УВЕДЕНА ВАЖНА НОВИНА - МАЈСТОРИ НАС ВИШЕ НЕЋЕ "ТУЋИ ПО УШИМА": Нови закон - купац може да одбије да плати!
Овај закон односиће се пре свега на услуге које пружају мајстори
Према Закону о заштити потрошача уведена је важна новина - увођење "прорачуна"!
Специјалне и Ласт минуте летње понуде - Кипар од 399€ - Турска од 429€ - Шпанија од 599€
ВИНО СЕ ВРАЋА НА ВЕЛИКА ВРАТА: Млада Чачанка сама осмилила фестивал који ће Чачак уцртати на мапу енолога (ФОТО)
ОЧЕКУЈЕ СЕ ПОСКУПЉЕЊЕ КАФЕ: Расту цене на светском тржишту, после короне, појавили се нови ОЗБИЉНИ проблеми
Овај закон односиће се пре свега на услуге које пружају мајстори - водоинсталатери, керамичари, молери и зидари, али такође и козметичари, фризери, механичари и други пружаоци услуга.
То значи да ће убудуће по закону мајстори морати да обавесте муштерију када цена њихових услуга износи више од 5.000 динара и да добију писмену сагласност да муштерија пристаје на то.
У супротном, ако сагласности нема, купац има могућност да на крају одбије да плати извршену услугу више од 5.000 динара, потврђују за Мондо из Националне организације потрошача.
оворећи о ценама услуга које нам мајстори, по нашем мишљењу, прескупо наплате тек након што нешто поправе, једна од новина Закона о заштити потрошача је обавеза трговца да сачини прорачун приликом пружања услуга.
- За све преко 5.000 динара мора да се уради прорачун и сагласност на ту извршену услугу мора да дâ онај који користи ту услугу. Што значи да свака поправка, свака услуга преко 5.000 динара мора да добије сагласност оног ко жели да му се то поправи. Оног тренутка кад он вама каже да ће то коштати 5.500 или 9.000, то прелази тих 5.000 и он уз изричиту сагласност корисника услуга може да приступи извршењу те услуге - рекла је Вишња Ракић, помоћница министарке трговине.
Како кажу из Националне организације потрошача, када купујемо робу од трговаца одмах знамо колика је цена и нема места преговорима.
- С друге стране, код услуга водоинсталатера мора се на почетку ставити до знања муштерији колико нешто кошта. Прописан је већи степен одговорности како би потрошач у старту разумео коју цену треба да плати. Ако сте се у старту договорили да нешто кошта 3.000 он нема право да наплати више. Ако се то деси, имате право да не платите ништа преко договореног износа - кажу из Националне организације потрошача.
Према њиховим речима, потребно је да постоји написмени прорачун и цена трошкова, који ће служити као доказ. Без тога, немамо право да уложимо било какву рекламацију и да се жалимо на услугу.
- Када ангажујемо мајстора или другог пружаоца услуга, прво треба да проверимо да ли постоји регистрована радња и да ли је он правно лице и предузетник. Када каже цену, треба да је пружи написмено, није потребан фискални исечак, довољно је да на папиру стоје подаци. Ако се деси да цена услуга буде већа од договорене, он мора да вас обавести, док је на вама да одлучити да ли ћете пристати да се услуга изврши или не - кажу из ове организације.
У ситуацијама када мајстор мора најпре да расклопи уређај или на други начин дијагностикује квар, након тога такође мора да обавести муштерију какав је проблем и колико ће то коштати.
- Ако хоћете да се услуга обави онда договорите цену. Ако вам цена не одговара не морате то да прихватите, али мајстор је дужан да врати уређај у првобитно стање. Он тада може да наплати свој радни сат и трошак доласка и времена које је провео. Цена доласка и радног сата такође треба да буде истакнута на почетку и купац мора унапред да зна колико ће коштати да мајстор дијагностикује квар - кажу из Националне организације.
Како кажу из ове установе, сатница за неке мајсторе кошта од 500 до 1.000 динара, они напалаћују само долазак и то многе муштерије не знају.
- Уколико та информација постоји на сајту, купац је дужан да се сам информише. Наравно, дужност мајстора јесте да му предочи трошак доласка. Они тиме покривају трошкове путовања, горива, утрошеног времена и слично. Саветујем да купац ништа не препушта случају и да се информише, како на крају не би дошло до грешке у прорачуну - кажу из огранизације.
Уколико муштерија примети било какву неправилност, треба то да пријави надлежној инспекцији. Ипак, на цену услуга не може да се жали, ма колика она била, иако му је унапред предочена.
- Свако има право да направи ценовник какав сматра да је потребно и да га истакне тако да то буде видљиво. То је исто као што негде кафа кошта 100, а негде 300 динара, а купац сам одлучује. Ако мајстор једну услугу наплати 500 динара, а други 3.000, то је њихово право, све док је купац на време обавештен - кажу из Националне организације.