УМЕСТО 3.000 ПОПРАВКУ ПЛАТИО 17.000 ДИНАРА! Ово су главне "ЦАКЕ" - како да спречите да вас мајстори ОПЕЉЕШЕ
Многи људи када дође до неког квара у кући или стану и не знају коме да се обрате и колика је реална цена поправки.
Замена плафоњере, квар на бојлеру, дотрајала славина или флеке од влаге на плафону за неке од нас нису нимало лак посао, али чини се да није ништа лакше ни пронаћи оне за које јесте.
За целу породицу! Deichmann доноси најлепше зимске попусте!
Округли сто ''Интерна финансијска контрола у јавном сектору''
ЦЕНЕ НОВОГОДИШЊЕГ АСОРТИМАНА СКОЧИЛЕ ЗА 300 ОДСТО! Јелке и до 100.000 ДИНАРА, а ове су најтраженије
Наћи мајстора за ситне и хитне поправке у стану постало је права ноћна мора, а цене непрестано расту. Није реткост да се по испостави рачуна многи врло непријатно изненаде јер не очекују тако вртоглаве цифре.
Тако је скоро једна Београђанка платила готово 5.000 динара за замену плафоњере, други мајстор је за одгушење судопере тражио 12.000 динара, а за отпушавање цеви један човек морао је да издвоји и чак 17.000 динара иако му је, када је уговарао поправку, речено ће га услуга коштати свега 3.000 динара.
Ево како до мајстора од поверења
Петар Богосављевић из Покрета за заштиту потрошача истиче да је јако важно са мајстором разговарати пре уговорене поправке о томе шта ће се радити и која је цена, јер како додаје, у Закону о заштити потрошача постоји једна важна новина.
- Оно што је ново у Закону јесте и да пружалац услуге може да повећа претходно уговорену цену само за 15 одсто. Добар мајстор не може да погреши за више од овог процента, јер он зна да процени који све скривени кварови могу да се појаве при самој поправци - објашњава Богосављевић.
Он додаје и да регистровани мајстори за пружање услуга које нуде дефинитивно имају већу сигурност од оних који се рекламирају у поштанским сандучићима или преко излепљених огласа на улици.
- Важно је, пре свега, проверити да ли је фирма за пружање услуга регистрована, да ли се налази на датој адреси и да ли су бројеви телефона исправни. У сваком случају, најбоље је ићи преко препоруке некога ко је већ имао искуства са тим мајстором, али ако се одлучите за неког са огласа, ово су кораци који треба да се предузму како би потрошачи заштитили сами себе - наводи Петар Богосављевић из покрета за заштиту потрошача.
Можда сте платили унапред, а да то не знате
Многи људи када дође до неког квара у кући или стану и не знају коме да се обрате и колика је реална цена поправки. Прво што многима падне на памет јесте да, ако немају нечију препоруку, позову приватне мајсторе, чије рекламе често добијају у поштанском сандучету.
Међутим, важно је да знате да у одређеним случајевима, овакве поправке не морате да платите на лицу места, јер сте их, на неки начин, већ можда и платили.
Тако рецимо, многима који живе у зградама које су коринсици услуга "Инфостана", одгушење судопере не би требало да се наплаћује ван редновних рачуна.
Уколико стамбене зграде у уговору са "Инфостаном" имају ставку "одржавање зграде", њени станари могу се ослонити на услуге овог предузећа. То заправо значи, да такви корисници током целе године кроз рачун већ плаћају евентуалне кварове, те да на лицу места мајстору не треба ништа да плате.
Управо из тог разлога, када вас задеси неки ситан квар, прво проверите рачун за Инфостан и уверите се у то да ли је та поправка покривена рачуном.
- Уколико је, наравно, у питању заједничка инсталација стамбене зграде, за поправку квара надлежно је ЈКП "Инфостан". Наша служба за хитне интервенције на услузи је грађанима 24 сата, 365 дана у години - рекли су раније из овог предузећа.
И излазак на терен кошта
Цене свих врста поправки су велике, а све је више мајстора који су почели да наплаћују и сам излазак на терен и процену квара, међутим, према Закону о заштити потрошача уводи се још једна важна новина када је у питању наплаћивање услуга мајстора. Наиме, они ће убудуће морати да обавесте муштерију када цена њихових услуга износи више од 5.000 динара, те да добију писану сагласност да муштерија пристаје на то.
Иако станари зграда ипак имају избора, сви они који живе у приватним кућама немају право на услуге овог предузећа, те имају на располагању неколико других начина - да покрију трошкове мајстора преко плаћања приватног осигурања, зову по препоруци или ако зову приватне фирме, да се прво добро распитају колико кошта поправка, како би избегли изненађења.
Поред приватних кућа, скоро половина зграда у Београду нема уговор са ЈКП "Инфостаном", те и за њих важи исте савети.
Шта ако до преваре ипак дође?
Он истиче и да је важно да сваки потрошач познаје своја права, као и процедуре које треба да испоштује уколико буде преварен. Уколико вам је за услугу ситне поправке попут замене плафоњере, кречења ситне флеке на зиду или замене гумице на славини неко потражи баснословну цифру, постоји три корака да то решите.
Према речима Богосављевића, прво се писаним путем треба обратити самом пружаоцу услуга кроз рекламацију, па тако тражити да се по њој и поступи у законском року од 15 дана и на њу се одговори у току од 8 дана.
Уколико то не успе, онда се сваки потрошач може обратити Регионалним саветодавним центрима, који су оформљени од стране неколико удружења за заштиту потрошача и Министарства трговине, туризма и телекомуникација.
- Често, уколико дође до судског поступка, питају да ли су предузете све претходне радње, И уколико нису, то неповољно утиче по самог потрошача јер мајстору није пружена прилика да поступи по рекламацији, а не зна ни да ју је било - заључује Богосављевић.
Од 19. децембра неће нас тако лако пељешити
Нови Закон о заштити потрошача почеће да се примењује од 19. децембра, када истичу три месеца од његовог усвајања, а највеће користи које ће донети грађанима Србије тичу се увођења казни за трговце који се не одазову вансудском поравнању спора са купцима, затим увођења регистра грађана који не желе да примају рекламе у поштанско сандуче или телефоном, а мајстори ће бити у обавези да за сваки рачун већи од 5.000 динара направе спецификацију трошкова.
Поред тога што ваши поштански сандучићи неће бити пуни рекламног материјала, па самим тим нећете пасти у искушење да се обратите мајстору из ове металне кутијице, цифре на рачуну више неће моћи да вас изненаде, јер ће све занатлије бити у обавези да вас унапред обавесте ако цена услуга прелази 5.000 динара.
Трговцима и пружаоцима услуга који се оглуше о одредбе овог закона запрећена је новчана казна од 300.000 до два милиона динара за правно лице, од 50.000 до 150.000 динара за физичко лице или одговорно лице у правном лицу, као и од 50.000 до 500.000 динара за предузетнике, у које махом спадају и мајстори занатлије.