ТЕШКА ГОДИНА ЗА ПРИВРЕДУ: Бизниси пуцају, али један сектор се издваја - ко има пара треба у њега да уложи
Пропали бизниси ове године некима ће бити мека за улагање.
Угоститељство кризу трпи већ скоро пуних годину дана, те је и све дужи списак власника угоститељских објеката који продају своје бизнисе.
С друге стране, расте и број привредника који имају новац и којима би пропали бизниси ове године могли да буду права мека за улагања.
ОД ПОНОЋИ ОБАВЕЗАН КАРАНТИН ЗА СРБЕ: Земља у комшилуку ставила нашу државу на листу високоризичних подручја
КОЛИКИ ЈЕ ПРОСЕК ТРАЈАЊА УРЕЂАЈА? Детаљан списак кућних апарата и њиховог "животног века"
РАЗГОВОРИ СЕ НАСТАВЉАЈУ: Тражи се решење за наплату пореза радницима на интернету
На добош иду и кафићи и ресторани и хотели и локали у којима су биле и мање и веће туристичке агенције. Цене се крећу од 50.000 евра па навише, а хотели у престоници се могу наћи и за неколико милиона евра.
И слободно се може рећи да ће им цене и надаље падати, а разлог је једноставан - све мање посла и све тежи опстанак. Чак и упркос помоћи и држави која им је у неколико наврата обезбеђивала различиту подршку, многи су једноставно на ивици.
Исцрпљујућа пандемијска година неке је одвела и преко руба егзистенције на којем су плесали месецима, те једино што им је преостало је продаја имовине.
Са друге стране, добар део власника пословних простора где су били кафићи остао је без закупаца, па су огласе преплавиле и понуде за издавање или чак продају ових објеката.
Зоран Дракулић, власник Поинт Групе и председник Пословног клуба "Привредник", сматра да период неликвидности неће тако брзо проћи и да је то разлог због кога бизниси пуцају.
- Све што је повољно, а има одговарајућу цену, биће у плановима улагача, а туристички објекти су само можда први "на удару". Биће јефтино купити неке бизнисе, посебно у сектору услуга, рецимо у хотелијерству. Хотели ће бити јефтини, а Београду ће требати још хотела и то може бити добра инвестиција. Неколико хотела ће сигурно бити продато и они се већ помињу у пословној заједници - закључује Дракулић.
У Београду кафићи који су удаљени од центра попут једног на Чукарици, коштају око 70.000 евра.
Што сте ближи градском језгру, и цене скоковито достижу 200.000 или чак 300.000 евра за једну кафану. Продају се и ресторани на периферији, у Барајеву цена једног достиже 350.000 евра, док може да се пазари и хотел у центру града за 4.500.000 евра.
Стручњак за инвестиције, Махмут Бушатлија, каже да увек с једне стране имате оне који успевају да зараде више него што су планирали, а с друге оне који не могу да се одрже.
- То ствара промену на тржишту и простим законом понуде и потражње крећу се и цене капитала. Тај процес се може очекивати и то није ништа што би било кога требало да изненади - објашњава Бушатлија и напомиње да људи често купују фирме са идејом да прошире већ постојећи посао.
И најновија анализа консалтинг куће "EY" показује да је у 2020. години, обележеној пандемијом корона вируса, уследио низ преузимања и пословних подухвата.
Говорећи само о Аустрији наводе да је највећи број преузимања, чак 85, забележен у индустријском сектору, а затим следи технолошки са 61, те сектор некретнина са 53.