Станица у Бачкој Тополи је под претходном заштитом као један од типских објеката из 19. века.
Подвожњак у Бачкој Тополи, дуг око 240 метара, један је од тринаест подвожњака колико ће их бити изграђено на овој траси брзе пруге. У Малом Иђошу гради се вијадукт дуг 489 метара, као један је од најсложенијих железничких објеката.
- Реч је о двоколосечном вијадукту, који носи 14 стубова. Вијадукт је у потпуности завршен и преко њега су положени нови колосеци за брзину од 200 километара на сат. У Малом Иђошу готово је завршена и реконструкција железничке станице и у току су финални радови - додаје Станисављевић. - На вијадукту у Врбасу још средином марта постављен је последњи хоризонтални распон изнад пута Врбас - Кула и у току су активности на постављању целокупне железничке инфраструктуре. У току је и изградња нове железничке станице, која ће се звати Врбас Нова и бити на траси брзе пруге Нови Сад - Суботица.
Један пут
Брза пруга Београд - Будимпешта део је глобалног пројекта "Један појас - један пут" инфраструктурног повезивања Европе и Азије, који је иницирала Кина. Вредност до сада два потписана анекса уговора износи скоро 1,17 милијарди долара. Радове на реализацији овог пројекта изводе два кинеска конзорцијума.
Постојећа железничка станица Врбас остаће у функцији железничког саобраћаја на регионалној прузи Врбас - Сомбор, која ће такође бити модернизована и електрифицирана.
Извор: Србија Данас/Новости/Аутор: Ј.Лемајић/Пренео: М.Б.