ШТА СЕ ТО ДЕШАВА НА ТРЖИШТУ НАФТЕ? Када возачи у Србији могу да очекују још јефтиније гориво?
"Уколико би се наша држава одрекла и дела акцизе и такси мислим да би на тај начин у овом тренутку допринала за додатни пад цена моторних горива али са друге стране то би подстакло већу тражњу и потрошњу бензина и дизела у Србији"
Америчка сирова нафта (West Texas Интермедиате - WTI), једна од најважнијих типова овог енергента по којој се одређује цена на светским тржиштима, синоћ је завршила трговање на берзи са негативном ценом од минус 37,63 долара за барел.
WTI никада пре овога у историји није трговала испод нуле.
Вучић обишао радове на деоници брзе пруге Београд-Будимпешта: До Новог Сада за пола сата, до Беча четири (ВИДЕО)
Лепе вести за пољопривреднике у Србији: На располагању су им ПОВОЉНИ ДИНАРСКИ КРЕДИТИ, камата само ЈЕДАН ОДСТО
ДОНЕТА ОДЛУКА О НОВОМ РАДНОМ ВРЕМЕНУ ПРОДАВНИЦА: Ево до колико сати морате да обавите своју куповину
На тржишту "црног злата" се тако догодило нешто бизарно, цене су толико пале да су трговци плаћали купцима да узму нафту, јер немају где да је складиште.
Шта може да очекује индустрија, а шта возачи у Србији? Да ли се може очекивати и када да се цена прелије на наште тржиште? Да ли ће ова цена да потраје?
- Конкретно, када је реч о цени нафте на берзи, лично мислим да је то краткотрајна појава и да ће већ наредних дана доћи до опоравка тржишне цене. То је цена која није одржива за бизнис нафте и једноставно на дуге стазе доноси губитке целокупној бранши. Свакако ова цена, уколико би се задржала једа период погодовала би земљама увозницима сирове нафте и њиховим потрошачима али само накратко - каже Љубинко Савић из Удружења за енергетику и енергетско рударство при ПКС.
Земље ОПЕЦ управо са циљем заштите тржишта сирове нафте огранчиле прооизводњу нафте и тиме су накратко стабилизовале цене, подсећа Савић. Међутим, пандемија вируса COVID 19 не само да оставља последице на ову делатност већи на светску економију укупно. Са опоравком економија попут Коне, Индије, САД, ЕУ треба очекивати и раст потражње сирове нафте што ће директно и довести до раста ценце црног злата.
Какво је стање на српском тржишту?
- Што се тиче српског тржишта оно је стабилно у погледу понуде, међутим и код нас је тражња на минимум. Свих деривате има довољно а рафинерија нафте може одговорити и на већу тражњу и може подмирити све наше потребе у најбољим данима. Већа понуда од тражње несумљиво доводи и до пада цена деривата нафте, свих деривате не само моторних горива - напомиње он.
Најава покретања рада грађевинске индустрије неусмљиво је сигнал опоравка српске економије а тиме се очекује и појачан тражња како дизела тако и других деривата који партиципирају у овој делатности, додаје саговорник.
- Не треба да заборавимо да смо сада у јеку пролећне пољопривредне сезоне и да се убрзано ради на привођењу пролећне сетве. То је још једна делатност која свакако у овим данима појачано троши деривате, дизел. Сектор саобраћаја као трећи битни сектор за тржиште нафте и деривате нафте тек треба да профукционише. Са његовом активацијом можемо очекивати да ће се тек тада нафтна привреда стабилизовати и да ћемо тада имати и стабилне цене деривате нафте а ту подарзумевамо и моторних горива - каже Савић.
Краткорочни пад цене сирове нафте не подразумева и аутоматски пад цена осноних деривате ни у једној земљи па ни код нас, напомиње он.
- Уколико овај пад остане минимум 10-15 дана на овом нивоу тек тада можемо очекивати реакцију и на малопродајном тржишту, односно можемо очекивати и занчајнији пад и на нашим бензинским пумпама -.
Глобална дешавања изазавна пандемијом вируса су утицала на пад тражње нафте и на берзанску цену сирове нафте, нестабилни односи на реалцији САД-РУСИЈА такође, договор о смањеној производњи унутра ОПЕЦ са друге стране довело до стабилнијих цена, а све укупно до пада цене на берзи, каже Савић.
- То се одразило и на цене мотроних горива у Србији тако да ми имамо већ у овом тренутку ниже и прихватљиве цене бензина и дизела. Уколико би се држава одрекла и дела акцизе и такси мишљења сам да би на тај начин у овом тренутку допринала за додатни пад цена моторних горива али са друге стране то би подтсакло већу тражњу и потрошњу бензина и дизела. Све то би подигло и прилив у буџет по основу пореза и акцизе од већег обрта/породаје ових деривате, а наши грађани и индустрија би лакше пребродили кризну ситуацију - истиче Савић.
ПАД ЦЕНЕ НАФТЕ ПОГОДИО БЕРЗЕ ШИРОМ СВЕТА: Азијски и амерички индекси потонули
РОКОВИ ЋЕ БИТИ НАДОКНАЂЕНИ: Српски грађевинари настављају са радом ПУНОМ ПАРОМ
Др Милошевић упутила апел грађанима: Нека се јаве сви који имају и НАЈМАЊЕ СИМПТОМЕ, крећемо у НОВУ ФАЗУ
ПОГЛЕДАЈТЕ КАЛЕНДАР УКИДАЊА МЕРА: Овом динамиком ће се живот у Србији враћати у нормалу
ПРЕГЛЕД ЗАРАЖЕНИХ ПРЕМА НАЈНОВИЈИМ ИНФОРМАЦИЈАМА: У Београду трећина инфицираних, Ниш близу 1.000 позитивних (ФОТО)